DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
16:33

PIASTRI VEZET! Az első körben a Kemmel végén elment Norris mellett, átveszi az első helyet!

Ezzel megköszönjük a figyelmet, élő közvetítésünk búcsúzik, hozzuk az összefoglalót, a nyilatkozatokat és a híreket a paddockból!

Köszönjük, ha a Formulát olvassátok és a YouTube-csatornánkat nézitek! 

Piastri 16 pontra növeli az előnyét Norrisszal szemben a tabella élén! 

Albon, Hamilton, Lawson, Bortoleto és Gasly szerez még pontot! 

Norris a második, Leclerc még a dobogón, a top ötben Verstappen és Russell! 

OSCAR PIASTRI NYERI A BELGA NAGYDÍJAT

Norris elrontja: belehibázik az első kanyarba, a különbség 4,3 másodpercre ugrik, és már csak másfél kör van hátra. 

Két kör, 3,1 másodperc! 

Két és fél kör van hátra, 3,4 másodpercre olvadt Piastri előnye. Norris nyomja. 

Norrist kicsit feltartotta a középső szektorban Hadjar, hiába kapott négy kék zászlót...

40/44. kör: 4,7 másodpercre olvadt Piastri előnye. 

5,5 másodperc. Norris nagyon nyomja...

Norris meg is csinálja, Piastri pedig kezd lassulni, valószínűleg most fogynak el a gumik.

Még 7 kör van, 6,8 másodperc a különbség. Még mindig Piastrinak áll a zászló. 

A mérnöke szól is Norrisnak, hogy ne feszegesse ennyire a féktávokat, mert így csak lassabb lesz. 

Kilenc kör, továbbra is közel 8 másodperc Piastri előnye.

Norris volt már 7,1 körül is, a lekörözöttek kerülgetése 5-7 tizedeket is jelenthet, illetve a britnek volt egy kisebb elfékezése is a nagy sietségben. 

Albon gumijai teljesen elfogytak, de így sem bír vele Hamilton, nem tud közeledni hozzá a Kemmelben.

"Úgy kopik a gumi, ahogy vártuk, maradj kint" - jön az üzenet Piastrinak.

"Legyen így" - jön a válasz.

Hülkenberg kijön a 10. helyről egy friss szett gumiért. Érdekes döntés...

Hamilton próbálkozik, 6-7 tizedre üldözi Albont, de egyszerűen nem lehet előzni ezen a pályán. Ezen sem.

Az alsóházban egyébként többen is kereket cserélnek, ott nincs tét.

Az élmezőnyben viszont mindenki menedzsel, hasonló köridőket látunk, Piastri nem jelentősen gyorsabb például Leclerc-nél vagy Verstappennél sem.

Ne feledjük: a kemény és a közepes gumi között két lépcső van ezen a hétvégén, nem egy. Ez a tapadásban, de az élettartamban is megmutatkozik. 

Piastri stabil köröket fut, 1:46,4-1:46,4 minden köre, egyértelműen menedzseli a tempót és a gumikat.

Norris nyomja, erőlteti, gyorsabb is, de az előző másfél másodperces hibája nagyon nem jött jól neki.

15 kör, 8,6 másodperc! 

Sainz közben kap egy fekete-fehér zászlót a pályahatárok megsértéséért. 

Norris már 7,6 másodpercre közelített, de 9,2-re hízott a különbség pár kanyar alatt a középső szektorban. 

Nincsenek komoly csaták, DRS-támadások sem nagyon. Nehéz előzni ezen a pályán...

Továbbra is bő 8 másodperc a távolság a két McLaren között, Leclerc 16-17-re van Piastritól a harmadik helyen. A bokszkiállás kb. 20 másodperc, az ausztrál jelenleg a negyedik helyre jönne vissza, ha kiállna. Még szűk 20 kör. 

Közben a sor végén Sainz is azt jelenti, hogy ez a közepes gumi nagyon gyorsan fogy...

"Már most érzek egy kis kopást, szóval nehéz lesz a végéig menni" - Piastri nem túl bizakodó.

8,2 másodperc az előnye a féltávhoz közelítve. 

20. kör: Helyet cserél a két Stake, Bortoleto beleüvöltött a rádióba, hogy Hülkenberg engedje el, a csapat pedig így is határoz. Most a brazil a 9., próbál támadni előre.

Verstappen leszakadt 2 másodpercre Leclerc-től, nem tudja tovább támadni.

Egyébként is kissé megmerevedtek a frontvonalak, nem nagyon történik semmi a mezőnyben.

A nagy kérdés az, hogy a közepes gumi kibírja-e ezt a rendkívül hosszú etapot, és ha igen, akkor mennyit veszít a keményhez képest, avagy elég lesz-e a szűk 9 másodperc Piastrinak Norrisszal szemben?

"Oscar is megpróbál elmenni a végéig, de tempómenedzselésre kényszerül" - most ezt mondják Piastrinak.

9 másodperc a különbség az ausztrál javára, 27 kör van hátra! 

Érdekesség, hogy csak Norris kapott kemény gumikat, mindenki más a közepes keveréken autózik jelenleg. 

15. kör: Piastri, Norris, Leclerc, Verstappen, Russell, Albon, Hamilton, Lawson, Hülkenberg, Bortoleto a top tíz!

Az időben cserélő Hamilton egyébként a hetedik helyen autózik már a bokszutcából rajtolva! 

"Ne kapkodj, csak maradj a pályán" - ezt az üzenetet kapja a 8,5 másodperces hátrányban lévő Norris. 

7 másodperc a különbség a két McLaren között, de Piastrin a közepes gumi van, amivel aligha fog elmenni a végéig, Norrison viszont a kemény, amivel elmehet!

Norris hátrányba kerül, de más taktikát választ a McLaren: a brit kijön, és kemény gumikat kap, amivel megpróbál elmenni a végéig!

Vajon veszít vagy nyer ebben a körben Norris? Még vizes a pálya, de az élmezőnyből mindenki más kijött már slickekért. 

Engedélyezték a DRS-t közben! 

Norrison kívül szinte mindenki bejött már...

PIASTRI A BOKSZBAN! Norris továbbmegy, az ausztrál kapja a slicket előbb.

JÖNNEK A SLICKEK!

Hamilton kezdi a sort, és a top 10-en kívüliek már jönnek a száraz pályára való gumikért. Még azért elég vizes...

Az egyenesekre állított Ferrarin elfogytak a gumik, Leclerc jelzi is a csapatnak, de Verstappen képtelen előzni, az egyenesekben nem hogy nem közeledik szélárnyékban, inkább távolodik.

Leclerc már 9 másodpercre van, de Verstappen nem tudja megelőzni, mert az egyenesekben lassabb.

Piastri jelzi a csapatának, hogy szerinte már nincsenek messze a slickre váltástól.

WOW! Hamilton a Stavelot-ban is előz, ezúttal Gasly is megvan neki. Már a 13. helyen halad a bokszból rajtolva!

Hamilton Hülkenberget is megelőzi, egyelőre ő hozza a show-t.

A két McLaren lassan lerázza magáról a többieket, a csúszkáló Leclerc már szűk 5 másodpercre van Piastritól a harmadik helyen.

Hamilton előzi Sainzot a 16. helyen.

DRS természetesen egyelőre még nincs, hiszen vizes a pálya. Piastri tartja a vezetést Norris előtt, aki lerázta magáról a kanyarokban lassabb, az egyenesekben gyors Ferrarit vezető Leclerc-t. Verstappen viszont tegnapi önmaga ellen harcol: hiába esik rá Leclerc-re a kanyarokban, az egyenesekben egyelőre esélye sincs előzni még 5 tized hátrányról sem.

Norris jön vissza, a kör végén közel van Piastrihoz! Verstappen közben tolja le a pályáról a harmadik Leclerc-t. 

Norris már egy másodpercen kívül van Piastrihoz képest, Leclerc a sarkában. Más helycsere nem történt.

ELRAJTOLNAK!

Már a negyedik kört futják a safety car mögött. Úgy, hogy a pilóták nagy része az elsőben is azt mondták, hogy megvagyunk, mehetünk.

Verstappen és Hamilton nem értik a várakozás okát, mindketten sürgetik, hogy engedjék már el őket...

Eltelt a második kör is, megkezdték a harmadikat. Norris azon aggódik, hogy a végén állórajt lesz, és az ő oldala vizesebb, mint a másik...

Gyorsan szárad a pálya, néhányan már a slick gumik cseréjének időpontján gondolkodnak.

Az autók intermediate gumikon vannak, teljesítik az első kört. Még egyet biztosan mennek a safety car mögött.

Verstappen szerint gyerünk már, Piastri szerint az egyenesben még mindig elég nagy a vízpermet. 

Ez így hivatalosan az első kör, tehát ebben a percben tulajdonképpen elkezdődött a futam!

Kijöttek az autók a safety car mögött!

A versenyirányítás közölte: legalább két kört a biztonsági autó mögött tölt majd a mezőny, hogy felmérjék a látási viszonyokat. 

Süt a nap, melegszik az idő, lehet, hogy egy kicsit sokat is vártunk ezzel a rajttal.

De ez már mindegy, hét perc múlva elkezdődik!

Game mode on: a pilóták felvették a sisakot, sétálnak az autókhoz...

16:20-kor megpróbálunk RAJTOLNI! 

Az orvosi autó próbálgatja, hogy mennyi a víz még...

A pálya a jelentések szerint TISZTA. 

Itt-ott már mintha a nap is sütne...

Az FIA szerint 16:00 körül elállhat az eső, és utána kitűznek egy tervezett rajtidőt. 

Továbbra sincs érdemi információ a folytatásról, még mindig esik az eső.

Egyébként Gellérfi Gergő kollégánk gyors keresése után egy érdekesség: a 2007-es Európa Nagydíj előtti 15 évben összesen egy versenyen lengettek piros zászlót pusztán az eső miatt. 

389 ezer néző látogatott ki Spába a hétvégén, ami rekord. Mondjuk a mai nappal nehéz lesz elszámolni.

Állítólag négy óra körül lehet egy olyan sáv, amikor az időjárás javul. De hogy mikor lesz abból olyan pálya, ahol látni is lehet...

Jelenleg 24 percet csúszik a mai futam, de jelen állás szerint a következő fél órában nem nagyon lesz érdemi esély a rajtra. 

Nézzük, mik a forgatókönyvek a pontosztásra.

Ha nem sikerül két kört megtenni, akkor nem osztanak pontot.

A 11 kör jelenti a verseny 25%-át, így 6 pontot kapna a győztes. 

22 kör a féltáv, azért 13 pont jár.

33 kör a kétharmad, 19 pont jár. 

33 kör felett teljes pontszámmal lehet számolni.

Max Verstappen viszont nem ért egyet mindezzel: szerinte a versenyirányítás nyugodjon meg szépen, és hagyják őket futni pár kört... "butaság" - így fogalmazott a világbajnok.

Várjuk a következő felhőt, ami mindjárt eléri a pályát...

44 körös futam már biztosan nem lesz, abból használ el a mezőny legalább egy extra felvezető kört majd. Ha egyszer vállalhatóak lesznek a körülmények a rajthoz. 

Norrist a vízátfolyásokról is megkérdezték, szerinte azok nem rosszak, csak a látási viszonyok lehetetlenek.

A többiek is ezt erősítették meg, ezért rendelték el a piros zászlót: ha nem látni, akkor nincs értelme elindítani a futamot különben olyan jeleneteket láthatunk csak, mint Silverstone-ban Hadjar kiesése.

Megkérdezték a pilótákat a látási viszonyokról, és már az élen haladó Norris is azt jelentette, hogy nem sokat lát a biztonsági autó mögött, lassú tempónál.

Innentől várunk addig, amíg nem jön egy "10 perc múlva rajt" jelzés.

Piros zászló. 

Nem: a rajtprocedúrát FELFÜGGESZTETTÉK. Jön a várakozás. 

Továbbra is esik, de kezdődik a felvezető kör, bár a várakozások szerint utána még jó párat a biztonsági autó mögött tehet meg a mezőny. 

A biztonsági autó mögött kezdődik majd meg a felvezető kör. 

Hivatalos megerősítés még nincs, az F1 annyit közölt, hogy biztosan esni fog. Oké...

Jelen pillanatban úgy tűnik, hogy késhet a rajtoltatás. 

A legélesebb harc természetesen a mezőny legelején várható: pénteken még dominált Oscar Piastri, de csak egy pontot "adott" Lando Norrisnak a szombati sprintfutamon, és a brit ellopta tőle a pole-t a nagydíjra, márpedig csak kilenc pont közöttük a különbség a bajnokságban Piastri javára. Nagyon nem mindegy, hogy ki végez előrébb...

Ami a rajtrácsot illeti, négyen is a bokszból indulnak, Sainz, Hamilton, Antonelli és Alonso is csak onnan rajtolhat majd.

A teljes rajtrácsot ezen a linken találjátok!

Jelen pillanatban is szakad az eső, a Ferrari azt jelentette, hogy a következő 35-40 percben hasonló intenzitást várnak. 

Nagy eső és vihar érkezhet a rajtra, úgyhogy vagy késleltetik a procedúrát, vagy a biztonsági autó mögött indulhat el a mezőny...

A paddockban dolgozó kollégánk, Mészáros Sándor jelezte, hogy a szokottnál később nyitották ki a bokszutca-átjárót, mert égszakadást vártak, de végül mégis megnyitották, amit meg kellett. 

Köszöntünk mindenkit, fél órán belül el kellene rajtolnia a 2025-ös F1-es Belga Nagydíjnak, de nem kizárt, hogy ez nem pontosan így fog megtörténni.