DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. június 26. szerda
Élő cikkek

Kanadai Nagydíj: Ez történt a futamon

Esős pályán jön a szezon kilencedik fordulója Montrealban: készülhetünk a zord körülmények között megszokott kanadai izgalmakra. Kövessétek velünk!

20:00-kor rajtol a Kanadai Nagydíj, az aszfalt pedig csuromvíz: a mezőny már megtette kivezető köreit a bokszból esős vagy köztes gumin, sokan csúszkáltak, Sargeant pedig egyenesen kiment a hajtűben. Rengeteg a vízfelverődés még ennél a tempónál is.

A helyi nézőket ez nem zavarja: a mai számokkal együtt 350 000 a hétvége látogatottsága, ami a tavalyi 345 ezret szárnyalja túl.

Derek Warwick, az FIA stewardja normál, azaz állórajtra számít – erről nyilatkozott az imént.

Pár órával ezelőtti hír, hogy mindkét Sauber-pilóta, Valtteri Bottas és Guanyu Zhou a bokszutcából vág majd neki a versenynek a 17., illetve 19. rajthely helyett. A Stake ugyanis mindkettejük autóján módosított ugyanis a hátsó szárny specifikációján, ami a parc fermé-szabályok megsértésének minősül.

Az mezőny első három sorából pedig Russell és Verstappen, Norris és Piastri, Ricciardo és Alonso rajtolnak – míg a két Ferrari az ötödik rajtsorban.

18 autó inter abroncson indul a felvezető körre, a két Haason látunk teljes esőgumit.

A McLaren tudósítása szerint még 15 percen át fog esni – lehet, hogy a Haasnak lesz igaza?

Az első autók már a rajtrácson, a két Stake a bokszutca vége felé gurul, pillanatokon belül rajt!

Lassú, óvatos rajtot látunk, Russell megőrzi a vezetést, Ricciardo két pozíciót is elvesztett kicsit hátrébb.

Leclerc két pozíciót veszített, de aztán megelőzte Magnussen: a dán remekel az esőgumin, az első kört nyolcadik helyen fejezi be, hat helyet nyert!

A második körben Russell, Verstappen, Norris, Piastri és Alonso is az első körben, Magnussen pedig már hatodik, megelőzve Hamiltont! A csapattárs, Hülkenberg is menetel, ő a 17. helyről már pontszerző.

A hajtűből kigyorsítva Magnussen Piastrit is megeszi, a negyedik kör elején már negyedik – és megfutja a leggyorsabb kört, két tizeddel gyorsabb Russellnél, miközben kettőt előzött!

Eközben aggódhatnak a Ferrarinál, a csapat jelenti Leclerc-nek, hogy valami rendellenest látnak a motorban. A monacói visszaesett a 11. helyre, Sainz csak a 14. pozícióban.

A felzárkózás most akadt meg, közeleg a fordulópont, a köztes abroncs már jobban tapad az esőguminál. Magnussen a negyedik helyen, 2,5 másodperccel Norris mögött.

Két kisebb incidens is volt, Sargeant túlcsúszott és megkoccantotta a falat, Hamilton pedig Alonso előzését kísérelte meg, de elmérte az első kanyarkombinációt, vissza kellett engednie a spanyolt.

Magnussen gyorsan akart reagálni a száradó pályára és a 8. körben jött a köztes abroncsért, de a gumik nem voltak készen. 8,6 másodperc volt a lassú kiállás, hatalmas kár a dánért, aki csak a 14. helyre jött vissza. Nagy kár érte!

Hülkenberg még megy a teljes esőgumin, a hetedik helyen.

A változó körülményekkel az élen is változik a dinamika, Verstappen és Norris dobálják a leggyorsabb köröket. A holland már az egy másodperces távolság határán Russellhez képest, Norris lemaradása nyolc másodperc.

Náluk körönként négy másodperccel lassabb Hülkenberg, aki mögött hosszú vonat torlódott fel: most Ricciardo szánta rá magát az előzésre és vette át a hetedik helyet.

Az ausztrál szabálytalan rajtért öt másodperces időbüntetést kapott, így neki arra kell törekednie, hogy előnyt építsen ki.

Hülkenberg feladta a küszködést és kiállt, csupán a 19. helyre tért vissza, Magnussen a 13. pozícióban: ennyi volt a Haas kiskirálysága.

Esőt várnak 20 perc múlva, ezért vigyázni kell az inter abroncsokra. Jelek szerint ebben a Red Bull sokkal eredményesebb, Verstappen keresi a vizes foltokat, Russell kevésbé hűti őket, ami még visszaüthet.

Újabb leggyorsabb kör Norrisnak (ez jelen pillanatban 1:26,553), a brit körönként egy másodpercet ad az élen állóknak. Verstappen elfékezi az első kanyart, ezzel a McLaren gyakorlatilag utol is érte őt a 17. körben!

A versenyirányítás megadta az engedélyt, a DRS használható innentől – miközben a távolság Verstappen és Norris között csupán 0,563 másodperc!

Norris második nekifutásra megcsinálja a hátsó egyenesben, kívülről kikerüli Verstappent a DRS-sel. Pillanatok alatt Russellt is utoléri, szárnyal a McLaren!

Egy körrel később Norris átveszi a vezetést Russelltől. A Mercedes át is vágja a sikánt, így utoléri őt Verstappen, aki előtt átvág keresztben a pályán – ebből ütközés is lehetett volna. Russell így kapásból két pozíciót veszít, már csak harmadik a rajtelső.

Norris elképesztő tempót diktál, már öt másodperc feletti az előnye!

Sargeant megint hibázott, a 4-es kanyarban összetörte a Williamst. Biztonsági autó.

Norris a pályán marad, de mögötte gyakorlatilag mindenki kiáll a bokszba. A sorrend nem változik, a másodiktól lefelé Verstappen, Russell, Piastri, Hamilton és Alonso.

Sargeant ráhajtott a rázókőre, az autó megcsúszott, a bal hátulja összetört: ez lett az eredmény.

Egy körrel később Norris is kiállt, ezen pedig rajtavesztett: nem csupán Verstappen, de Russell is előtte, csupán a harmadik helyen a McLaren.

A pontszerző helyeken így Verstappen, Russell, Norris, Piastri, Hamilton, Alonso, Tsunoda (nem állt ki), Stroll, Ocon (nem állt ki) és Ricciardo (a kiállásnál letöltötte öt másodperces büntetését).

A Ferrari kálváriája folytatódik: Sainz a 13. helyen, Leclerc pedig az utolsó pozícióban: a monacói másodszor is kiállt, slick abroncsért, lesz, ami lesz alapon, de nagyon hosszan állt a bokszban, a kormány beállításain variált a csapat.

Az újraindítás során simán eljött a mezőny – közben jön a hír, hogy Russell átvágását Verstappen előtt nem büntetik.

Jó hír Leclerc számára, hogy az újraindítással megoldották a motorgondot. Rossz hír, hogy megint jön egy adag eső, így a slicken csak araszolni tud…

Albon Ricciardót a hátsó egyenesben előzi, aztán a végén a sikán bebújik Ocon elé is, ezzel a bravúros megmozdulással a kilencedik helyen.

A slick gumis taktika nem jött össze a Ferrarinak, hiába kérte a csapat Leclerc-t, hogy ezt a kis esőt bírja ki, a monacói visszajött interért. 85 másodperc hátrányban utolsó (még nem kapott kört), 66 másodperccel az utolsó előtti Hülkenberg mögött.

Eközben Sainz elveszített egy darabot az első szárnyából Bottas hátulját súrolva, az ő napja sem irigylésre méltó.

Eddig egyetlen alkalommal sem beszéltünk Sergio Perezről, méghozzá indokoltan. Most pótoljuk a hiányosságot: a futamot vezető Max Verstappen csapattársa a 16. helyen áll, Magnussen és Zhou között.

A tanári Albon-előzés pillanata: valószínűleg benne lesz az év előzései válogatásokban.

Az élen eközben beálltak a frontvonalak: Verstappen, Russell, Norris és Piastri között másfél másodpercesek a különbségek. A legközelebb utóbbihoz áll Hamilton, csupán fél másodperc a differencia.

Hamilton aktiválja is a DRS-t a hátsó egyenesben, de nem tud előzni, még keskeny a felszáradó ív.

Közben egy órával a rajt után csendben átléptük a 70 körös futam féltávját.

Az emlegetett Perez eközben előz egyet: már a 15. helyen…

Az Alpine bevállalja: Gaslyra kerül fel a kemény abroncs.

Ennyi volt, Leclerc kiáll a bokszba, feladja a Kanadai Nagydíjat, a győzelmet az év első kiesése követi, megszakad a top 4-es sorozat.

Gasly a csere után a mezőny leggyorsabbja, ő volt a kísérleti nyúl, a mezőny első feléből Hamilton kezdett, de jön utána sorban mindenki…

A 44. körben Piastri állt ki, a 45. kör végén pedig az első két helyről Verstappen és Russell. Norris viszont marad – ő az egyetlen a mezőnyben, aki a köztesen maradt.

Sőt még egy kört lehúz Norris, és így is a leggyorsabb, 1:23,272 volt utóbbi köre, ami a futam legjobbja. Tegyük hozzá, Gasly és Piastri csak két tizeddel lassabb nála, ők a legjobbak a slickesek közül.

A 47. körben megvolt a kiállás, Verstappen elé jön ki a bokszutcából, de a holland elhúz mellette, miközben Norris megcsúszik. Egy pozíciót így is nyert az eltolt cserével.

Eközben a leggyorsabb kör új birtokosa Hamilton, 1:19,502-vel – Verstappen 1:20,4-et megy, a többiek 1:21 felett.

Norris elszúrta a hajtűt, így az egyenesben Russell megelőzte őt. Visszaállt a korábbi sorrend, Verstappen, Russell és Norris.

Most Russell ront a 8-9-es kombinációban, Norris a vizes szakaszon átvágva kerül a Mercedes elé.

Russell káromkodik, Toto Wolff szól a rádióba: „Fókuszálj, George, fókuszálj.”

Perez félig lefelé lógó hátsó szárnnyal halad a pályán. Szokatlan szögben lóg az elem, hogyan hozta ezt össze?

Perez kiáll a bokszba, eközben pedig újabb baleset: Albon roncsa a falban, Sainz a pálya túloldalán, a füvön pörög-forog, a Ferrari is sérült.

Perez és Sainz ugyanott hibázott, a 6-os kanyarban – Albont a beforgó Ferrari találta el, vétlenül esett ki. A biztonsági autó alatt újabb kiállások, a két Mercedes jött ki.

Még tart a safety car. 15 autó maradt versenyben, emeljük ki Magnussent, aki már negyedik kiállását teljesítette… A Mercedesek még „csak” harmadszor cseréltek, az élmezőnyben ők vállaltak friss abroncsot.

Itt a nap második újraindítása, Verstappen jó ütemben lépett a gázba. Mögötte nem változik a sorrend, Norris és Piastri után a friss gumit kapó Russell és Hamilton jön.

Tíz kör maradt még hátra, az egyre sötétebb felhők láttán pedig kérdés, lesz-e még egy esős fordulat ezen az igencsak eseménydús Kanadai Nagydíjon…

Russell próbálkozott Piastri mellett a sikánnál, de a két autó összeért. A brit bukott ezzel, átvágott a bukótéren, Hamilton is elment mellette.

Eközben Verstappen szép lassan növeli az előnyét. Folyamatosan farag a leggyorsabb körből, most 1:15,830-nál tart, három másodperc fölé emelkedett a különbség.

Piastrit mindkét Mercedes bedarálta, így Hamilton fellépett a dobogós helyre.

Tsunoda két nagy ütközést is elkerült megcsúszása után: először a falat, aztán az RB-t éppenhogy kikerülő, bravúrosan reagáló Hülkenberget úszta meg. A pályát alaposan felszórta törmelékkel.

ENNYIRE közel volt a Haas és a VCARB:

Helycsere a Mercedesek között, Russell egy nagy előzéssel a szokásos előzési ponton átveszi a dobogót a csapattárstól – most tart ott, ahol a Piastri-incidensnél akart. Norris DRS-távolságon belül előtte.

Itt a vége, Verstappen megszerezte hatodik győzelmét – ehhez a győzelemhez kellett a jól időzített biztonsági autó. Norris idén másodszor harmadik, Russell pedig a Mercedes első dobogóját szerző. Kettős pontszerzéssel pedig ez volt az Alpine legerősebb versenye.