Ez történt a Brit Nagydíjon
16:00-kor indul a Brit Nagydíj, a szezon 10. versenye – az első rajtkockában idén hetedszer Max Verstappennel, akinek nyolcadik győzelmére jó esélyek vannak. Ezzel az eredménnyel a Red Bull beállítaná a McLaren rekordját, 11 győzelmet zsinórban.
Mögötte Norris és Piastri, a két bravúros időmérőt teljesítő McLaren, aztán a két Ferrari és két Mercedes, majd a nyolcadik helyen a szabadedzéseken remeklő Albon a Williamsszel. Perez csak a 15. rajtkockában, az időmérőről kizárt Bottas a sor végén – a teljes rajtrács itt tekinthető meg.
Kiszúrható a rajtrácson a „11. csapat” is, a fiktív APX GP – a forgatás kedvéért feltolták a sor végére a két aranyszínű autót, sőt a felvezető kör egy kis szakaszát is megteszik majd a mezőny mögött, hogy felvételeket forgassanak a Brad Pitt-filmhez.
Jeremy Clarson ismét meglátogatta az Alpine-t. Vajon most is jár sör a csapattagoknak?
A többség közepes gumin kezd, az első 10-ből Russell van lágy keveréken, hátrébb Ocon, Tsunoda és De Vries. A 11. Hülkenberg és Bottas kemény gumin startol - indul a felvezető kör.
Norris lerajtolta Verstappent, vezeti a Brit Nagydíjat! Hátrébb Hamilton a bukótérben két pozíciót veszített, Russell viszont megelőzte Sainzot a lággyal.
A Copse-nál Piastri is támadta Verstappent, aki kicsit szélesen fordult és nagyot porolt, de a holland őrzi a második pozíciót. Az első kör végén 6 tized Norris előnye a Red Bull előtt.
A rajt pillanata: Piastri is Verstappen mellett volt, de a belső íven nem tudta tartani a második pozíciót. A holland kerekei kiforogtak, ezért vesztette el a vezetést.
A sorrend a 4. körben Norris, Verstappen, Piastri, Leclerc, Russell, Sainz, Alonso és Hamilton – a hétszeres bajnok Gaslyt hamar visszaelőzte. Perez viszont nem mozdult előre a 15. helyről, sőt az elején még veszített is egy pozíciót.
Az ötödik körben megtörténik a várható előzés: Verstappen átveszi a pozíciót, Norris nem állt le csatázni vele, könnyen adta magát.
A trió mögött két csata bontakozik ki: a negyedik-ötödik-hatodik helyen Ferrari-szendvicsben Russell, mögöttük Hamilton épp megelőzte Alonsót DRS-sel a Wellington-egyenesben – most kiderül, van-e tempója utolérni az említett hármast.
Hülkenberg máris a bokszban, a Haas elvesztette a szárnyvéglapot Perezzel csatázva – ezzel oda a kemény gumis taktika is. A mexikói eközben a 13. helyen jár, még meg kell dolgoznia azért, hogy pontszerző helyen legyen.
„Az autó furcsán húz” – mondja Verstappen, a csapat válasza alapján a szél miatt. A holland továbbra sem szakadt le teljesen, Norris az imént kikerült DRS-távolságból, de legjobb középső szektorral ismét egy másodpercen belül van.
Itt az első kieső, az Alpine 9 kör után bokszba hívta Ocont – egyelőre nem tudjuk, miért.
Jön az eső: a Red Bull és több csapat is várja a csapadékot pár percen belül. Az eső vélhetően csak két-három percig fog tartani, de alaposan megkavarhatja a lapokat.
A Mercedes szerint elkerüli a pályát az eső, Russell viszont állítólag lát pár cseppet – persze nála könnyen lehet, hogy csak izzadságról van szó…
A McLaren büszkén posztolta ezt a fotót – egyik króm autójuk vezeti a Brit Nagydíjat. Jelen állás szerint az első hely egyre messzebbi, Norris 2,6 másodpercre leszakadt Verstappentől. Piastri további két másodpercre a csapattárstól, a negyedik Leclerc azonban megnyugtató távolságra.
Russell továbbra is DRS-távolságon belül a Ferrari mögött, de még mindig nem tudott előzni – igyekezetében hibázott is egy kisebbet, a pályát elhagyva a rázókövön veszített pár századot.
Norris figyelmeztetést kapott pályaelhagyásért. A rádióban arról beszélt, hogy tartja az A tervet – ez valószínűleg az egy kiállást jelenti a csapatnak.
Perez a 16. körben került az első tízbe – azt az Albont előzte meg, akitől a három edzés után még egy sokkal előkelőbb eredményt várhattunk.
Az Alpine beszámolója szerint hidraulikai hiba vetett véget Ocon versenyének. Ezért most nem jár sör, de legalább Gasly ott van csendben a kilencedik helyen, sőt tapad a nyolcadik Alonsóra.
Az első kiállás az élmezőnyből, a 18. kör végén a Ferrari már hívta Leclerc-t. A monacói kemény keveréket kapott közepes helyére.
Közben a másik Ferrarinak is szólnak, hogy B tervre álltak át. Egy érdekes párbeszéd hangzott el Sainz és mérnöke közt: „Mi is volt a B terv, Ricci? Elfelejtettem.” „Majd szólunk.”
Az eddigi legjobb kör Verstappené (1:32,295), előnye pedig először kúszott fel öt másodperc fölé. Ez a verseny kezd átalakulni egy olyan futammá, amiből bőven láttunk az előző hetekben.
A McLaren biztosan tartja a kettős dobogót, Russell öt másodperccel Piastri mögött. Ha így érnek célba, a páros 33 pontot szerez – úgy, hogy az eddigi kilenc versenyről 29 van nekik!
Az emlegetett Russell alatt remekül működnek a lágy abroncsok, 25 kör után még mindig felülmúlja a mögötte levők köridejeit, Sainzot 3,8 másodpercre leszakította. Közben Leclerc a 11. helyen, Strollt kellett megelőznie.
Leclerc csak egyetlen tizeddel gyorsabb Russellnél, de jön a másik Ferrari is, Sainz szintén megkapta a keményt.
Jön Russell a 29. körben, felkerül a közepes, egy lassabb, 3,9 másodperces cserével. Így a 9. helyre jött vissza, 2 másodperccel Leclerc mögé, Stroll és Sainz elé. Gyanítjuk, hogy nem sokáig lesz a Ferrari előtte.
Úgy néz ki, ezzel beindultak a kerékcserék a mezőny első traktusában, a következő körben jön Piastri is, a McLaren a kemény keveréket kapta – hátravan még 22 kör, a lágynak ez túl sok lenne még. Az ausztrál a hatodik helyre jött vissza.
Perezt érdekes lesz figyelni, a mexikói ugyanis lágyat keveréket kapott. A Red Bull hét másodpercre van Sainztól (köztük Stroll), de máris dobott egy leggyorsabb kört, gyorsan fog csökkenni a különbség.
Közben megtörtént az előzés, amire Russell fél versenyt várt: a Luffieldben egy látványos külső íves előzéssel autózta körbe Leclerc a puhább és frissebb gumival.
Gasly és Stroll is kiállt, ők már lágyat kaptak Perez nyomán – az első négyes nem állt még ki.
Magnussen autója füstölögve leáll a pályán, majd néhány lángnyelv is felcsap. Virtuális biztonsági autó, a Ferrari Leclerc második kiállásával reagál. A monacói közepes gumit kapott, kérdés, ez mennyire érte meg – ráadásul a kiengedés sem jött ki szerencsésen Albon mellett.
A VSC után teljes biztonsági autó, az első négyes is kiállt, a sorrend pedig megkavarodott: Verstappen és Norris mögött Hamilton a harmadik helyre lépett előre, Piastri lecsúszott a dobogóról. Russell mögött Alonso a hatodik, Sainz csak a hetedik, Leclerc a tizedik.
Ráadásul Norris is keményen, Hamilton a lágyon, ami nagy gumielőnynek tűnik a Mercedesnek – érdekes 14-15 körös sprint jön az újraindítás után.
Ennek Norris sem igazán örül. „Csodálatos, ember” – mondta, mikor megtudta a csapattól, hogy Verstappen és Hamilton „használt” lágyakon van.
Újraindítás a 39. körben, Verstappen elhúzott, Hamilton nem tudott előzni, de a folytatásban keményen támadja Norrist, két kanyarban is egymás mellett a két autó. A McLaren egyelőre tartja a pozíciót.
Verstappen egyetlen kör után 2,5 másodpercre növelte az előnyét, az az újraindítás körében futotta meg a verseny eddigi legjobbját – 1:30,348-at.
Hamilton ismét benézett Norris mellé, de a McLaren kigyorsítása kiváló, így a fiatalabb versenyző továbbra is őrzi a második pozíciót. A kemény pedig kezd melegedni – de Hamilton most már DRS-t is nyithat.
Stroll pályaelhagyással előzte meg Gaslyt – ez a csata már a pontszerző helyen kívül, a 11. pozícióért zajlik –, az esetet jegyezték, minden valószínűség szerint vissza kell adnia a pozíciót.
A hatodik helyen szép DRS-vonat alakult ki: Alonso, Sainz, Perez, Albon és Leclerc. És itt az akció: Perez megelőzte Sainzot és annyira kizökkentette, hogy a Williams és a csapattárs is megelőzte. Kanyarokon belül lett hetedikből tizedik a kemény gumit használó spanyol.
Erre az egyetlen pontra pedig még hárman pályáznak: szorosan Sainz mögött jön Gasly, Stroll és Sargeant triója.
Oda-vissza előzés Gasly és Sainz között, a spanyol tartja a pontszerző pozíciót. Miközben erre figyeltünk, Norris szépen lassan csatát nyer a Mercedes ellen, 1,6 másodpercre leszakította Hamiltont.
Nem csitul az akció: Gasly autója épp a bokszutca-bejárat után lassult le, törött felfüggesztés miatt – Stroll-lal ért össze mind a két kerék. Perez pedig Alonsót előzi, így hatodik helyre lép fel.
Gasly visszaért a garázsba, az Alpine ugyanúgy kitolja, mint a verseny elején Ocont – három kiesőből kettő a francia páros.
Csendben gyűlnek a pályahatárok miatti strigulák, három elhagyás után Russell és Norris kapott utolsó figyelmeztetést. Még egy átlépés és öt másodperces büntetéssel bukják az ötödik és második pozíciót.
Öt másodperces időbüntetést kapott Gasly miatt Stroll – ezzel három pozíciót veszít, de mivel a 11. helyen halad, ezen pont nem fog múlni.
Utolsó kör, és egy helyezés tűnik csak nyitottnak: Alonso, Albon és Leclerc egymás nyakán!
Verstappent elsőként intette le a kockás zászló, Norris csak megőrzi a második helyet, a biztonsági autóval nagyot nyerő Hamilton harmadik Piastri előtt, Alonso, Albon és Leclerc között pedig végül maradt a sorrend.
Összefoglaló: Verstappen győzött az F1-es Brit Nagydíjon Norris előtt
A Brit Nagydíj eredménye: