DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Élő cikkek

A zűrösen záruló imolai verseny történései

14 év várakozásra és egy világjárványra volt hozzá szükség, de a Formula-1-es motorok ismét a közkedvelt olasz pályán bőgnek fel. Bottas 10., Hamilton 93. győzelmére hajt - de jön-e a meglepetés?

Napos napot mindenkinek! Amikor legutóbb Imolában versenyzett a Formula-1, akkor már meg sem tudjuk mondani, hogy mit csináltunk, de az biztos, hogy nem élő szöveges közvetítést írtunk a futam történéseiről. Most viszont igen!

Azon a 2006-os San Marinó-i Nagydíjon csak Kimi Raikkönen volt ott a jelenlegi mezőnyből, és a 8. helyről rajtolva az 5.-en végzett. Ma aligha lehetnek ilyen reményei, hiszen ő a 18. helyről indul, mindenki másé pedig itt, a rajtfelállás tartalmazó cikkben megleshető.

Mindeközben egyéb bokros teendőinket is végezzük, hiszen az utolsó ecsetvonásokat húzzuk az Autósport és Formula Magazin novemberi lapszámán, ami a jövő héten kerül a boltokba. A Hamilton-tematikus számban nagy fába vágtuk a fejszénket, hiszen több szempontból is igyekeztünk összevetni őt Michael Schumacherrel, megpróbálva választ találni a nagy kérdésre: ki a jobb?

Íme egy kis ízelítő: 

EasyCapture1_14

De vissza a pályára: 20 percre vagyunk a piros lámpák kialvásától, a rajtrács már benépesült a kihalt nézőtér előtt - az utolsó napokban hozott döntés értelmében ugyanis a koronavírus mégis minden jegyvásárlót távol tartott a pályától.

A rasszizmusellenes kiállás (vagy éppen kitérdelés) után pedig felcsendül az olasz himnusz - idén már harmadszor egy F1-es futam előtt!

Az aszfalt 25, a levegő 18 fokos - kellemes napunk van, mint azt Lewis Hamilton megállapította. "Nem akarok kevésbé nyerni, mint korábban bármikor" - mondta a második helyről rajtoló brit, miután az interjút készítő David Coulthard közölte vele, hogy már így is van elég győzelme, nincs is igazán szüksége többre!

A hétvége különlegessége persze, hogy csupán két napra szorítkozott a pályaaktivitás, szombaton egyetlen 90 perces edzése volt a mezőnynek felkészülni mindenre.

Probléma a 4. helyen parkoló Gasly autóján! A SkySports jelenti, hogy az Alpha Tauri valamilyen anomáliát fedezett fel a Honda-motoron, de úgy fest, ki tudják javítani időben.

Eddig minden megszólaltatott pilóta kiemelte, hogy mennyire szűk a pálya, így valószínleg nehéz lesz előzni. A rajt így különösen fontosnak ígérkezik.

A verseny 63 körös lesz. 2006-ban még 62 körös volt, viszont azóta kivették a sikánt a célegyenes elől, így pár méterrel rövidebb lett egy kör, ez pedig 305 kilométer teljesítésekor már a körszámban is meglátszik.

Közepes keverékű gumin rajtol az első hármas, Bottas, Hamilton és Verstappen. A top10 többi résztvevője lágyon, utánuk viszont ismét a tartósabb közepes a népszerű választás.

Elindult a felvezető kör, és úgy fest, Gasly autójával minden rendben. Mint ahogy Hamiltonéval is, akinek az ülésével volt gond,igazgatni kellett azon valamit a rajtrácson.

Bottas tehát vezeti a mezőnyt vissza a célegyenesbe...

A legutóbbi itteni verseny feszült csatát hozott Schumacher és Alonso között. Láthatunk ma is hasonlót?

És még egy fontos információ: a Mercedes ma ismét konstruktőri bajnok lehet: ehhez egyetlen 4. hely is elég számukra.

ÉS RAJT! Bottas az élen maradt, Verstappen azonban lerajtolta Hamiltont!

Volt kalamajka a hátsóbb traktusokban: Magnussen megpördült, a sejtések szerint Vettellel ütközhetett. Stroll a bokszban törött első szárnnyal.

Stroll Ocon hátsó kerekén pusztította el saját szárnyát az első körös tolakodásban.

Ricciardo átugrotta a rajtnál Gasyt, így az ausztrál a negyedik, a francia az ötödik. Mögötte Leclerc és Albon.

Giovinazzi a 20. helyről a 14.-re jött fel. Még ha nem is raikköneni start, de azért megsüvegelendő.

A rajt pillanata. Hamilton kezdeti elrugaszkodása erős volt, ám az egyenes végén megérkezett rá Verstappen, és még Ricciardóval is csatáznia kellett a britnek.

Sainz megelőzte csapattársát, Norrist. A két narancssárga autó ugyanúgy a 9-10. helyen áll, ahonnan rajtoltak is.

Vettel és Magnussen ütközéses ügyét vizsgálják a versenybírók. A német a 15. helyen áll, a két Alfa Romeo között. Magnussen a megpördülése után a 19.

Oooh, Pierre Gaslyval közölte mérnöke a rádióban: "Nagyon sajnálom, de ki kell állnunk a bokszba, végzetes meghibásodás történt az autóban." A francia kötelességtudóan kiparkol és kiesik az 5. helyről - ezek szerint mégsem sikerülhetett megoldani azt a motorgondot a rajt előtt.

"A versenyzés néha szívás" - írják az Alpha Taurinál, hozzátéve, hogy a víznyomás lecsökkenése miatt kellett feladniuk a futamot.

3,5 másodpercen belül az első hármas. Verstappennek mondják, hogy minden kanyarban gyorsabb Bottasnál, csak az egyenesekben veszít. Hamilton pedig arra panaszkodik, hogy nehezen tud Verstappen közelébe kerülni.

Nagy bokszkiállás roham indult a dobogósok mögött, ahogy a versenyzők egymásra igyekeztek reagálni a stratégiával. Ricciardo, Leclerc, Albon, Kvjat maradt a sorrend a teoretikus 4. helytől lefelé, de a jelenlegi 4. helyen még Sainz tanyázik, akit Perez követ.

Utolsó lágy gumisként Sainz is a bokszba hajt. Az élen azonban a közepeseken lévő Bottas még képes leggyorsabb körre.

Kvjat vette támadásba Albont, és enyhén össze is ért a két autó. Leclerc pedig egy perccel korábban kis híján belerohant Ricciardóba egy féktávnál.

Na, Verstappen jön elsőként az élen álló hármasból a bokszba. Bottas egy körrel utána reagál - nézzük, sikerül-e a hollandnak elévágni!

Nem sikerült, Verstappen ugyanúgy nagyjából egy másodperccel üldözi a finnt, mint korábban. Az élre viszont ezzel Hamilton állt, akivel azt közölték, megnyújtják az első etapját, vagyis egyelőre még nem készülnek vele kerékcserére a Mercedesnél. 

Közben: Nincs büntetés Magnussen és a kerékcsere nélkül jelenleg az előkelő 5. helyen álló Vettel ütközése kapcsán.

Húha, Hamilton nagyon rákapcsolt az élen, sorozatos leggyorsabb szektoridőket szállít a használt közepes gumikon. Nagyjából 26,5 másodperc kell egy bokszkiálláshoz, és a britnek pár tized híján már meg is van ez a csapattársához képest. Ha így előz, a finnek bizonyosan lesz pár kérdése az eltérő taktikák választását illetően...

Azt kérdezi most mérnöke Hamiltontól, hogy még 10 kört kint tudna-e maradni ezeken a gumikon. Ha ez sikerülne, a 36. körben alighanem már lágyakat kaphatna. 

Perez a bokszban, így most érdekes Vettel, Raikkönen, Latifi sorrend alakult ki a 4-6. helyen. De még mind adósak egy kerékcserével.

Magnussen is ott volt mögöttük, de őt most látványos csatákkal kezdték el bedarálni a frissebb gumikon érkező üldözők, Ricciardo és Leclerc.

Hamilton újabb leggyorsabb körrel már 28,2 másodpercre növelte előnyét a második helyezett Bottas előtt. Így már alighanem csapattársa előtt jönne vissza a pályára a bokszkiállást követően. A csapat szándéka persze érthető: így tudják Hamiltonnal átugrani Verstappent és megszerezni a kettős győzelmet - ha a hollanddal azonos ciklusba időzítették volna a kerékcserét, akkor aligha kerülhetett volna elé a brit. Járulékos veszteség viszont Bottas számára, hogy így elveszítheti a győzelmet.

Ocon kuplunghiba miatt leparkolta a Renault-t a pálya mellett...

És ez még jobb helyzetbe hozza Hamiltont, a Mercedes ugyanis éppen ebben a rövid lassú időszakban hívhatta ki a britet kerékcserére, aki így még kevesebb időt veszített a kiállással - kényelmesen, 4 másodperc előnnyel tért vissza az élre, viszont ugyanúgy kemény gumikat visel, mint Bottas.

Ez a VSC egyébként extrarövid ideig tartott, talán 20 másodperc sem volt az időtartama. Egyesek azzal élcelődnek, hogy mintha csak Hamilton bokszkiállásához lett volna igazítva, hiszen a brit is pont a pálya végénél járt.

Mindenesetre enélkül is jó esélye volt Hamiltonnak, hogy az élre jöjjön vissza - az előnyét az előző szupergyors körökkel alapozta meg. Eközben a Mercedesnél azt mondják, Bottas autója padlólemez-sérülést cipel.

Bottasnak most azt mondják, hogy az autó aerodinamikáját befolyásoló sérülés már a 2. körben kialakult a Mercedesén, valószínűleg egy másik autóról származó törmelék által.

Vettel és Raikkönen a 4-5. helyen. Ez hihetőbb mondat volt még 2-5 évvel ezelőtt, amikor csapattársak voltak az élmezőnybe tartozó Ferrarinál. Most viszont azért kerültek ilyen előkelő pozícióba, mert ők maradtak az egyedüliek, akik még nem jártak a bokszban. A későn kiálló Perez viszont átugrotta Ricciardót és Leclerc-t, így ő lesz a 4., amikor visszaáll a valós sorrend.

Na, jött a bokszba Vettel, és dráma: a jobb hátsó kerék nagyon nehezen akart felmenni, a német 13,1 másodpercet vesztegelt szerelői által körülvéve, és csak a 14. helyen tért vissza a pályára. Ha ebből levesszük a nagyjából eldobott 10 másodpercet, akkor valahol az utolsó pontokért folyó csatában találhatta volna magát a McLarenekkel.

Aaaaah, Bottas lesodródott a kavicságyba kör végén a Rivazzában, és bár visszajött a pályára Verstappen orra előtt, a holland a DRS segítségével a célegyenes végén elkapta őt és feljött a 2. helyre!

Hamilton 13 másodperccel vezet a szabad levegőn most begyorsult Verstappen előtt. Bottasnak viszont van elég előnye a negyedik hellyel szemben, hogy beleférjen még egy kerékcsere, hátha az némileg enyhíti a bajait.

Ez zsinórban a harmadik olyan futam lehet, amelynek elején Bottas vezetett, de aztán ilyen-olyan okokból fordult közöttük a kocka, Hamilton magasabb szintre kapcsolt és végül magabiztosan nyert...

Raikkönen most, 48 környi közepes keverékes etap után áll csak ki kerékcserére - egész eddig őrizte a 4. helyet Perez előtt.

A finn lágy gumit kapott az utolsó 15 körre, vagyis a továbbiakban is gyors lehet! A 12. helyen tért vissza a pályára, Russelltől karnyújtásnyira, a pontszerző Norristól viszont már 10 másodpercre van.

Verstappen a kavicságyban!

A jobb hátsó gumija szertefoszlott a dobogós reményekkel együtt. Jön a biztonsági autó, a holland kiszáll, véget ért ez az eddig remekül alakuló versenye.

Na, most Hamilton volt rossz helyen a pályán, Bottas tudott előbb kiállni új gumikért. Szintén a bokszba hajtott a dobogós helyre előrelépő Perez is, ám a Ricciardo, Leclerc, Albon vonat nem.

Hamilon egy körrel később megejthette saját cseréjét lágy gumikra, és vissza is tért az élre. Így most Ricciardo a harmadik, de jó sok minden összekavarodott az eddigi álláshoz képest.

A visszajátszásból látszik, hogy Verstappen autója "magától adta meg magát", a féktávon eldurrant a jobb hátsó kereke.

De ennél is durvább, ami most történt: George Russell a biztonsági autó mögött, gumimelegítés közben csúszott ki és csapódott a falba a Williamsszel! Folytatódik a takarítás...

Közben baleset a bokszutcába: Stroll autója nem állt meg időben a Racing Point szerelői között, kicsit továbbcsúszott a kelleténél és fellökte az autót az első emelővel váró csapattársát. Látszólag nem történt komoly sérülés. A kanadai gyorsan bocsánatot kért: "Túl hidegek voltak még a gumik."

Na, hát rendesen fölpörgött ez a futam így a végére. A 63-ból az 56. körben tartunk, és a lekörözöttek már veszik is vissza a körüket, azaz hamarosan folytatódhat a verseny még egy pár körös sprinttel. 

Russell láthatóan dühös volt magára a hibája után, percekig ült a szalagkorláton túl egy fa alatt, és a sisakon keresztül is látszódott, hogyan érez... Pedig esélye lett volna a pontszerzésre, a 10. helyen állt.

Vegyük át gyorsan a sorrendet: Hamilton, Bottas, Ricciardo, Leclerc, Albon, Perez, Kvjat, Sainz, Norris és Raikkönen az első tíz helyezett. A 3-5. helyezettek használt kemény gumikon, a többiek friss lágyakon.

Verstappen kiesésével matematikailag is biztossá vált, hogy a Mercedes konstruktőri bajnoki címet ünnepelhet a leintés pillanatában. Zsinórban már a hetediket, elképesztő.

Itt az újraindulás! Hamilton az élen maradt, Albont pedig gyorsan elkezdzék felemészteni a lágyakon lévők. Miután Kvjat és Perez is elment mellette, a thai megpördült, Sainz hajszál híján tudta csak elkerülni őt.

Kvjat már a 4., megelőzte Leclerc-t is. Nincs Gasly, de erős Alpha-eredmény még lehet!

Sainz reflexe.

Kvjat már a harmadik helyezett Ricciardo nyakán. Vajon van még olyan eredmény, amivel megmentheti állását a csapatnál a jövő évre az orosz?

Két kör van hátra. A Mercedes kettős győzelme az egyetlen dolog a pályán, ami nincs veszélyben. De ne kiabáljuk el most már ezt se.

Russell: "Nem tudom, mit mondjak. Nincsenek kifogások. Bocsánat, srácok."

Közben a 11. helyen álló Latifit ösztökélik, hogy az utolsó körben még próbálja elkapni Giovinazzit.

De az utolsó körben már sehol nincs helycsere. Lewis Hamilton megszerezte 93. Formula-1-es futamgyőzelmét, Bottas a második, ezzel a kettős győzelemmel pedig a Mercedes konstruktőri bajnok 2020-ban! Ricciardónak megvan az idei második dobogója is, Kvjat remek 4. hellyel vetette magát észre, mögötte Leclerc, Perez, Sainz és Norris következik. De a két Alfa Romeo is pontszerző lett Raikkönennel és Giovinazzival.

A 15 célba érkezőből Vettel 13., Albon 15. A két nagycsapat alulteljesítő pilótája ma sem tudott javítani megítélésén. Vettel napjához hozzátartozik az elrontott kerékcsere, Albon viszont talán ezen a november 1-jén pecsételte meg Red Bull-os karrierjének végét.

Na, hát nézzük akkor az ünneplést és hallgassuk a nyilatkozatokat. Köszönjük a figyelmet, ezzel búcsúzik mai élőzésünk.