DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
13:36

Nagy bokszkiállás roham indult a dobogósok mögött, ahogy a versenyzők egymásra igyekeztek reagálni a stratégiával. Ricciardo, Leclerc, Albon, Kvjat maradt a sorrend a teoretikus 4. helytől lefelé, de a jelenlegi 4. helyen még Sainz tanyázik, akit Perez követ.

Na, hát nézzük akkor az ünneplést és hallgassuk a nyilatkozatokat. Köszönjük a figyelmet, ezzel búcsúzik mai élőzésünk.

A 15 célba érkezőből Vettel 13., Albon 15. A két nagycsapat alulteljesítő pilótája ma sem tudott javítani megítélésén. Vettel napjához hozzátartozik az elrontott kerékcsere, Albon viszont talán ezen a november 1-jén pecsételte meg Red Bull-os karrierjének végét.

De az utolsó körben már sehol nincs helycsere. Lewis Hamilton megszerezte 93. Formula-1-es futamgyőzelmét, Bottas a második, ezzel a kettős győzelemmel pedig a Mercedes konstruktőri bajnok 2020-ban! Ricciardónak megvan az idei második dobogója is, Kvjat remek 4. hellyel vetette magát észre, mögötte Leclerc, Perez, Sainz és Norris következik. De a két Alfa Romeo is pontszerző lett Raikkönennel és Giovinazzival.

Közben a 11. helyen álló Latifit ösztökélik, hogy az utolsó körben még próbálja elkapni Giovinazzit.

Russell: "Nem tudom, mit mondjak. Nincsenek kifogások. Bocsánat, srácok."

Két kör van hátra. A Mercedes kettős győzelme az egyetlen dolog a pályán, ami nincs veszélyben. De ne kiabáljuk el most már ezt se.

Kvjat már a harmadik helyezett Ricciardo nyakán. Vajon van még olyan eredmény, amivel megmentheti állását a csapatnál a jövő évre az orosz?

Sainz reflexe.

Kvjat már a 4., megelőzte Leclerc-t is. Nincs Gasly, de erős Alpha-eredmény még lehet!

Itt az újraindulás! Hamilton az élen maradt, Albont pedig gyorsan elkezdzék felemészteni a lágyakon lévők. Miután Kvjat és Perez is elment mellette, a thai megpördült, Sainz hajszál híján tudta csak elkerülni őt.

Verstappen kiesésével matematikailag is biztossá vált, hogy a Mercedes konstruktőri bajnoki címet ünnepelhet a leintés pillanatában. Zsinórban már a hetediket, elképesztő.

Vegyük át gyorsan a sorrendet: Hamilton, Bottas, Ricciardo, Leclerc, Albon, Perez, Kvjat, Sainz, Norris és Raikkönen az első tíz helyezett. A 3-5. helyezettek használt kemény gumikon, a többiek friss lágyakon.

Russell láthatóan dühös volt magára a hibája után, percekig ült a szalagkorláton túl egy fa alatt, és a sisakon keresztül is látszódott, hogyan érez... Pedig esélye lett volna a pontszerzésre, a 10. helyen állt.

Na, hát rendesen fölpörgött ez a futam így a végére. A 63-ból az 56. körben tartunk, és a lekörözöttek már veszik is vissza a körüket, azaz hamarosan folytatódhat a verseny még egy pár körös sprinttel. 

Közben baleset a bokszutcába: Stroll autója nem állt meg időben a Racing Point szerelői között, kicsit továbbcsúszott a kelleténél és fellökte az autót az első emelővel váró csapattársát. Látszólag nem történt komoly sérülés. A kanadai gyorsan bocsánatot kért: "Túl hidegek voltak még a gumik."

De ennél is durvább, ami most történt: George Russell a biztonsági autó mögött, gumimelegítés közben csúszott ki és csapódott a falba a Williamsszel! Folytatódik a takarítás...

A visszajátszásból látszik, hogy Verstappen autója "magától adta meg magát", a féktávon eldurrant a jobb hátsó kereke.

Hamilon egy körrel később megejthette saját cseréjét lágy gumikra, és vissza is tért az élre. Így most Ricciardo a harmadik, de jó sok minden összekavarodott az eddigi álláshoz képest.

Na, most Hamilton volt rossz helyen a pályán, Bottas tudott előbb kiállni új gumikért. Szintén a bokszba hajtott a dobogós helyre előrelépő Perez is, ám a Ricciardo, Leclerc, Albon vonat nem.

A jobb hátsó gumija szertefoszlott a dobogós reményekkel együtt. Jön a biztonsági autó, a holland kiszáll, véget ért ez az eddig remekül alakuló versenye.

Verstappen a kavicságyban!

A finn lágy gumit kapott az utolsó 15 körre, vagyis a továbbiakban is gyors lehet! A 12. helyen tért vissza a pályára, Russelltől karnyújtásnyira, a pontszerző Norristól viszont már 10 másodpercre van.

Raikkönen most, 48 környi közepes keverékes etap után áll csak ki kerékcserére - egész eddig őrizte a 4. helyet Perez előtt.

Ez zsinórban a harmadik olyan futam lehet, amelynek elején Bottas vezetett, de aztán ilyen-olyan okokból fordult közöttük a kocka, Hamilton magasabb szintre kapcsolt és végül magabiztosan nyert...

Hamilton 13 másodperccel vezet a szabad levegőn most begyorsult Verstappen előtt. Bottasnak viszont van elég előnye a negyedik hellyel szemben, hogy beleférjen még egy kerékcsere, hátha az némileg enyhíti a bajait.

Aaaaah, Bottas lesodródott a kavicságyba kör végén a Rivazzában, és bár visszajött a pályára Verstappen orra előtt, a holland a DRS segítségével a célegyenes végén elkapta őt és feljött a 2. helyre!

Na, jött a bokszba Vettel, és dráma: a jobb hátsó kerék nagyon nehezen akart felmenni, a német 13,1 másodpercet vesztegelt szerelői által körülvéve, és csak a 14. helyen tért vissza a pályára. Ha ebből levesszük a nagyjából eldobott 10 másodpercet, akkor valahol az utolsó pontokért folyó csatában találhatta volna magát a McLarenekkel.

Vettel és Raikkönen a 4-5. helyen. Ez hihetőbb mondat volt még 2-5 évvel ezelőtt, amikor csapattársak voltak az élmezőnybe tartozó Ferrarinál. Most viszont azért kerültek ilyen előkelő pozícióba, mert ők maradtak az egyedüliek, akik még nem jártak a bokszban. A későn kiálló Perez viszont átugrotta Ricciardót és Leclerc-t, így ő lesz a 4., amikor visszaáll a valós sorrend.

Bottasnak most azt mondják, hogy az autó aerodinamikáját befolyásoló sérülés már a 2. körben kialakult a Mercedesén, valószínűleg egy másik autóról származó törmelék által.

Mindenesetre enélkül is jó esélye volt Hamiltonnak, hogy az élre jöjjön vissza - az előnyét az előző szupergyors körökkel alapozta meg. Eközben a Mercedesnél azt mondják, Bottas autója padlólemez-sérülést cipel.

Ez a VSC egyébként extrarövid ideig tartott, talán 20 másodperc sem volt az időtartama. Egyesek azzal élcelődnek, hogy mintha csak Hamilton bokszkiállásához lett volna igazítva, hiszen a brit is pont a pálya végénél járt.

És ez még jobb helyzetbe hozza Hamiltont, a Mercedes ugyanis éppen ebben a rövid lassú időszakban hívhatta ki a britet kerékcserére, aki így még kevesebb időt veszített a kiállással - kényelmesen, 4 másodperc előnnyel tért vissza az élre, viszont ugyanúgy kemény gumikat visel, mint Bottas.

Ocon kuplunghiba miatt leparkolta a Renault-t a pálya mellett...

Hamilton újabb leggyorsabb körrel már 28,2 másodpercre növelte előnyét a második helyezett Bottas előtt. Így már alighanem csapattársa előtt jönne vissza a pályára a bokszkiállást követően. A csapat szándéka persze érthető: így tudják Hamiltonnal átugrani Verstappent és megszerezni a kettős győzelmet - ha a hollanddal azonos ciklusba időzítették volna a kerékcserét, akkor aligha kerülhetett volna elé a brit. Járulékos veszteség viszont Bottas számára, hogy így elveszítheti a győzelmet.

Magnussen is ott volt mögöttük, de őt most látványos csatákkal kezdték el bedarálni a frissebb gumikon érkező üldözők, Ricciardo és Leclerc.

Perez a bokszban, így most érdekes Vettel, Raikkönen, Latifi sorrend alakult ki a 4-6. helyen. De még mind adósak egy kerékcserével.

Azt kérdezi most mérnöke Hamiltontól, hogy még 10 kört kint tudna-e maradni ezeken a gumikon. Ha ez sikerülne, a 36. körben alighanem már lágyakat kaphatna. 

Húha, Hamilton nagyon rákapcsolt az élen, sorozatos leggyorsabb szektoridőket szállít a használt közepes gumikon. Nagyjából 26,5 másodperc kell egy bokszkiálláshoz, és a britnek pár tized híján már meg is van ez a csapattársához képest. Ha így előz, a finnek bizonyosan lesz pár kérdése az eltérő taktikák választását illetően...

Közben: Nincs büntetés Magnussen és a kerékcsere nélkül jelenleg az előkelő 5. helyen álló Vettel ütközése kapcsán.

Nem sikerült, Verstappen ugyanúgy nagyjából egy másodperccel üldözi a finnt, mint korábban. Az élre viszont ezzel Hamilton állt, akivel azt közölték, megnyújtják az első etapját, vagyis egyelőre még nem készülnek vele kerékcserére a Mercedesnél. 

Na, Verstappen jön elsőként az élen álló hármasból a bokszba. Bottas egy körrel utána reagál - nézzük, sikerül-e a hollandnak elévágni!

Kvjat vette támadásba Albont, és enyhén össze is ért a két autó. Leclerc pedig egy perccel korábban kis híján belerohant Ricciardóba egy féktávnál.

Utolsó lágy gumisként Sainz is a bokszba hajt. Az élen azonban a közepeseken lévő Bottas még képes leggyorsabb körre.

3,5 másodpercen belül az első hármas. Verstappennek mondják, hogy minden kanyarban gyorsabb Bottasnál, csak az egyenesekben veszít. Hamilton pedig arra panaszkodik, hogy nehezen tud Verstappen közelébe kerülni.

"A versenyzés néha szívás" - írják az Alpha Taurinál, hozzátéve, hogy a víznyomás lecsökkenése miatt kellett feladniuk a futamot.

Oooh, Pierre Gaslyval közölte mérnöke a rádióban: "Nagyon sajnálom, de ki kell állnunk a bokszba, végzetes meghibásodás történt az autóban." A francia kötelességtudóan kiparkol és kiesik az 5. helyről - ezek szerint mégsem sikerülhetett megoldani azt a motorgondot a rajt előtt.

Vettel és Magnussen ütközéses ügyét vizsgálják a versenybírók. A német a 15. helyen áll, a két Alfa Romeo között. Magnussen a megpördülése után a 19.

Sainz megelőzte csapattársát, Norrist. A két narancssárga autó ugyanúgy a 9-10. helyen áll, ahonnan rajtoltak is.

A rajt pillanata. Hamilton kezdeti elrugaszkodása erős volt, ám az egyenes végén megérkezett rá Verstappen, és még Ricciardóval is csatáznia kellett a britnek.

Giovinazzi a 20. helyről a 14.-re jött fel. Még ha nem is raikköneni start, de azért megsüvegelendő.

Ricciardo átugrotta a rajtnál Gasyt, így az ausztrál a negyedik, a francia az ötödik. Mögötte Leclerc és Albon.

Stroll Ocon hátsó kerekén pusztította el saját szárnyát az első körös tolakodásban.

Volt kalamajka a hátsóbb traktusokban: Magnussen megpördült, a sejtések szerint Vettellel ütközhetett. Stroll a bokszban törött első szárnnyal.

ÉS RAJT! Bottas az élen maradt, Verstappen azonban lerajtolta Hamiltont!

És még egy fontos információ: a Mercedes ma ismét konstruktőri bajnok lehet: ehhez egyetlen 4. hely is elég számukra.

Bottas tehát vezeti a mezőnyt vissza a célegyenesbe...

A legutóbbi itteni verseny feszült csatát hozott Schumacher és Alonso között. Láthatunk ma is hasonlót?

Elindult a felvezető kör, és úgy fest, Gasly autójával minden rendben. Mint ahogy Hamiltonéval is, akinek az ülésével volt gond,igazgatni kellett azon valamit a rajtrácson.

Közepes keverékű gumin rajtol az első hármas, Bottas, Hamilton és Verstappen. A top10 többi résztvevője lágyon, utánuk viszont ismét a tartósabb közepes a népszerű választás.

A verseny 63 körös lesz. 2006-ban még 62 körös volt, viszont azóta kivették a sikánt a célegyenes elől, így pár méterrel rövidebb lett egy kör, ez pedig 305 kilométer teljesítésekor már a körszámban is meglátszik.

Eddig minden megszólaltatott pilóta kiemelte, hogy mennyire szűk a pálya, így valószínleg nehéz lesz előzni. A rajt így különösen fontosnak ígérkezik.

Probléma a 4. helyen parkoló Gasly autóján! A SkySports jelenti, hogy az Alpha Tauri valamilyen anomáliát fedezett fel a Honda-motoron, de úgy fest, ki tudják javítani időben.

A hétvége különlegessége persze, hogy csupán két napra szorítkozott a pályaaktivitás, szombaton egyetlen 90 perces edzése volt a mezőnynek felkészülni mindenre.

Az aszfalt 25, a levegő 18 fokos - kellemes napunk van, mint azt Lewis Hamilton megállapította. "Nem akarok kevésbé nyerni, mint korábban bármikor" - mondta a második helyről rajtoló brit, miután az interjút készítő David Coulthard közölte vele, hogy már így is van elég győzelme, nincs is igazán szüksége többre!

A rasszizmusellenes kiállás (vagy éppen kitérdelés) után pedig felcsendül az olasz himnusz - idén már harmadszor egy F1-es futam előtt!

De vissza a pályára: 20 percre vagyunk a piros lámpák kialvásától, a rajtrács már benépesült a kihalt nézőtér előtt - az utolsó napokban hozott döntés értelmében ugyanis a koronavírus mégis minden jegyvásárlót távol tartott a pályától.

Mindeközben egyéb bokros teendőinket is végezzük, hiszen az utolsó ecsetvonásokat húzzuk az Autósport és Formula Magazin novemberi lapszámán, ami a jövő héten kerül a boltokba. A Hamilton-tematikus számban nagy fába vágtuk a fejszénket, hiszen több szempontból is igyekeztünk összevetni őt Michael Schumacherrel, megpróbálva választ találni a nagy kérdésre: ki a jobb?

Íme egy kis ízelítő: 

EasyCapture1_14

Azon a 2006-os San Marinó-i Nagydíjon csak Kimi Raikkönen volt ott a jelenlegi mezőnyből, és a 8. helyről rajtolva az 5.-en végzett. Ma aligha lehetnek ilyen reményei, hiszen ő a 18. helyről indul, mindenki másé pedig itt, a rajtfelállás tartalmazó cikkben megleshető.

Napos napot mindenkinek! Amikor legutóbb Imolában versenyzett a Formula-1, akkor már meg sem tudjuk mondani, hogy mit csináltunk, de az biztos, hogy nem élő szöveges közvetítést írtunk a futam történéseiről. Most viszont igen!