DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
Élő cikkek

Az évnyitó gyakorlás percről percre

Végre véget ért a várakozás, itt a 2019-es Formula-1-es versenyévad első gyakorlása az Ausztrál Nagydíjról. Az előző évekhez hasonlóan most is élő kommentárral követtük a történteket.

Napos éjszakát mindenkinek, pillanatokon belül eljön a pillanat, amire oly sokan vártunk a 2018-as Abu Dhabi Nagydíj leintése óta.

Olyannyira pillanatokon belül volt, hogy már az írás pillanatában meg is történt, megkapta a zöld jelzést az F1-es szezon első szabadedzése a melbourne-i Albert Parkban.

Sajnos ez az idei évkezdet nem annyira vidám, mint az előzőek. Párizsban, az FIA központi épületén félárbócra eresztették a zászlót az előző éjjel elhunyt versenyigazgató, Charlie Whiting emlékére. 

A lebonyolítási rend nem változott, 90 perces a két pénteki edzés.

Nem csalás, nem ámítás, mennek kifelé az installációs körükre az autók.

Kimi Raikkönen volt egyébként a szezon első hivatalos pályára hajtója az Alfa Romeóval.

Grosjean kivételével mindenki túl van már a tapogatózó körén és visszatért a bokszba.

A Haas az autói orrán állít emléket Whitingnak ezen a hétvégén.

Alain Prost a Renault képviseletében már nyilatkozik is a Sky-nak, azt mondja nagyon magabiztosak, a szezon során jön egy komolyabb motorfejlesztés, és inkább a karosszéria terén van még lemaradásuk a legjobb csapatokhoz képest.

Közben arról is megbizonyosodhatunk, hogy a szokásos menetrend sem változott, ami a kezdés utáni pár perces csendet illeti. Most végre Valtteri Bottas kihajtott, így talán övé lehet a szezon első mért ideje!

Közben itt a szezon első rejtélye: az önmagában nem meglepő, hogy Michael Andretti néha feltűnik egy-egy F1-es hétvégén, de mégis mit keres pont a Toro Rosso garázsában?

És hopp-hopp, itt is van a szezon első gyorsköre, Bottas 1:26,454-gyel kezdett. George Russell nem sokkal utána 1:36,8-at futott. Alighanem jelentős tempóbeli különbség lesz a Mercedes és a Williams között a szezon során, de azért nem ekkora!

Többen is követik őket, hivatalosan is beindult az élet a pályán.

Bottas nem teketóriázik, 1:24,679-re javít! Ez már rögtön egy igencsak gyors körnek számít.

Négy évvel ezelőtt ez még simán pole-t ért volna itt, azóta viszont jelentősen gyorsultak az autók, a pályacsúcsnak most az az 1:21,164 számít, amivel Hamilton tavaly pole-t szerzett. A brit egyébként zsinórban immár öt időmérőn volt itt legyőzhetetlen. És a tesztek alapján jó esély van rá, hogy a legtöbb pályán idén ismét megdőlnek a legjobb köridők.

Verstappen, Hamilton és Leclerc jöttek be a 2-4. helyre ideiglenesen. Hamilton prezentált közben egy látványos elfékezést.

Bottas nem lankad, ismét leggyorsabb első és második szektort futott. A harmadikra viszont azért már lankadt, mert összességében nem javított.

A Ferrari tizedes pontossággal megmérte, hogy mekkora a levegő és az aszfalt hőmérséklete.

A gumikeverékeket illetően ugyebár egyszerűsítés történt, a Pirelli az öt slick gumiból álló skálájából továbbra is hármat visz minden helyszínre, de azokat mindig ugynazon a néven kell nevezni, függetlenül a tényleges keménységüktől: tehát van piros, sárga és fehér oldalfalú, amelyeket lágynak, közepesnek és keménynek kell hívni.

Kubica annyira élvezi a visszatérést, hogy a pályának még a füves részét is meglátogatta. A Williams egyébként egy elég komoly fejlesztési csomaggal érkezett, ami a döcögősen induló tesztelés fényében nem meglepetés. Kubica és Russell egyelőre az utolsók a tabellán, 3-4 másodperces lemaradással, amit nevezhetünk papírformának.

Közben meglehetősen "beszorosodott" a helyzet az élen, Bottashoz 59 ezredre felzárkózott Hamilton, és 86-ra Verstappen.

És immár Hülkenberg az egyetlen, akinek még nincs mért köre.

Ez pedig az a pillanat, amikor megint elcsendesedett a pálya. Az a szabály továbbra is él, hogy az első edzés 40. percét követően vissza kell hogy adják az első szett gumit a Pirellinek a csapatok, ez történik most.

Tekinthetjük ezt akár félidőnek is, szóval itt a félidős helyzetjelentés.

EasyCapture1_4

Közben a hétvége első komolyabb technikai hibája is megérkezett, a Renault elmondása szerint Hülkenberg autójában elektronikai hiba ütötte fel a fejét az installációs köre során, ezért most restartolni kell a szoftvert, de számításaik szerint 15 percen belül már a dobogótlan német is ott lesz a pályán.

Raikkönen és csapattársa, Giovinazzi egyelőre a 13-14. helyen állnak, 2 másodperc lemaradásban.

Három teljesen újonc pilótája van ugyebár a mezőnynek, akiket akár az új brit aranygeneráció tagjainak is lehet nevezni, hiszen Lando Norris, George Russell és a thai színekben versenyző, de brit felmenőkkel rendelkező Alexander Albonról van szó, akik tavaly az F2 első három helyén zártak, szóval náluk jogosultabb újoncok aligha érkezhettek volna.

Na, jön a második felvonás, ismét kezdenek a versenyzők kiviharzani a pályára.

Hamilton és Bottas is javított, de immár a brit vezet: 1:23,599!

Verstappen pedig bejött közéjük, két tizedre van Hamiltontól. Magnussen a 4. helyre ugrott, de az ő hátránya már egy másodperc feletti, és sokan még most jönnek a lágy gumival.

Hülkenberg autójára visszatették a padlólemezt, közeleg a kihajtása most már, amikor kevesebb mint fél óra van hátra az edzésből.

Óhó, és bejelentkeztek a Ferrarik, Vettel és Leclerc is egy tizeden belülre került Hamiltonhoz. A német 38 ezreddel lemaradva a második, a monacói 74-gyel a harmadik.

És a hétvége első piros zászlója is belefért még ebbe az edzésbe, Alexander Albon szenvedett balesetet a 2-es kanyarban. Az új versenyigazgató, Michael Masi a leállítás mellett döntött.

Albon a Toro Rosso első szárnyát törte le, és némi hezitálás után el tudott indulni, hogy önerőből térjen vissza a bokszba. A piros zászlós jelzés így aligha fog sokáig tartani.

Vissza is tért a zöld jelzés, és vele együtt végre Hülkenberg is a pályán, sikerült életet lehelni a Renault-ba.

Hülkenberg futott egy 16. időt, ami egy hellyel jobb Ricciardo pozíciójánál. A Renault nem tündököl egyelőre, de egyrészt ez még tényleg csak az első edzés, másrészt azért az erőviszonyokról még mindig nincs tiszta képünk.

Jaj, Bottas milyen ijesztő dolgokat csinált. Kicsúszott a bukótérbe, és majdnem akkor ütközött a falnak, amikor vissza próbálta pörgetni a Mercedesét. Végül éppen megúszta az autó a sérülést, a finn mehetett tovább, mintha mi se történt volna. 

Egy pillanatkép Bottas akciójáról, aki valószínűleg nem akarta felgyorsítani mercedeses csapattagjai szívverését, mégis ezt tette.

A Mercedesek, a Ferrarik és Verstappen három tizeden belül egymáshoz képest, Gasly eddigi legjobbja viszont már jelentősen elmarad tőlük, így Raikkönen most egy 1:24,8-cal be tudott jönni hatodiknak.

Kvjat még valami defektszerűséget érez az autóján és visszatér a bokszba. De egyébként is közelgett már ez az időpont, hiszen megjelent a kockás zászló, véget ért a szezon első edzése.

Hamilton tehát szoros állással szerezte meg az első helyet a két Ferrari előtt. Hamarosan jön az összefoglaló a részletekkel.