DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 28. csütörtök
Élő cikkek

Az első edzés krónikája Bakuból

Második alkalommal látogatott a Formula-1 mezőnye Azerbajdzsán fővárosába, hogy most még szélesebb autóval küzdjenek meg a szűk kanyarokkal. Élő szöveges közvetítésünkben megörökítettük az első edzés történéseit.

Napos napot kívánunk, perceken belül ismét akcióba lép az F1, hiszen két héttel Montreal után most egy kevésbé tradicionális helyszín, Baku utcáit veszik birtokba.

És Azerbajdzsánban tényleg napos a nap, hiszen 27°-ot mérnek jelenleg árnyékban, míg az aszfalt 52°-os.

Bizonyára a pálya nehézségéből is adódóan most nem lesznek beugró tesztpilóták az első edzésen, minden csapat a megszokott felállásával vág neki a hétvégének.

A kezdés előtt a Force India pilótái büszkén pózolnak még egyet megújult overalljukban, amelyen - akárhogy is nézzük -, nem kisebb lett a rózsaszín beütés, inkább csak nagyobb.

Megkapta a zöld jelzést a mezőny, elkezdődött a 90 perces gyakorlás.

Bár normál esetben a pályára gördülés első pillanatában még minden autó egyaránt nulláról vág neki a hétvége hátralévő részének, most ez nem teljesen így van, hiszen a McLaren pilótái -30-ról és -15-ről kezdenek. Vandoorne és Alonso sorrendben (jelen állás szerint) ennyi motorcserés rajtbüntetést kapnak majd a futamra. Emellett Carlos Sainznak is lesz háromhelyes hátrasorolása, amit Massa szívesebben cserélt volna egyversenyes eltiltásra.

És persze említsük meg a Saubert, amely csapat a fő sztorit szolgáltatta a hétvége kezdete előtt. Monisha Kaltenborn csapatfőnök azonnali hatállyal elhagyta az istállót, a legfrissebb hírek pedig már nem Colin Kollest, hanem a Renault éléről nemrég távozott Frederic Vasseurt tartják legesélyesebb helyettesének.

A pályán eközben annyi történt, hogy Felipe Massa kivételével mindenki teljesítette installációs körét.

Néhányan egész gyorsan visszatértek a pályára ezt követően, talán hamar láthatunk mért köröket is.

Grosjean máris egy nagy elfékezéssel tette le névjegyét és abroncsának nyomát az aszfaltra.

Massa is elhagyta a garázst, így bármi is okozta a korai késlekedést, csak tíz percet veszítettek vele ebben a nem túl kritikus időszakban.

Grosjean 1:52,952-vel iratkozott fel elsőként az eredménytáblára. 

Nézzük is meg, hogy milyen referenciaidőket kell figyelni. Tavaly 1:46,435 volt a leggyorsabb idő az első edzésen, a hétvége legjobbja pedig 1:42,520 lett, ez tehát a körrekord, hiszen egy évnél hosszabb történelme nincs a pályának.

Massa közben olyannyira nem vesztegeti az idejét most már, hogy az élre is állt 1:48,002-vel.

"Tudjuk, hogy meleg van, de ezt az autónak kellene adni." 

Massa 1:46,907-re gyorsult, máris közel a tavalyi első edzés etalonja. Természetesen ezen a pályán is jelentős javulást várunk a köridőkben az új szabályok határása.

Massának az 1-es kanyar bukóterében volt egy rövid kirándulása, miután nem tudott befordulni, így inkább a biztosabb megoldást választotta. Közben Kimi Raikkönen is megjárt egy bukóteret, Sebastian Vettelnek pedig egy gyors ellenkormányzásra volt szüksége, hogy megfogja rekoncátlankodó Ferrariját.

A Renault állítása szerint olyan közel haladt el Nico Hülkenberg ehhez a kamerához, hogy még a német arcszeszének illatát is érezték. A képernyőn keresztül.

Terebélyes aszfaltozott terület vesz körbe Bakuban? Akkor biztosan nem a pálya vonalán haladsz! Jolyon Palmer is az 1-es kanyar bukóterében nézett kicsit körbe.

A két Toro Rossón kívül már mindenkinek van mért köre, jelenleg Perez vezet, de Hamilton éppen nagyon gyorsan érkezik...

A másik Mercedesszel Bottas viszont éppen megpördült a pálya leglassabb és legszűkebb részén való kanyargás közben, de elkerülte a fallal való találkozást és tovább is haladt.

Hamilton az élre is állt 1:45,497-tel. 

Itt az edzés állása így nagyjából fél óra elteltével.

EasyCapture2_8

Ebben a pillaantban már mindenki a bokszban. Most van a "gumileadás" ideje, az eddig viselt szettjüket tovább nem használhatják a versenyzők, így az első edzés 40. perce körül mindig beiktatják ezt a látványos szünetet.

A Toro Rossónál még mindig nincsenek mért idők, csak 4-4 kör áll a két pilóta neve mellett. A kísérletezés viszont zajlik, hiszen Sainz és Kvjat autójára eltérő stílusú T-szárny került fel.

Az imént Perez eleresztett egy ilyen diszkófüstöt az 1-es kanyar felé menet, aztán ő is meglátogatta kicsit a kifutóteret.

Grosjean az első, aki megtöri a csendet.

A Sky Sports most tudakolta ki, hogy mindkét Toro Rossóval valamilyen műszaki hiba adótott, eltérő jellegűek, ennek tudható be az eddigi csekély aktivitás. Sainz mindenesetre most kihajtott.

"Mozgó csatornafedél a 2-es kanyarban" - közlik Hülkenberggel a rádión. Az utcai versenyzés "szépségei".

Verstappen agresszívan melegítette gumijait a nap első komoly, szuperlágy gumival teljesített gyorsköre előtt, és ez célra is vezetett: a holland az élre állt a Red Bull-lal, 88 ezredet verve Hamiltonra. Viszont még most jön a brit és a többiek.

Hamilton viszont nem javít, csak az utolsó szektorban futott "lila időt", vagyis a nap eddigi legjobb részeredményét.

Verstappen javított egy hatalmasat most: 1:44,762-vel most hét tizeddel vezet. Bottas közben feljött a harmadik helyre csapattársa mögé. A Ferrarik 10. és 14. helyen állnak, egyelőre szuperlágyas idő nélkül.

Ericsson jelzi a rádión, hogy nagyon gyengének érzi a motorerőt a kanyarok kijáratánál Sauberjében.

A csúcssebességek toplistája viszont egyelőre igen meglepő, Ericsson az élen áll a tavalyi Ferrari-motorral.

Verstappen nem vacakol, még tovább javított: 1:44,410. Ocon, Vettel és Perez közben följöttek az élen álló hármas mögé.

No, de minek járassuk a "szánkat", így egyszerűbb átadni a jelenlegi állást:

EasyCapture3_2

Vettel a bukótérben parkolt le egy pillanatra, hátramenetbe kellett kapcsolnia, hogy vissza tudjon térni a pályára. Ehhez viszont először meg kellett győződnie arról, hogy senki nem érkezik mögötte.

Perez most végrehajtotta azt a "hőstettet", hogy elsőként egy másodpercen belülre kerüljön Verstappenhez képest. 988 ezred a lemaradása, ezzel viszont második helyen áll a tavalyi dobogós.

A McLarenekről is essen szó: a 14. és a 15. helyen állnak, három másodperces lemaradásban a legjobb időhöz képest. Mintha nemrég olvastunk volna már valami effélét...

És piros zászló! Az eddig remekül szereplő Perez összetörte a Force Indiát a 8-as kanyarban!

A Toro Rossónál bosszúságuknak adnak hangot, éppen most küldték végre akcióba két pilótájukat, de mehetnek is vissza a bokszba. Azért megnyugvást jelenthet számukra, hogy a Force Indiának ennél nagyobb gondok miatt kell most aggódnia.

Perez egyébként az óváros bejáratánál szenvedte el balesetét, abban a szűk kanyarban, amely már tavaly hírnevet szerzett magának, 2016-ban viszont mindenki el tudta kerülni a vele való találkozást. A mexikói megugrott az előző kerékvetőn, és jobb első kerekével telibe trafálta a falat.

Egy pillanatkép a becsapódásról. A jobb hátsó kerék le is repült a helyéről.

 

Pereznek haja szála sem görbült, csípőre tett kézzel figyeli a Force India kiemelésének folyamatát.

Videó Perez balesetéről:

"De a homokóra csak pereg, pereg..." Hat perc van már csak hátra az edzésből, de pillanatokon belül jön az újraindítás egy végső nagy hajrára.

Zöld zászló! Aki szeretné, annak még biztosan belefér egy gyorskör.

Egyesek tényleg komolyan vették ezt, már repkednek is az idők. Ricciardo feljött a 2., Vettel a 3. helyre.

Ez már nem tartott sokáig, csak néhányan tudtak javítani, és máris meglengették a kockás zászlót. 

Nagy változás már nem is várható. Az első edzés végső sorrendje tehát: Verstappen, Ricciardo, Vettel, Perez, Hamilton, Bottas, Ocon, Massa, Raikkönen és Kvjat a hajrára első épkézláb körével feljött a 10. helyre.

Ezzel le is zárjuk szöveges közvetítésünket, de 15 órakor jövünk a második szabadedzéssel is ugyanilyen formában.