DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 28. csütörtök
11:49

A Sky Sports most tudakolta ki, hogy mindkét Toro Rossóval valamilyen műszaki hiba adótott, eltérő jellegűek, ennek tudható be az eddigi csekély aktivitás. Sainz mindenesetre most kihajtott.

Ezzel le is zárjuk szöveges közvetítésünket, de 15 órakor jövünk a második szabadedzéssel is ugyanilyen formában.

Nagy változás már nem is várható. Az első edzés végső sorrendje tehát: Verstappen, Ricciardo, Vettel, Perez, Hamilton, Bottas, Ocon, Massa, Raikkönen és Kvjat a hajrára első épkézláb körével feljött a 10. helyre.

Ez már nem tartott sokáig, csak néhányan tudtak javítani, és máris meglengették a kockás zászlót. 

Egyesek tényleg komolyan vették ezt, már repkednek is az idők. Ricciardo feljött a 2., Vettel a 3. helyre.

Zöld zászló! Aki szeretné, annak még biztosan belefér egy gyorskör.

"De a homokóra csak pereg, pereg..." Hat perc van már csak hátra az edzésből, de pillanatokon belül jön az újraindítás egy végső nagy hajrára.

Videó Perez balesetéről:

Pereznek haja szála sem görbült, csípőre tett kézzel figyeli a Force India kiemelésének folyamatát.

Egy pillanatkép a becsapódásról. A jobb hátsó kerék le is repült a helyéről.

 

Perez egyébként az óváros bejáratánál szenvedte el balesetét, abban a szűk kanyarban, amely már tavaly hírnevet szerzett magának, 2016-ban viszont mindenki el tudta kerülni a vele való találkozást. A mexikói megugrott az előző kerékvetőn, és jobb első kerekével telibe trafálta a falat.

A Toro Rossónál bosszúságuknak adnak hangot, éppen most küldték végre akcióba két pilótájukat, de mehetnek is vissza a bokszba. Azért megnyugvást jelenthet számukra, hogy a Force Indiának ennél nagyobb gondok miatt kell most aggódnia.

És piros zászló! Az eddig remekül szereplő Perez összetörte a Force Indiát a 8-as kanyarban!

A McLarenekről is essen szó: a 14. és a 15. helyen állnak, három másodperces lemaradásban a legjobb időhöz képest. Mintha nemrég olvastunk volna már valami effélét...

Perez most végrehajtotta azt a "hőstettet", hogy elsőként egy másodpercen belülre kerüljön Verstappenhez képest. 988 ezred a lemaradása, ezzel viszont második helyen áll a tavalyi dobogós.

Vettel a bukótérben parkolt le egy pillanatra, hátramenetbe kellett kapcsolnia, hogy vissza tudjon térni a pályára. Ehhez viszont először meg kellett győződnie arról, hogy senki nem érkezik mögötte.

No, de minek járassuk a "szánkat", így egyszerűbb átadni a jelenlegi állást:

EasyCapture3_2

Verstappen nem vacakol, még tovább javított: 1:44,410. Ocon, Vettel és Perez közben följöttek az élen álló hármas mögé.

A csúcssebességek toplistája viszont egyelőre igen meglepő, Ericsson az élen áll a tavalyi Ferrari-motorral.

Ericsson jelzi a rádión, hogy nagyon gyengének érzi a motorerőt a kanyarok kijáratánál Sauberjében.

Verstappen javított egy hatalmasat most: 1:44,762-vel most hét tizeddel vezet. Bottas közben feljött a harmadik helyre csapattársa mögé. A Ferrarik 10. és 14. helyen állnak, egyelőre szuperlágyas idő nélkül.

Hamilton viszont nem javít, csak az utolsó szektorban futott "lila időt", vagyis a nap eddigi legjobb részeredményét.

Verstappen agresszívan melegítette gumijait a nap első komoly, szuperlágy gumival teljesített gyorsköre előtt, és ez célra is vezetett: a holland az élre állt a Red Bull-lal, 88 ezredet verve Hamiltonra. Viszont még most jön a brit és a többiek.

"Mozgó csatornafedél a 2-es kanyarban" - közlik Hülkenberggel a rádión. Az utcai versenyzés "szépségei".

Grosjean az első, aki megtöri a csendet.

Az imént Perez eleresztett egy ilyen diszkófüstöt az 1-es kanyar felé menet, aztán ő is meglátogatta kicsit a kifutóteret.

A Toro Rossónál még mindig nincsenek mért idők, csak 4-4 kör áll a két pilóta neve mellett. A kísérletezés viszont zajlik, hiszen Sainz és Kvjat autójára eltérő stílusú T-szárny került fel.

Ebben a pillaantban már mindenki a bokszban. Most van a "gumileadás" ideje, az eddig viselt szettjüket tovább nem használhatják a versenyzők, így az első edzés 40. perce körül mindig beiktatják ezt a látványos szünetet.

Itt az edzés állása így nagyjából fél óra elteltével.

EasyCapture2_8

Hamilton az élre is állt 1:45,497-tel. 

A másik Mercedesszel Bottas viszont éppen megpördült a pálya leglassabb és legszűkebb részén való kanyargás közben, de elkerülte a fallal való találkozást és tovább is haladt.

A két Toro Rossón kívül már mindenkinek van mért köre, jelenleg Perez vezet, de Hamilton éppen nagyon gyorsan érkezik...

Terebélyes aszfaltozott terület vesz körbe Bakuban? Akkor biztosan nem a pálya vonalán haladsz! Jolyon Palmer is az 1-es kanyar bukóterében nézett kicsit körbe.

A Renault állítása szerint olyan közel haladt el Nico Hülkenberg ehhez a kamerához, hogy még a német arcszeszének illatát is érezték. A képernyőn keresztül.

Massának az 1-es kanyar bukóterében volt egy rövid kirándulása, miután nem tudott befordulni, így inkább a biztosabb megoldást választotta. Közben Kimi Raikkönen is megjárt egy bukóteret, Sebastian Vettelnek pedig egy gyors ellenkormányzásra volt szüksége, hogy megfogja rekoncátlankodó Ferrariját.

Massa 1:46,907-re gyorsult, máris közel a tavalyi első edzés etalonja. Természetesen ezen a pályán is jelentős javulást várunk a köridőkben az új szabályok határása.

"Tudjuk, hogy meleg van, de ezt az autónak kellene adni." 

Massa közben olyannyira nem vesztegeti az idejét most már, hogy az élre is állt 1:48,002-vel.

Nézzük is meg, hogy milyen referenciaidőket kell figyelni. Tavaly 1:46,435 volt a leggyorsabb idő az első edzésen, a hétvége legjobbja pedig 1:42,520 lett, ez tehát a körrekord, hiszen egy évnél hosszabb történelme nincs a pályának.

Grosjean 1:52,952-vel iratkozott fel elsőként az eredménytáblára. 

Massa is elhagyta a garázst, így bármi is okozta a korai késlekedést, csak tíz percet veszítettek vele ebben a nem túl kritikus időszakban.

Grosjean máris egy nagy elfékezéssel tette le névjegyét és abroncsának nyomát az aszfaltra.

Néhányan egész gyorsan visszatértek a pályára ezt követően, talán hamar láthatunk mért köröket is.

A pályán eközben annyi történt, hogy Felipe Massa kivételével mindenki teljesítette installációs körét.

És persze említsük meg a Saubert, amely csapat a fő sztorit szolgáltatta a hétvége kezdete előtt. Monisha Kaltenborn csapatfőnök azonnali hatállyal elhagyta az istállót, a legfrissebb hírek pedig már nem Colin Kollest, hanem a Renault éléről nemrég távozott Frederic Vasseurt tartják legesélyesebb helyettesének.

Bár normál esetben a pályára gördülés első pillanatában még minden autó egyaránt nulláról vág neki a hétvége hátralévő részének, most ez nem teljesen így van, hiszen a McLaren pilótái -30-ról és -15-ről kezdenek. Vandoorne és Alonso sorrendben (jelen állás szerint) ennyi motorcserés rajtbüntetést kapnak majd a futamra. Emellett Carlos Sainznak is lesz háromhelyes hátrasorolása, amit Massa szívesebben cserélt volna egyversenyes eltiltásra.

Megkapta a zöld jelzést a mezőny, elkezdődött a 90 perces gyakorlás.

A kezdés előtt a Force India pilótái büszkén pózolnak még egyet megújult overalljukban, amelyen - akárhogy is nézzük -, nem kisebb lett a rózsaszín beütés, inkább csak nagyobb.

Bizonyára a pálya nehézségéből is adódóan most nem lesznek beugró tesztpilóták az első edzésen, minden csapat a megszokott felállásával vág neki a hétvégének.

És Azerbajdzsánban tényleg napos a nap, hiszen 27°-ot mérnek jelenleg árnyékban, míg az aszfalt 52°-os.

Napos napot kívánunk, perceken belül ismét akcióba lép az F1, hiszen két héttel Montreal után most egy kevésbé tradicionális helyszín, Baku utcáit veszik birtokba.