DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Élő cikkek

Pörögtek az események a Kínai Nagydíjon

Pénteken még arról beszéltünk, milyen veszély fenyegeti az F1-es futam megrendezését, vasárnap azonban ennek már nyoma sincs. Frissülő, szöveges közvetítés a nedves pályán induló sanghaji versenyről.

Vasárnap reggel van, és a 2017-es Kínai Nagydíj rajtját várjuk, amelyre negyed óra múlva sor fog kerülni. Nem marad el, nem csúszik, nem hiúsítja meg a köd: a korábbi félelmek ellenére csak megtartják az F1-es versenyt, ahogyan egyébként minden alkalommal, amikor veszélybe került futammal riogattak.

Mivel a pénteki körözést a kórház körüli köd minimalizálta (a mentőhelikopter nem szállhatott fel), megtették a szükséges óvintézkedéseket: a 40 kilométerre levő elsődleges kórház neurológiai felszerelését egy közelebbi, 5 kilométerre eső intézménybe költöztették, amely autóval is 10 perc alatt elérhető. Az előírás szerint 20 percen belül kell egy sérült versenyzőt kórházba juttatni, ez nem teljesült pénteken.

Arról nem nagyon beszélnek a helyszíni jelentések, milyen sűrű a köd, igaz, ez most már nem is érdekes. Azt viszont tudjuk, hogy a hőmérséklet 11 Celsius, és a pálya néhol vizes, foltokban pedig száraz – egyes versenyzők esős, másik intermediate abroncsokon sorakoztak fel a rajtrácsra, ami izgalmas indulást jósol!

Három pilótát is öt hellyel büntettek, Giovinazzit, Grosjeant és Palmert. Itt böngészhetitek át a rajtrácsot.

Mindössze 20 % az esély, hogy a verseny során újra eleredjen az eső.

Carlos Sainz az egyetlen, aki megkockáztatja a slick abroncson való rajtot, mindenki más intermediate-en van. Lewis Hamilton is szuperlágyon hajtott ki a bokszból, de a Mercedes nem mert kockáztatni, és a rajtrácson visszacserélték.

Közben a mezőny elindult a felvezető körre. Külön szenteljünk figyelmet a 16. helyről induló Max Verstappennek, aki az előzésekről gondoskodhat!

Jolyon Palmer már a felvezető kör végén a bokszba jött száraz gumikért.

Hamilton könnyedén megőrizte vezetését, Vettelnek Bottasszal kellett bajlódnia, de megőrizte a 2. helyet.

Lance Stroll az első körben már ki is csúszott a kavicságyba.

Az első kör végén Hamilton, Vettel, Bottas, Ricciardo, Raikkönen az első öt sorrendje. Verstappen a 16.-ról a 7. helyre lépett előle!

Lance Stroll ki is szállt, virtuális biztonsági autó alatt lassít a mezőny.

Vettel csibész volt a rajtnál, félig kilógott a rajtkockából, vizsgálják a németet.

Eközben kapkodjuk a fejünket, a VSC alatt sorba jöttek be a versenyzők a bokszba: az első öt, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Raikkönen és Verstappen van már csak intereken. Vettel kiállt, és 6. helyre jött vissza, így is Sainz elé, aki eleve slicken startolt.

Ismét Giovinazzi Sauberének roncsa a célegyenesben! Ugyanott dobta el az olasz, mint tegnap.

Az egyenes tele van törmelékekkel, egy hosszabb biztonsági autós fázisra számíthatunk.

Giovinazzi most nem az utolsó kanyar kerékvetőjén, hanem már kigyorsítás közben veszítette el, miközben az új aszfaltszakaszra és egy kis vízfoltra hajtott.

A mezőny minden körben a bokszutcán hajt át, hogy ne lassítsák a stewardok munkáját. 

Közben a nagyok is lecserélték abroncsaikat, mindenki száraz pályás gumin van. Hamilton, Ricciardo, Raikkönen és Verstappen az első négy sorrendje, Vettel a hatodikra esett vissza, nem jött be a korábbi kiállás.

Az első 20 percben eseménydús F1-es versenyt láthattunk, mielőtt pedig fújhatnánk egyet, ki is áll a biztonsági autó!

Bottas még a safety car mögött megforgott, a finn 5.-ről a 12. helyre esett vissza.

Perez Massát és Kvjatot (a 8. helyért), Verstappen Raikkönent előzte meg az újraindítást követően.

Raikkönen a motorra panaszkodik, „zéró nyomatékom van.” Épp Vettel halad mögötte.

Nincsenek büntetések: Vettel, valamint a Stroll kiforgásában közreműködő Perez is megúszták.

Verstappen óriási és Sainz borzasztó rajtja is megér egy misét.

Az emlegetett Verstappen már a második helyen tart, pillanatok alatt lerázta Ricciardót, és üldözőbe vette Hamiltont.

Ricciardo mögé feltorlódott mindkét Ferrari, az ausztrál valószínűleg a dobogós helyet sem élvezi már sokáig.

Így áll a pontszerzők sora 13 kör után. Bottas legalább a legjobb 10-be vissza tudta verekedni magát.

Ricciardo továbbra is tartja Raikkönent és Vettelt, és ezzel a Hamilton-Verstappen páros malmára hajtja a vizet: a csapattárshoz képest már 4 másodpercet tesz ki lemaradása.

Hülkenberg és Grosjean előzött a biztonsági autó alatt, a német kapott is érte egy 5 másodperces büntetést.

1.39,117-tel a leggyorsabb kör a 10. helyen levő Valtteri Bottasé, aki rövidesen Kevin Magnussent is felőrölheti.

Most pedig 10 másodperces büntetést írtak ki Hülkenbergnek, a német kétszer is előzhetett a biztonsági periódus során.

Már megint… Vandoorne-t arra kérte a McLaren, hogy vegyen vissza, mivel üzemanyag-problémát észleltek. A belga kihajtott a bokszba. 

A McLaren újonca ki is szállt az autóból, a szezonnyitó utolsó helyezése után egy kieséssel gyarapodik eredménylistája.

Vettel bevetődött Raikkönen mellé, és átvette tőle a negyedik pozíciót. Neki sikerül áthámoznia magát Ricciardón?

A kiesők száma négyre nőtt, Danyiil Kvjat időközben leparkolta a Toro Rossót.

Hatalmas összecsapás Vettel és Ricciardo között, egy pillanatra úgy tűnt, Ricciardo kedvezőbb íven tud maradni, majd a két autó össze is ért, de a ferraris átvette a harmadik helyet.  

A Ferrari és Red Bull elfüstöltek egy kis gumit, miközben összeértek a 6-os kanyar utáni kigyorsításon.

Mi a helyzet eközben az élen? Hamilton 6,8 másodperccel vezet Verstappen előtt, a hollandnak már nem vele, hanem Vettellel kell foglalkoznia, aki 3 másodpercre csökkentette a lemaradást.

1:37.505-tel Vettelé a leggyorsabb köridő is.

Nézzük csak vissza a futam előzését! Vettel és Ricciardo show-ja a 6-os kanyarban. 

Hihetetlen, annyi esemény történt már, de még mindig csak a futam féltávjánál tartunk! A 28. körben Hamilton, Verstappen, Vettel, Ricciardo, Raikkönen, Sainz, Bottas, Alonso, Magnussen és Perez a pontszerzők sorrendje.

Valószínűleg nem sokáig marad ez így, Vettel ugyanis megérkezett Verstappenre, akinél egy másodperccel jobb köröket teljesít.

Itt nem volt szükség bravúros előzésre, Verstappen füstölőre fékezte a gumit a hosszú egyenes végén, Vettel könnyedén elment mellette. Ennek ellenére sem jött a bokszba cserére, Ricciardo viszont máris a hátában van.

Erről is van videónk.

Verstappen, aki kiállt friss szuperlágy abroncsokért, 1:36.722-vel megfutotta a futam legjobbját.

23 kör van még vissza a futamról. Vajon a Ferrarik és Mercedesek végigbírják a futam elején felkerült abroncsokon? Raikkönen után már Hamilton is panaszkodott a gumik állapotára.

Ehhez képest a brit összedobott egy 1:36.711-et…

Verstappen a 6-os kanyarban könnyedén beugrott Bottas mögé, már a negyedik helyen a holland – ezzel egyidejűleg ugyanis Ricciardo szintén kiállt.

Egy spanyol különcsatát is láthattunk a hetedik helyért, Carlos Sainz tudta maga mögé Fernando Alonsót, aki ugyanúgy csúszott le az ívről a hátsó egyenes végén, mint Verstappen.

A McLaren nem viselte jól, hogy megelőzték, Alonso autója lelassult és megállt a pálya szélén. Ez kettős nullázás a csapatnak…

A 35. körben a Ferrari és Mercedes négyeséből Vettel állt ki először, majd egy körrel később Bottas érkezett. Mindketten lágy abroncsot kaptak. Az első és második helyen álló, egykiállásos Hamiltonnak és Raikkönennek 20 kört kellene még kibírnia.

A 37. körben azonban Hamilton is megérkezett – vissza tudott jönni a vezető helyre, 3 másodperccel Kimi Raikkönen elé.

„Hol fogunk célba érni? Mert már teljesen elfogyott az autó eleje” – dühöng a csapatrádióban Kimi Raikkönen, aki még második, de a mögötte érkező Vettel és Red Bullok rövidesen bedarálhatják.

Ezt megelőzendő ki is hívták a finnt, aki a 6. helyre tért vissza. Hamilton, Vettel, Verstappen és Ricciardo az első négy sorrendje, a remeklő Sainzt pedig az 5. pozícióban találjuk.

Ocon kiállásával a jól kvalifikáló, de szürke versenyt futó Massa a 10. helyre lépett fel. A brazil pilóta már körhátrányban van.

Sainzt rövid időn belül Raikkönen után Bottas is megelőzte. Nincs meglepő eredmény Kínában sem, a három élcsapat elöl, szimmetrikus sorrendben: Mercedes, Ferrari, Red Bull, Red Bull, Ferrari, Mercedes.

10 kör van még hátra, a leggyorsabb időt (1:35.378) megfutó Lewis Hamilton 8,7 másodperccel vezet Vettel előtt. Verstappen lemaradása további 18 másodperc.

Massa rivaldafénye sem tartott sokáig, a kiállás után Ocon friss gumikon pillanatok alatt utolérte, és DRS-sel visszavette az utolsó pontszerző helyet.

„Még mindig van lehetőségünk a negyedik helyre Nico, vagyis Valtteri” – Bottas mérnöke segített mosolyt csalni az arcunkra.

Sainzhoz hasonlóan Kevin Magnussen is nagyon él, a dán Perez megelőzésével a 8. helyre jött fel. 

Itt a Mercedes kínos rádióüzenete. 

Egy érdekes csata van még kilátásban a futamon: Verstappent elölről a lekörözendő Magnussen zavarja, a gumik egyre fognak, Ricciardo pedig tolja le pályáról. Melyik Red Bullosé lesz a doboó?

Verstappen Charlie Whiting után kiált Magnussen miatt, aki kétségkívül a látóterében van, de nem elég közel, hogy el kelljen engednie a Red Bullt. Már csak a „kék zászlót!” felszólítást hiányoljuk.

Az utolsó kör kezdetén Ricciardo újra nyitja a DRS-t, de továbbra sem tud támadni.

Több mint fél kör előnyben közben Lewis Hamilton csendben megnyeri a versenyt.

Vettel a második, Ricciardo a hátsó egyenesben még próbálkozott, de csak egy füstölős elfékezésre futotta. Verstappen állhat a dobogóra.

Egészen közel volt hozzájuk a finnek, Raikkönen és Bottas párosa – a Mercedes-pilótának még egy kör kellett volna, hogy támadjon. A további pontszerzők a 7. helytől Sainz, Magnussen, Perez és Ocon.

A futam összefoglalóját ide kattintva olvashatjátok el, részletes eredménylista is található a cikkben.

Egy első és egy második hely Hamiltonnak és Vettelnek, a világbajnokság így áll: 1. Vettel, Hamilton 43, 3. Verstappen 25, 4. Bottas 23, 5. Raikkönen 22.

A versenyzők a dobogóra léptek, mi pedig elköszönünk – nyugalom, csak élő közvetítésünkkel, a délelőtt folyamán megtaláljátok a Formula.hu-n a nagydíj friss híreit és a versenyzők nyilatkozatait!