DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Hírösszefoglaló

Jön Szingapúr: a nap F1-es hírei

Egy csokorba szedtük, amit érdemes tudni a mai nappal kapcsolatban: a Formula.hu szokásos hírösszefoglalója.

 

Hogyan lehet F1-es konstruktőri világbajnok a McLaren Szingapúrban?

A Szingapúri Nagydíj a második meccslabdát jelenti ahhoz, hogy a McLaren megvédje a címét és összességében tizedik konstruktőri elsőségét szerezze a Formula-1-ben, amellyel végleg maguk mögé utasítanák a Williamst, amellyel jelenleg holtversenyben másodikak a vonatkozó örökrangsorban.

f1-mclaren-szingapúr



Ellentétben a két héttel ezelőtti bakui fordulóval, ahol Oscar Piastri nullázása és Lando Norris elrontott időmérő után elmaradó felzárkózása még elnapolta a bajnokavatást, Szingapúrban már igen jó esély van arra, hogy felérjenek ismét a csúcsra a papaják.

Hogy hogyan, az itt olvasható!

 

Az F1-es Szingapúri Nagydíj teljes menetrendje és tv-közvetítései

Éjszakai futammal folytatódik a Távol-Keleten az F1-es szezon, de nincs megállás a MotoGP ázsiai túrájában sem – mutatjuk a programot.

A teljes menetrend a tv-közvetítésekkel együtt itt található!

 

Eső, hőség, pára: ez vár a pilótákra Szingapúrban

Sosem volt könnyű feladat a pilóták számára a Szingapúri Nagydíj, de úgy tűnik, hogy idén az időjárás tovább nehezíti a dolgukat.

Extrém páratartalom, hőség és helyenként eső is jöhet hétvégén, részletek ebben a cikkben!

 

Norris: Már másképp csinálom, mint az év elején

Már jobb döntéseket hoz kockázatvállalási szempontból Lando Norris – erről beszélt a brit pilóta Szingapúr előtt, amikor arról kérdezték, hogy az idény eleji drága hibái után mostanában jóval stabilabb teljesítményt nyújt.

„Azt hiszem, a kockázati szintek megértése és annak elfogadása, hogy néha az, hogy egy tizedmásodperc veszteség helyett egy tizedmásodperc nyereségre törekedni lehet a különbség a három tizedmásodperces hiba és egy Kínában vagy Szaúd-Arábiában bekövetkező probléma között” – magyarázta azt, hogy megértette: néha nem kell az utolsó centiket is feszíteni, mert többet veszíthet vele, mint amennyit nyerhet.

„Szóval azt hiszem, javult a kockázatmenedzselésem, a vezetési stílusom, az autó megértésének képessége. Akkoriban többet küzdöttem ezzel, mint most, szóval ez több különböző dolog összege volt, de mind javult a háttérmunkának köszönhetően.”

 

Alonso reméli, előnyt kovácsolhat az új autókból 2026-ban

„Szeretné azt gondolni” Fernando Alonso, hogy a rutinjából előnyt kovácsolhat a 2026-ban induló új F1-es érában. A spanyol kíváncsian várja, milyen lesz élesben vezetni a jövő évi Formula-1-es versenygépeket.

Arra a kérdésre, hogy mi az a változás, ami különösen izgatottá teszi őt 2026 kapcsán, így felelt Alonso: „Azt hiszem, az energiaelosztás egy körön belül. Kicsit más lesz. Kicsit nagyobb kihívás lesz az, hogy a legfontosabb helyeken legyen meg a megfelelő energiád.”

„Várom, hogy lássam, milyen lesz ez valójában, és hogyan fog pályáról pályára változni. Érdekes téma lesz ez jövőre: hogyan változik ez, ha Monacóban vagy Spában versenyzel, esetleg magaslaton – ezek mind mások lesznek jövőre.”

„Amikor versenyzel, mindig van optimális köridő és optimális módja annak, hogyan csináld a dolgokat, de ha más autókkal csatázol, és eltérő tempóra vagytok képesek a pálya különböző szektoraiban, akkor esetleg kicsit gondolkodhatsz a megszokott sémákon kívül, és a saját előnyödre fordíthatod ezeket az eszközöket.”

 

Megkezdődött a tárgyalás Palou és a McLaren között, a csapat 20 millióra perli az IndyCar-bajnokot

Hétfőn kezdetét vette az a polgári peres eljárás, amelyben a McLaren nagyságrendileg 20 millió dolláros kártérítést vár Alex Palou köreitől. Mint emlékezetes, néhány éve – nem sokkal a rendkívül hasonló Oscar Piastri–Alpine–McLaren-ügy előtt – az akkor még csak egyszeres IndyCar-bajnok spanyol cáfolta, hogy hosszabbított volna a Chip Ganassi Racinggel, helyette pedig aláírt a wokingiak ottani istállójához, az Arrow McLarenhez. Palou aztán azonban megállapodott Ganassiékkal, visszatáncolt a mclarenes szerződésből, jelenlegi alakulatával pedig azóta sikert sikerre halmoz, hiszen immár négyszeres bajnoknak vallhatja magát az IndyCarban.

A fiatal spanyol tehát ugyan sosem versenyzett a McLaren színeiben, ugyanakkor részt vett velük egy austini F1-es szabadedzésen, valamint számos privát teszten is. A McLaren az ebből adódó veszteségei miatt perel: az alakulat ügyvédei szerint ezen alkalmak költségei, valamint a potenciálisan elmaradó sikerek, szponzori szerződések miatt perlik Palouékat 19,7 millió dollárra. Palou maga elismeri, hogy megszegte a szerződésüket, ám az ő ügyvédei szerint a McLaren jelentősen felfújta a kért összeget, és „enyhítettek a veszteségeiken” is – számolt be az ügyről a Reuters.

 

Leclerc a fordított rajtrácsról: Nem kell feltalálni semmit...

Nem rajong az F1-es versenyhétvégék túlzott átalakításáért Charles Leclerc: a Ferrari klasszisa szerint éppen elég ennyi sprintfutam, amennyi most van, Stefano Domenicali fordított rajtrácsos ötletét pedig udvariasan visszautasította.

„Ez nem olyasmi, aminek szerintem benne kellene lennie a Formula–1 DNS-ében. Szerintem ahogy az F1 most működik, úgy kellene hagyni, nem szükséges feltalálni semmit” – fogalmazott a monacói.

 

A legjobb versenyzőkéhez hasonlította Tsunoda képességeit a Racing Bulls F1-es főnöke

Alan Permane elismerte: meglepte Yuki Tsunoda tempója és a képességei, amikor tavaly együtt dolgozott vele. A szakember előbb versenyigazgatói poszton csatlakozott a Racing Bulls alakulatához, amelynek akkor lépett elő a csapatfőnökévé, amikor Laurent Mekies átkerült a Red Bullhoz a távozó Christian Horner helyére. Permane pedig nem győzte dicsérni a „kisbikáknál” tavaly valóban remeklő, idén viszont a nagycsapatnál az elődjeihez hasonlóan jobbára csak küszködő Tsunodát:

„A sebessége volt az egyik, ami kitűnt. Egyáltalán nem ismertem Yukit, mielőtt elkezdtem a csapatnál dolgozni 2024-ben, és egyből lenyűgözött – a tempója, ahogy a gumikat kezeli, az időmérős sebessége, és amilyen gyorsan úrrá tud lenni a gumikon, hogy kihozza a legtöbbet az autóból a kvalifikáción. Ez volt a legelső, ami meglepett” – nyilatkozta Permane az F1 hivatalos honlapjának.

„És hogy őszinte legyek, a visszajelzései, ahogy az autóban viselkedik, ahogy vezet, az autón kívüli viselkedése mind olyan, mint a legjobb versenyzőknél. Ő egy nagyszerű pilóta. És mondjuk úgy, hogy ez kissé meglepetés volt. Azt hiszem, bele sem gondoltam ebbe addig, de kellemes meglepetés volt, amikor elkezdtem vele dolgozni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: