Piastri nyerte az F1-es Holland Nagydíjat, Norris kiesett
Drámai eseményeket hozott az idei F1-es Holland Nagydíj: öt körrel a vége előtt elfüstölt a második helyen haladó Lando Norris McLarenje, így nullázott a vb-pontverseny második helyezettje.
A futamot a rajttól kezdve végig vezető Oscar Piastri nyerte, aki kritikusan fontos győzelemre váltotta a szombaton megszerzett pole-pozíciót, és 34 pontra növelte előnyét Norrisszal szemben a világbajnoki csatában. Az ausztrál három biztonsági autós újraindítást is sikerrel vett az élen, ha nem is nagy előnnyel, de végig irányította a futamot, a hajrában pedig a kettővel lágyabb gumikeveréken érkező Max Verstappen támadásait is vissza tudta verni, alaposan megharcolt ezért a sikerért.

Verstappen bejött másodiknak hazai nagydíján a Red Bull-lal, ezzel kihozta a maximumot a zandvoorti hétvégéből. Szenzációs futamot teljesített Isack Hadjar, aki a negyedik helyről rajtolva végig a dobogóért csatázott a „nagyokkal” a Racing Bulls volánja mögött, majd Norris kiesése után a hétvége bravúrját érte el: F1-es karrierje első dobogóját szerezte az újonc.
Borzalmas napja volt a Ferrarinak: Lewis Hamilton saját maga törte össze az autót a hármas kanyar külső falán, Charles Leclerc-t pedig Andrea Kimi Antonelli ütötte ki ugyanott a verseny későbbi szakaszában – a Scuderia mindkét autója kiesett, az olaszok nulláztak Zandvoortban.
A futam végeredménye és összefoglalója itt található!
Az F1-es pontverseny állása a Holland Nagydíj után
34 pontra nőtt Oscar Piastri előnye a világbajnoki pontverseny élén, miután rajt-cél győzelmet aratott a Holland Nagydíjon, fő riválisa, Lando Norris pedig technikai hiba miatt kiesett.
Isack Hadjar a karrierje első dobogójával utolérte Nico Hülkenberget és ott van a top tízben, Lance Stroll pedig ismét Fernando Alonso előtt jár.
„Az első körtől enyém volt az irányítás, Lando hihetetlenül balszerencsés volt” – Piastri
Piastri értékelése:
„Kontrolláltam a versenyt, amikor arra volt szükség. Lando hihetetlenül balszerencsés volt a végén, de úgy érzem, az első körtől enyém volt az irányítás, és használtam a tempót, amikor szükség volt rá. Kicsit más futam volt, mint 12 hónappal ezelőtt. Nagyon örülök, hogy elvégeztük a munkát, amire ahhoz volt szükség ahhoz, hogy fejlődjünk itt. Nagyon elégedett vagyok, hogy végül az élen zártam.”
„Nem volt különleges változás tavalyhoz képest, csak igyekeztem mindenhol fejlődni. A hétvége kezdete nehéznek ígérkezett, de a kvalifikációt már sikerült összerakni, és végül elégedett vagyok a tempóval, ami ma megvolt. A biztonsági autók kicsit megfűszerezték, de sikerült. Büszke vagyok az egész csapatra, mivel nem csak nekem kellett itt fejlődnöm, hanem az egész csapatnak is, nélkülük ez nem lett volna lehetséges. Nagy csapatmunka volt.”
„Ennék egy burgert és mennék haza…” – Norris
Lando Norris szerint lehetetlen volt előzni Zandvoortban, ő gyors volt, nagy versenyt futott, de nem volt szerencséje sem ma, sem szombaton.
„Hogy mit gondolok most? Nem sokat. Ennék egy hamburgert és mennék haza…” – összegzett röviden az első kérdésre a Sky Sportsnak.
„A tempó jó volt, gyors voltam ma… de szinte lehetetlen itt előzni. Jó versenyt futottam, végig öt másodpercen belül maradtam, próbáltam másfél-kettőn belül lenni végig. Nem tűnik úgy, de ez impresszív futam a részünkről így, hogy végig turbulens levegőben autóztam, emiatt pedig küszködtem a gumikkal, szóval amúgy pozitív volt a futam, de nem jelentett semmit, nem lehetett előzni. Oscar jól vezetett, megérdemelte ma” – értékelt.
Stella: Mindkét arcát megmutatta a motorsport
Így látta a futamot Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke:
„Oscar fantasztikus versenyt futott, teljes mértékben ura volt a helyzetnek, és megérdemelten nyerte a futamot. A garázs egyik oldalán tehát nagy az öröm Piastri győzelme okán.”
Ugyanakkor a másik oldalon nehezebb pillanatok voltak: „Lando problémába ütközött az autóval, ami elfüstölt alatta, így kiesett. Egyelőre nem tudjuk, hogy mi okozta ezt, a motor, vagy más, ki kell vizsgálnunk. Ez a csapat másik oldalán szomorúságot okozott, hiszen Lando a győzelemre hajtott.”
Stella kiemelte, hogy a pilóták reakciója professzionális volt: „Lando a rádióban jelezte, hogy a hiba nem rajtunk múlt, és már előretekint. A következő versenyre koncentrálunk, és mindkét pilótánkat ugyanúgy támogatjuk. Piastri nyugodt, precíz és gyors volt, ahogy már megszokhattuk tőle. Több biztonsági autós újraindítás és a szitáló eső sem zavarta meg. Ura volt a versenynek, és teljesen megérdemelte a győzelmet.”
Hadjar eltörte a trófeát
Karrierje első F1-es dobogója után azonnal eltörte a harmadik helyért járó trófeát Isack Hadjar, aki hihetetlennek nevezte az elért eredményét.

„Elég hihetetlen érzés. Már az is meglepő volt számomra, hogy végig meg tudtam tartani a negyedik helyemet a futam során. Elég sajnálatos, ami Landóval történt, de sikerült kihasználnom a balszerencséjét. Nem hibáztam, az autó egész hétvégén elképesztő volt. Nagyon örülök a teljesítményemnek, hiszen kihoztam magamból a maximumot és sikerült odakerülni a dobogóra. Igazán boldog vagyok a srácok miatt is” – utalt a Racing Bulls csapattagjaira a 20 éves versenyző.
Verstappen: Nem rossz a második hely
„Az elején mindent beleadtam, hogy előrébb kerüljek, volt egy neccesebb pillanatom a kettes kanyarban, utána pedig már csak a saját versenyünket kellett futnunk. Sajnos nem voltunk olyan gyorsak, mint a McLarenek, de volt egy kis szerencsénk is, mivel az egyikük kiesett. Összességében a dobogóra kerülni nagyszerű eredmény, szóval a második hely szerintem nagyon jó számunkra.”
„A második kanyarban próbáltam kívülről megelőzni Oscart, majd Lando mellett is kívülre mentem a második kanyarban – ott volt egy nagyobb momentumom. Megpróbáltam bevinni a lendületet a harmadik kanyarba, de sajnos a második kanyarban túl sok kosz volt a pálya közepétől a külső ívig. Tudtam, hogy nekünk van a lágyabb keverékünk, ezért az első körben próbáltam ezt kihasználni.”
Leclerc és Hamilton is csalódott: nullázott a Ferrari
Mindkét Mercedesszel ütközött a Holland Nagydíjon Charles Leclerc: a George Russell elleni előzése szerinte a „határon volt”, míg a kiesését egyértelműen Kimi Antonelli hibájaként könyveli el.
„Az Kimi hibája volt. Ezen a pályán nagyon agresszívnek kell lenned, ha előzni akarsz, ő így is tett, és ez talán már egy kicsit sok volt. Megütötte a bal hátsó kerekemet, és számomra ott volt a vége. Csalódást keltő” – összegzett a kiesésével kapcsolatban Leclerc.
„Minden helyzetben lehet persze pozitívumokat találni, de ez most egy nagyon nagy csalódás, az egész hétvége. Szenvedtünk az első szabadedzés óta, a futam valamivel jobb volt, de főleg a nyári szünet után egy ilyen péntekkel visszatérni…”
Hamilton saját hibából esett ki még korábban, ő sem volt boldog:
„Arra gondoltam, hogy talán valamikor megpróbálkozhatunk az elévágással, szerettem volna hosszan kint maradni. Még jónak érződtek a gumik, teljes meglepetésként ért, ami történt. Elvesztettem a hátulját a döntött kanyarban és vége is volt” – tekintett vissza a balesetre a médiának nyilatkozó Hamilton.
„Ezt leszámítva nagyon erős hétvégénk volt, úgy érzem, sikerült előrelépést tennem megközelítés terén és egyéb területen is. Ezek után semmivel távozni egyértelműen fájdalmas.”
„Rendben vagyok mentálisan, ahogy elmondtam, sok a pozitívum és úgy érzem, előrelépést történt. Az előttem levő autókra közelítettem, nehéz ilyen eredménnyel befejezni. Régóta versenyzem, nem is tudom, hány futamot teljesítettem életemben, de talán egy kézen meg lehet számolni, amikor ilyen incidens történt velem” – emelte ki, milyen ritkán lett pályafutása során a zandvoortihoz hasonló baleset áldozata.
„Inkább balesetet kockáztat, nehogy megelőzzék” – Sainz Lawsonra és a stewardokra is kiakadt
Ellenfele agresszív stílusát kritizálta Carlos Sainz, aki Lawson mellett a felügyelőkre is dühös: nem akarták meghallgatni a spanyolt. Az új-zélandi visszaszólt: ismerik a szabályokat.
„Balesetet szenvedtem, ami újabb 10 pontomba került a bajnokságban az egyik legjobb versenyemen az évben. Ez az első számú frusztrációm” – nyilatkozta a riportereknek Sainz Zandvoortban. „A második számú az, hogy egy olyan fickó ellen kell versenyezni, aki nem először kockáztat meg inkább egy balesetet, csak nehogy egyáltalán mellé tudjon kerülni a másik.”
„Sok minőségi versenyző ellen versenyeztem kerék a kerék ellen az egyes kanyarban, ma viszont egy olyannal akartam, aki inkább balesetet kockáztat meg a másik ellen. Frusztráló és nagyon csalódást keltő. De mindennek a tetejébe 10 másodperces büntetést is kapni elfogadhatatlan, nem értem, magyarázatot kérek miatta” – dühöngött a nyilvánosság előtt a Williams-pilóta.
A spanyol el akar beszélgetni a stewardokkal és Lawsonnal is: dühös volt amiatt, hogy a döntés a futam közben született meg, nem utólag vizsgálták az ügyet (mint például a Leclerc és Russell közöttit), amely esetben kifejthette volna véleményét.
„Azt tervezem, hogy beszélek mindkettővel. Inkább tenném úgy, hogy ott van előttem egy videófelvétel. Én már visszanéztem, és láttam, amit látnom kellett. A legzavaróbb, hogy az FIA mindig azt mondja nekünk, hogy az ajtók nyitva állnak kétely esetén, de most jött az üzenet, hogy velem nem beszélnek. Nem tudom, ez honnan jön. Én magyarázatot akarok.”
Hamilton rajtbüntetést kapott, Leclerc megúszta
Döntöttek az FIA stewardjai a Holland Nagydíj után: több kérdést is meg kellett tárgyalniuk a futamot követően, bár Carlos Sainzcal nem akartak beszélni az ő 10 másodperces büntetésével kapcsolatban.
Charles Leclerc-t viszont nem büntették meg a George Russell elleni vad előzése miatt: az ítélet szerint nem lehetett egyértelműen megállapítani, hogy mind a négy Ferrari-kerék a pályán kívülre került-e, így ezért nem járt büntetés, a felek pedig megegyeztek abban, hogy amúgy versenybaleset történt – Leclerc később kiesett, így igazából nem számított az ítélet.
Andrea Kimi Antonelli a futam közben kapott 10 másodperces büntetést Leclerc kiütéséért, majd további ötöt bokszutcai gyorshajtásért, utólag pedig két büntetőpontot is hozzáírtak a szuperlicenszéhez.
Megbüntették viszont Lewis Hamiltont, aki még a futam előtt követett el egy hibát: még a bemelegítő körök során mulasztott el lassítani sárga zászlós jelzés alatt két alkalommal is, ráadásul a bokszutcába menet sem fékezett eléggé – ez súlyos kihágás, éppen ezért a stewardok öthelyes rajtbüntetéssel (!) sújtották őt a hétvégi Olasz Nagydíjra. Emellett a hétszeres világbajnok is kapott két büntetőpontot.
WRC: Ogier nyerte a káoszversenyt Paraguayban
Új futam debütált a Rali-világbajnokságon, Paraguay csatlakozott a naptárhoz, és elsőre rögtön őrült versenyt bonyolítottak le Amerikában. A győzelmet végül Sebastien Ogier szerezte meg a Toyotával, aki még pénteken kapott egy defektet, de aztán kapott Ott Tanak, Kalle Rovanpera és Adrien Fourmaux is, a futam leggyorsabbjaként tündöklő Ogier így "visszakapta", amit elvett tőle a balszerencse, és nagyon fontos győzelmet aratott.
Mégsem volt maradtéktalanul boldog, sőt a célban ki sem szállt ünnepelni, ugyanis az utolsó szakaszon pont őt érte el az eső, ezzel pedig a power stage-en, és a vasárnapi szakaszokra járó pluszpontok jelentős részétől is elesett, ami érzékenyen érintette a bajnoki hadjáratban.
Elfyn Evans bejött másodiknak, ezzel továbbra is ő vezeti a tabellát, előnye kilenc pont Ogier, valamint a csak hatodik helyen záró, a defekttel a legtöbbet bukó Rovanpera előtt.
Ott Tanak két defektet kapott, több technikai hibája is, végül ötödik lett úgy, hogy mindkét csapattársa alig három másodperccel előzte meg az eső által megkavart utolsó szakasz végére, a Hyundai nem igazán támogatta egyetlen vb-esélyesét, így az ő hátránya már húsz pont Evanshöz képest.
A WRC2-ben Oliver Solberg egy defekttel együtt is nyer, fő riválisa, Yohan Rossel lett a második, így Solberg előnye tíz pont a bajnokságban.