DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. május 23. péntek
Hírösszefoglaló

Piastri, Oakes, Podcast: a nap F1-es hírei a Formula.hu-n

Szokásos cikkünkben összefoglaltuk a nap F1-es híreit, érdekességeit, megszólalásait.

 

Podcast: Alpine-ramazuri, új FIA-elnökjelölt?

Miért távozott viharos gyorsasággal az Alpine csapatfőnöki posztjáról Oliver Oakes? Mi zajlik az enstone-i csapatnál, ki lehet az utód, hová vezet ez az egész ramazuri? Lehet-e már FIA-elnökjelöltnek titulálni idősebb Carlos Sainzot? Van-e értelme elindulni a jelenlegi helyzetben? Mik a kockázatok? Kérdések és válaszok garmadája, amelyeket Gergő és Sanyi tűzközelből szerzett információkkal igyekezett megválaszolni.

 

Oakes testvérét letartóztatták Dubaiban

A brit The Telegraph értesülései szerint az Alpine-tól váratlanul, a semmiből távozó csapatfőnök, Oliver Oakes testvérét "sok készpénzzel" a zsebében letartóztatták Dubaiban. A lap arról ír, hogy Oakes is a helyszínre utazott.

A fővárosi rendőrség szóvivője elmondta: „William Oakes, 31 éves, rugby-i lakos ellen május 2-án, pénteken vádat emeltek bűncselekmény elkövetésével, miután május 1-jén, csütörtökön, a northamptonshire-i Silverstone Park területén megállították, mivel nagy mennyiségű készpénz volt nála. Május 3-án, szombaton megjelent a northamptoni bíróság előtt, és előzetes letartóztatásba helyezték.”

Oliver Oakes az Alpine tájékoztatása szerint kedd este személyes okokból lemondott a csapatfőnöki posztjáról.

 

„Gyenge ember”? Brown kiállt Norris mellett

Miután a 1980-as világbajnok Alan Jones gyenge embernek nevezte Lando Norrist, a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown kiállt pilótája mellett. Norris nyíltan beszél mentális nehézségeiről, amit Jones nonszensznek titulált, de Brown szerint ez az őszinteség sok sportolónál jellemző. A McLaren vezetője Novak Djokovic példáját is felhozta, és hangsúlyozta: amit Jones mond, az csak egy vélemény – nem mindenkinek kell ugyanúgy működnie.

A McLaren-vezér saját élményeit is megosztotta a témával kapcsolatban: „Töltöttem egy kis minőségi időt Novak Djokovic társaságában, lenyűgöző volt látni, hogyan használja a különböző érzelmeit ahhoz, hogy teljesíteni tudjon. Szóval nem értek egyet Jones megjegyzéseivel, de értem, miért gondolhatja így. Ő egy kemény ember volt, ugye, nem az a típus, aki így működik, de ez csak egyetlen ember véleménye.”

 

A McLarent is meglepte a Miamiban látott fölény

Andrea Stella elismerte: ők maguk sem számítottak arra, hogy olyan mértékben dominálni fogják a Formula-1-es Miami Nagydíjat, mint azt vasárnap láthattuk, a gumikezelés terén produkált előnyük ugyanis nagyobbnak bizonyult a vártnál.

f1-piastri-mclaren-2025



„Igen, kicsit meglepett, hogy olyan nagy volt a különbség, mint amit láttunk” – nyilatkozta Stella, akit a MotorsportWeek.com idéz. „Azt gondoltam, lehet előnyünk gumikezelés szempontjából, de nem gondoltam, hogy az ekkora különbséghez vezethet a futamon.”

„Amikor előző nap megjegyzést tettünk a riválisunkra, az időmérős teljesítményre utaltunk, és szerintem én magam is elismertem, hogy az autó nem teljesít úgy a kvalifikáción, ahogy akarjuk, és kissé nehezen érjük el vele a határokat új gumikon és üres üzemanyagtankkal.”

 

Mi a McLaren legnagyobb előnye idén?

Ahogy Andrea Stella csapatfőnök szavait idézi a The Race:

„Ez a hűtőrendszer, amely szerintem nagyon jól működik az autónkkal. Amikor meleg van, az autónk, láthatod, hogy viszonylag zárt a karosszéria szempontjából, mert a hűtőrendszerbe és az autó elrendezésébe is nagyszerű mérnöki munkát fektettünk.”

„Szóval azt gondolom, hogy ilyen körülmények között láthatjuk, hogy a McLaren kiváló mérnöki munkája elérte azt a pontot, ahol ilyen mértékben képes különbséget tenni.”

A részletek itt olvashatók!

 

Piastri: 10-ből 9-szer így lesz

Oscar Piastri nem bánja, hogy csapattársa az egyik legfőbb kihívója a 2025-ös világbajnoki címért – az ausztrál versenyző szerint idén meghatározó szerepe lesz az időmérős teljesítménynek.

A hatszoros futamgyőztest Miamiban arról kérdezték, hogy nehezebb-e a világbajnoki címért küzdeni úgy, hogy közben a csapattársa az egyik legfőbb ellenfele.

„Bizonyos szempontból igen, bizonyos szempontból nem" – válaszolta Piastri.

„Szinte pontosan tudjuk, hogyan vezet a másik. Ismerjük egymás erősségeit, és talán a gyenge pontjainkat is. Ha így nézzük, több információ áll rendelkezésünkre – de ez kétirányú dolog. Mindketten tudjuk, hogy ugyanolyan autónk van, ebben nincs különbség. Vannak azonban más bonyodalmak is, ha mindketten ugyanazzal az autóval versenyzünk."

Piastri végül arra is kitért, hogy véleménye szerint idén kulcsfontosságú lesz az időmérő edzéseken nyújtott teljesítmény – szerinte tízből kilenc alkalommal az a versenyző végez előrébb a futamon, aki jobb rajtpozícióból indulhat.

„Azzal, hogy ennyire nehéz követni az autókat, tízből kilencszer az lesz az első a célban is, aki a rajtnál elöl van. Ez így elég nehéz..."

 

„Piastri képes túljárni Verstappen eszén”

Oscar Piastri idei teljesítménye egyre nagyobb elismerést vált ki a Formula–1 világában – nemcsak a rajongók, hanem a szakértők és volt versenyzők részéről is. Johnny Herbert szerint a fiatal ausztrál már készen áll arra, hogy F1-es bajnoki címet nyerjen, míg Martin Brundle úgy véli, Max Verstappen másként viselkedik vele a pályán, mint csapattársával, Lando Norrisszal szemben.

A két expilóta szerint Piastri mentálisan legalább olyan erős, mint Verstappen, és a kettejük közti csatákban már most érezhetően más a dinamika.

 

Russell: Valaminek változnia kell az FIA-val

Az F1-es pilóták és a FIA közt tavaly óta érezhető a feszültség, és bár télre csillapodott, az új büntetési irányelvek ismét szították az ellentéteket. A versenyzők szerint a hangsúly egyre kevésbé a versenyzésen van, és mind gyakrabban kell olyan ügyekkel foglalkozniuk, amelyek nem a sporthoz tartoznak. A GPDA egyik igazgatójaként George Russell úgy érzi, eljött az ideje annak, hogy a sportág szereplői új alapokra helyezzék az FIA-val való kapcsolatukat.

George Russell, a GPDA egyik igazgatója most ismét hangot adott aggályainak: „Úgy érzem, példátlan időket élünk az elmúlt 18 hónapban, ha megnézzük, mi minden változott és mi történik most” – idézi a Mercedes versenyzőjét a RacingNews365.

„A GPDA-t hosszú évekkel ezelőtt évekkel ezelőtt nem azért alapították, hogy politikai kérdésekről beszéljen, hanem a biztonság javításáról, a sport fejlesztéséről, a versenyzés javításáról. Én magam egyre gyakrabban találom magam olyan témák kellős közepén, amelyekkel eredetileg nem is akartam foglalkozni.”

„De most egy olyan időszakot élünk, amikor már nem azokkal a dolgokkal törődünk, amiért itt vagyunk. Azért vagyunk itt, hogy versenyezzünk, hogy a lehető legjobb show-t hozzuk a rajongóknak, hogy a leggyorsabb, legbiztonságosabb autóink legyenek, a legjobb technológiával és mérnöki munkával. Ehelyett viszont büntetésekről, káromkodásról és szankciókról beszélünk, szóval igen, lehet, hogy valamin változtatni kellene. Nyitottak vagyunk erre, de végső soron azt akarjuk, ami a legjobb a sportágnak.”

 

„Hamilton nem boldog, de nem bánja a váltást” – Steiner

Günther Steiner megvédte Lewis Hamiltont, és kitartott amellett, hogy a brit nem „bánja”, hogy a Ferrarihoz csatlakozott, bár „nem boldog” a csapat jelenlegi helyzete miatt.

„Tudta, hogy mit csinál” – mondta Steiner a Red Flags podcastnek, amikor arról kérdezték, hogy Hamilton megbánta-e a lépését.

„Számára ez inkább olyan volt, mint egy küldetés, hogy a Ferrarinál fejezze be versenyzői karrierjét. Ez sok srác álma, nyilván, talán abban reménykedett, hogy jobb lesz, de szerintem még van ideje. Van még ideje, hogy javuljon, de nem hiszem, hogy megbánta volna. Nyilvánvalóan nehéznek találja. Nem boldog ott, ahol jelenleg van, és nehéznek találja a helyzetet, amiben van. Igen, most egy kicsit jobb lehetne a Mercedesnél, de a Mercedes még nem nyert sprintversenyt. Szóval, a Mercedesnél volt, nem a McLarennél.”

 

Formula Shakedown: Mit láttunk a Rally Hungary tesztjein?

Az utóbbi napok a tesztelésről szóltak a magyar rali és az ERC világában, hiszen hazánkba látogat az Európa-bajnokság az előttünk álló hétvégén.

A teszten látottakról és a futamról beszélt a Formula Shakedown legfrissebb adásában Vincze Ferenc és Gobodics Tamás.

A Formula Shakedown legfrissebb adása csütörtök 18:00-tól megtekinthető a YouTube-on!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: