A Formula.hu hírösszefoglalója az F1-es Abu Dhabi Nagydíj szombati napjáról.
Norrisé az F1-es szezon utolsó pole-ja
Hamilton a Q1-ben, Leclerc a Q2-ben esett ki, a pole-t viszont elvitte Norris, Piastri révén meglett a teljes eslső sor a McLarennek, de Sainz, Hülkenberg, Gasly és Bottas is dicséretet érdemel, miközben Verstappen csak az ötödik helyet szerezte meg.
Az összefoglaló és a végeredmény ezen a linken található!
„Le kell győznünk a Ferrarit” – Norris a csapat érdekeit helyezi előtérbe
Magabiztos pole-pozíció, a csapattárs a második rajtkockában – a McLaren versenyzői mindent megtettek azért, hogy a legnagyobb eséllyel zsebelhessék be a konstruktőri bajnoki címet.
„Le kell győznünk a Ferrarit. Viszont ezt stílusosan szeretnénk kivitelezni: szeretnék nyerni! Tudjuk, mit kell tennünk – leszegett fejjel megyünk előre, fókuszáltak maradunk.”
„Holnap jó esélyünk van még egy elsőséget szerezni valamelyik autónkkal, mindent bele fogunk adni. Ám a végső célt is észben kell tartanunk – összességében azonban nagyon örülök a mai eredménynek, remek munkát végzett a csapat. Jó érzés egy ilyen utolsó időmérőt teljesíteni a szezonban.”
Piastrinak megint nem jött össze a pole
Hatodszor indulhat az első rajtsorból Oscar Piastri, de a pole-ra továbbra is vár. A cél azonban számára is a csapat bajnoki címe:
„Mindent megteszünk, amit csak tudunk, hogy biztosan megnyerjük a bajnokságot, és holnap magasan ez a legfontosabb célunk. Biztos vagyok benne, hogy mindketten szeretnénk megnyerni a versenyt, de az is biztos, hogy mindenki még jobban szeretné a bajnokságot megnyerni. Szóval gondoskodunk róla, hogy ez összejöjjön, és jól fogunk szórakozni holnap.”
„Lesznek szabályok” – McLaren
Most csak a világbajnoki cím számít, más nem, ezért Zak Brown szerint pontos utasításaik lesznek a pilótáik számára.
„Igen, reggelre előállunk pár szabállyal, de a pilóták pontosan tudják, hogy miről van szó, szóval nem hiszem, hogy mindent el kell nekik mondanunk. Kedvesnek kell lenniük egymással!”
„Lézerkoncentráció kell a holnapi futamon. Nem fogok aludni éjjel, de nagyon izgatott vagyok a holnapi nap miatt. Ott akarjuk látni ezt a trófeát a vitrinünkben, és többet ér, mint bármi” – tette hozzá Brown.
Sainz: Nincs mit veszítenem!
Carlos Sainz szerint ő úgy nyomta ezen az időmérőn, mint korábban soha, hiszen tudja, hogy egy ideig ez lehet az utolsó esélye a győzelemre, vagy a dobogóra.
„Szerintem szépen fejlődtünk a hétvége során, de a McLaren végig egy lépéssel előttünk járt. Lesz azért egy futam még holnap, ahol mindent bele fogunk adni, és megpróbálunk nyerni” – értékelt az autóból kiszállva Sainz.
„Én mindent meg fogok tenni, most az időmérőn is úgy nyomtam, mint még soha, ugyanígy fogok tenni holnap, hiszen egy ideig talán ez lesz az utolsó esélyem, hogy győzelemért és dobogóért harcoljak. Nincs mit veszítenem” – fogalmazott a Williamshez igazoló spanyol.
„Hiszek a csodákban” – Leclerc az utolsó körig bízik a csapatbajnokság megnyerésében
Utolsóként rajtolhat, mégsem adta fel a konstruktőri harcot a monacói – bár csalódott, szerinte bármi megtörténhet egy versenyen, és a gumimenedzselésük is erősebb, mint a többi csapaté.
„Hiszek a csodákban. Ám nagyon megnehezíti az életünket a büntetés – de továbbra is hiszek abban, hogy képes vagyok valami különlegeset alkotni, minden erőmmel ezen leszek. Az utolsó körig hinni fogok benne, hiszen bármi megtörténhet.”
Arról, hogy a futamon milyen esélyei vannak, így nyilatkozott: „A versenytempónk nem tűnt rossznak, de a McLaren sokkal erősebbnek bizonyult. Ám a harmadik szabadedzés óta változtattunk az autón, remélem, jó irányba – emellett a gumikopásunk is jobb, mint a többieké. Mindent összevetve arra számítok, hogy jó helyzetben leszünk holnap.”
Hülkenberg a Haas legjobb rajthelyével búcsúzhatott volna
Három rajthellyel hátrébb sorolták a rajtrácson Nico Hülkenberget, aki a 4. helyett a 7. pozícióból kezdheti meg a szezonzáró futamot. A német versenyző még a Q1-ben előzött meg két autót a bokszkijáraton – egészen pontosan az alagúti szakaszban –, amit a versenyigazgató által kiadott útmutató megtiltott. Hülkenberg nem tagadta a történteket, de mint elmondta, nem volt választása az autók feltorlódása miatt, hiszen egyébként nem tudott volna kört futni.
A sportfelügyelők elismerték, hogy a csapat garázsának sorvégi pozíciója miatt nehéz helyzetben vannak a Haas-pilóták, de ez nem jelent mentséget arra, ha a versenyzők megszegik az előírásokat. A 4. hellyel Hülkenberg a Haas történetének legjobb rajthelyét állította volna be.
„Ilyen a szerencsém” – Hamilton
Csalódott, de nem túl csalódott a Q1-es kiesése után Lewis Hamilton, aki szerint így is próbál majd javítani vasárnap. Az autót jónak érzi.
„Ez a szerencsém, de ez van” – mondta az értékelésnél Hamilton.
„Az első-második helyről, és általában azért a top ötben voltam, a 18. pozícióig csúszni nyilván megváltoztatja a hétvége kinézetét, de továbbra is próbálok igazán itt lenni. Továbbra is hálás vagyok. Az autó egész más ezen a hétvégén, sokkal jobb vezetni, szóval reménykedtem, de most ez van. Megpróbálok visszajönni ebből” – válaszolt arra, hogy egy ilyen időmérő mennyire húzza át a Mercedestől való elbúcsúzásra szánt hétvégéjét.
Wolff: Hamilton egy idióta miatt esett ki!
Kőkemény szavakkal illette annak a döntésnek a meghozóját Toto Wolff, aki „szuperokosnak akart tűnni”, és a sor végén küldte Hamiltont a pályára.
A brit versenyző csapatfőnöke, Toto Wolff teljesen kiborult a történteken, aminek kemény szavakkal adott hangot a német Sky Sports mikrofonja előtt: „Ami történt, teljes mértékben megbocsáthatatlan. Megbocsáthatatlan. Ez Lewis utolsó versenye velünk, mi pedig nagyon okosak akarunk lenni, és megpróbáljuk utoljára kiküldeni.”
„Annyira mérges vagyok emiatt a helyzet miatt” – folytatta Wolff. „Szégyen, hogy így köszönünk el Lewistól. Nincs rá magyarázat, nincs mentség. Hihetetlenül kellemetlen, hogy ilyesmi megtörténhet egy világklasszis csapatban, mint a miénk.”
A Mercedes csapatfőnöke szerint biztonságra kellett volna játszania a csapatnak, és keményen kritizálta a döntéshozót: „Egyszerű a helyzet. Annyira szerettünk volna jól teljesíteni vele ezen a hétvégén, és aztán egy idióta hibája miatt így alakul. Nem így kellett volna csinálnunk, főleg nem egy ilyen fontos versenyen.”
Verstappen: Izgalmas volt, de gyors nem!
A Q3-ban az első gyorskörhöz csak Max Verstappen tett fel friss lágy keverékeket, ennek megfelelően az élre is állt annak ellenére, hogy az utolsó kanyarban csúnyán keresztbe állt, s nagyon kicsin múlott, hogy ne a falban fejezze be az időmérőt. Aztán amikor másoknak is felkerültek a lágyak, nem csupán a papírforma szerint gyorsabb két McLaren előzte meg, hanem egyúttal Carlos Sainz és a később büntetést kapó Nico Hülkenberg is elé került.
A kvalifikáció után Verstappen így nyilatkozott a helyszínen lévő újságírók, köztük a Formula.hu tudósítója előtt – mindenekelőtt a látványos keresztbe állásról: „Amikor a fal felé néztem, az jutott eszembe, hogy ez elég izgalmas, de nem gyors!” – kezdte a négyszeres világbajnok, majd kitért arra, hogy lesz még dolguk ezzel az autóval a következő szezon kezdetéig, de legalább tudják, hogy min kell javítaniuk.
Visszatért a Liberty Mediához az F1 korábbi vezérigazgatója
Miután a Liberty Media felvásárolta a Formula-1 kereskedelmi jogait, Chase Carey töltötte be az elnök-vezérigazgatói posztot, ahonnan a 2021-es szezon előtt távozott, átadva a stafétát a jelenlegi első embernek, Stefano Domenicalinak. A Liberty azonban szombaton bejelentette, hogy Carey visszatér a kötelékeikbe: az Abu Dhabi Nagydíj paddockjában is feltűnő 71 éves szakember az igazgatótanács végrehajtó bizottságában fog dolgozni.
Az Autosport úgy tudja, Carey nem fog részt venni az F1 napi ügyeiben, azért továbbra is Domenicali felel majd, ugyanakkor az igazgatótanácsi posztjából adódóan támogathatja az utódját, ahol arra esetleg szüksége van. A visszatérésre néhány héttel azt követően kerül sor, hogy a Liberty bejelentette, hogy Greg Maffei elnök-vezérigazgató távozik a vállalat éléről.
„Beszéljék meg szemtől szembe!” – Horner
A Red Bull F1-es főnöke maximálisan hisz Verstappen szavának, és szerinte személyesen kellene megbeszélniük az ügyet Russell-lel – akivel a GPDA fotóján már egymás mellett térdeltek.
Horner azt is hozzátette, hogy „100 százalékig” hisz Verstappen szavának, hogy minden úgy történt, ahogy azt a négyszeres világbajnok állítja. „Nincs oka hazudni, és soha nem hazudott korábban. Mindig egyenesen és őszintén beszél. És persze nem egyedül volt Max a stewardok irodájában. Mindkét srácunk, aki vele ment, visszajött és azt mondták: ’wow, eléggé csípős volt, ahogy George hozzáállt ehhez’.”
„Általában az ilyen dolgoknál ahelyett, hogy a médián keresztül üzengetnek, csak menjenek és beszéljék meg: beszéljenek személyesen, szemtől szembe. Ha van valami mondandót, mondd. Ahelyett, hogy ’ő ezt mondta, ő azt mondta’, sokkal jobb így megoldani a dolgokat. Gyerekkoruk óta versenyeznek egymással. Jól ismerik egymást, ahogy ezeknél a versenyzőknél sokaknál ez a helyzet, és szerintem ezeket a helyzetek gyakran jobban lehet kezelni a paddle-pályán.”
„Ő a következő a sorban” – Horner Hadjarról
Egyértelmű utalást tett a Red Bull F1-es főnöke, melyik juniorjuk kaphat következőleg esélyt. A francia állítja: nem függ az F2-es bajnoki címtől a jövője.
„Szerintem eleget mutattam. Ami szombaton és vasárnap jön, nem befolyásolja a jövőmet” – utalt arra a francia, hogy nem számít az esetleges ülés szempontjából az F2-es bajnoki harc. „Nagyon szeretném megnyerni a Formula-2-es bajnoki címet magam és a csapat miatt. Két héten belül tudni fogom a jövőmet.”
Hadjar egyébként pénteken Verstappen autóját vezethette az első szabadedzésen, ez is abba az irányba mutat, hogy számolnak vele a Red Bullnál.
„Nagyon fontos volt, nehogy sérülést okozzon Max autójában. Jó munkát végzett, és hasznos visszajelzéseket adott” – nyilatkozta a Sky Sports F1-nek a csapatfőnök, aki Hadjar rádiós kifakadásait is kommentálta, és komoly utalást tett a jövőjére is:
„Ilyen a karaktere, szerintem eléggé érzelmesen kommunikál. Ő az egyik pilótánk a juniorprogramban, szóval a mozgásoktól függően ő lehet a következő a sorban, aki lehetőséget kap.”
F2: Bortoleto növelte az előnyét a finálé előtt
Második helyének köszönhetően öt és fél pontra növelte előnyét az összetettben Bortoleto Hadjarral szemben a mindent eldöntő F2-es szezonzáró előtt, Martí először nyert futamot.
Összefoglaló és végeredmény ezen a linken!
Magyar siker: Válint Bencéék megnyerték az ALMS első LMP3-as futamát Sepangban
A Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli második helyezettje, és egyben a Ferrari világdöntőjének győztese, Válint Bence az év végén belekóstol a prototípus-versenyzésbe: ezen a hétvégén az Ázsiai Le Mans Széria sepangi fordulójában áll rajthoz egy LMP3-as autóval, méghozzá az Ultimate csapatával. Az újonc magyar pilóta pedig eddig remekel: a #35-ös Ligier megszerezte a pole-pozíciót a kategóriában, majd szombaton alig 2,5 másodperces előnnyel meg is nyerte az első négyórás versenyt az LMP3-asok között.
Válint pedig ehhez tevékenyen hozzá is tett: övé lett csapata leghosszabb, 33 körös etapja, és övé lett nemcsak a csapat, de az egész LMP3-as mezőny (!) leggyorsabb körideje is ezen a futamon. Ennél jobb debütálást nehéz lett volna összehozni, vasárnap 7:00-kor pedig jön a hétvége második versenye, amit szintén a pole-ból kezdhet meg az egység.