A nap legfontosabb hírei, eseményei a Formula.hu hírösszefoglalójában.
Együtt marad a Haas és a Ferrari
Fontos bejelentést tett kedd délután a Haas Formula-1-es alakulata: meghosszabbították a motorszállítói együttműködésüket a Ferrarival, így az új megállapodás értelmében egészen 2028-ig az olaszok erőforrásait fogják használni.
Ez azt is jelenti, hogy a 2026-ban érkező új motor- és technikai szabályok első három idényében is Ferrari-hajtáslánc fog dübörögni a Haas autóiban. Viszont a sajátjaikon kívül csak azonban, hiszen a másik ügyfelét, a Saubert elveszíti a Ferrari, mivel 2026-tól az Audi gyári partnere lesz a hinwili gárda.
A Haas–Ferrari kapcsolat folytatását alig néhány nappal azt követően jelentette be most az alakulat, hogy a Formula.hu exkluzívan beszámolt róla utazó tudósítónk, Mészáros Sándor információi alapján, hogy a Toyota egyeztetéseket folytat velük egyfajta együttműködésről.
A mostani bejelentés nem feltétlenül mond ennek ellent, hiszen mint azt megírtuk, a Toyota eleinte hasonló módon érkezne csak a Haas mellé, mint ahogy az Alfa Romeo jelen volt az előző években a Saubernél, és később fejlődhet olyan szintre ez az együttműködés, hogy az autó építését is átvehetik a kölni bázisukon, még később pedig akár motorgyártói programot is indíthatnak.
A Ferrari nem fizeti ki Newey-t?
A BBC Sport információi szerint csökkent a Ferrari érdeklődése Adrian Newey iránt: a Scuderia sokallja a brit sztármérnök által kért anyagi ellenszolgáltatást.
A brit orgánum arról számolt be, hogy értesülései szerint Benedetto Vigna sportigazgató nem kívánja teljesíteni Newey gigantikus fizetési igényeit, ugyanis aggódik amiatt, hogy a 65 esztendős szakember nem tudja megváltoztatni a maranellói F1-es alakulat működését.
A beszámoló szerint Vigna és a Ferrari attól is tart, hogy Newey túl nagy hatalmat kapna, ezért sem mozgatnak meg minden követ a megszerzéséért. A BBC úgy tudja, hogy a Newey-ért zajló versenyt egyébként az Aston Martin vezeti, ahol nemrég gyárlátogatáson is járt, és Lawrence Stroll a hírek szerint hajlandó bármit kifizetni a sztártervező szolgálataiért.
Minden F1-es gyártó Andy Cowellt akarta
A Mercedestől még 2020-ban elköszönő szakemberért azonban Christian Horner szerint nagy verseny folyt, legalábbis szinte mindenki szerette volna őt megszerezni azóta.
„Andy egy nagyszerű sár, nagyon erős mérnök, aki szenzációs munkát végzett a Mercedesnél, ő volt az egész projekt gerince. Annak idején úgy döntött, hogy távozik a Mercedestől és az F1-en kívül akar dolgozni” – idézi Horner szavait a Racingnews365.com.
„Szerintem természetes, hogy minden egyes motorgyártó beszélt vele az azóta eltelt időszakban. Ő úgy döntött, hogy időre van szüksége, így más megoldásokat kerestünk, amelyekkel elégedettek vagyunk, de az Aston Martinnál végül elvállalt egy olyan pozíciót, ami nem a motorhoz kötődik” – tette hozzá.
Panaszt tett a McLaren fékei miatt a Red Bull
Az Auto Motor und Sport szerint a Red Bull panaszt tett az FIA-nál a McLaren fékjeinek kialakítása miatt. Az energiaitalosok gyanúja szerint a wokingiak egy extra lyukat alkalmaznak az első és hátsó fékdobokon, amelyek a szabályokba ütköznek.
A magyarázat az, hogy a csapatok ezen a területen szenzorokat használnak a hőmérsékletek folyamatos mérésére, és a McLaren esetében is az az indoklás, hogy egy kábelt vezetnek át ezen a lyukon az ott lévő szenzorhoz.
A szabály azonban úgy szól, hogy ezek a lyukak csak pénteken működhetnek, szombatra és vasárnapra be kell őket zárni. A Red Bull viszont azt gyanítja, hogy hűtési megoldást talált a rivális, és ezért tud Lando Norris bizonyos versenyetapokban sokkal jobb gumikezeléssel dolgozni, mint Max Verstappen.
Az AMuS szerint az FIA ellenőrizte mindezt, és zárva találta az említett lyukat Ausztriában és a Brit Nagydíjon is – kérdés, hogy ezt már azután tette-e meg a csapat, hogy szembesült a Red Bull panaszával.
Red Bull: Működnie kell a budapesti fejlesztésünknek!
Helmut Marko szerint jelenleg a McLaren és talán a Mercedes is előttük jár, ezt kell korrigálniuk az F1-es Magyar Nagydíjra érkező újítással.
„A lényeg számunkra, hogy mindennek tökéletesen passzolnia kell ahhoz, hogy nyerjünk, a legkisebb hiba sem fér bele” – vélekedett Marko. „Silverstone-ban túl lassúak voltunk a közepes keverékű gumin, de hála istennek, lesz egy fejlesztésünk Budapesten, és reméljük, azzal újra megteszünk egy lépést előre. Egy dolog biztos: a fejlesztésnek működnie kell, mert jelenleg a McLaren mögött vagyunk tempóban, és ha megnézzük a Brit Nagydíjat, a Mercedes mögött is” – jelentette ki a 81 éves szakember.
„Néhányan blokkolják az utat a fiatalok előtt” – Marko
Neveket ugyan nem mondott a Red Bull F1-es tanácsadója, de szerinte a csapatok is félnek az ifjak bevetésétől.
„Nem mondhatok neveket, de vannak versenyzők a mezőnyben, akik stagnálnak, és a hangulatuktól függően kicsit jobban vagy rosszabbul teljesítenek. Ők blokkolják az utat a fiatalok előtt. A csapatok is félnek az ifjaktól. Természetesen követnek el hibákat, de inkább hibázzon valaki és jelentsen reményt a jövőre, mintsem hogy ne legyen semmilyen fejlődés.”
Schumacher elérhető közelségben érzi az F1-es visszatérést
„Jelenleg elég jónak tűnnek az esélyeim” – fogalmazott a német pilóta, akinek célja továbbra is az F1, de a WEC-t is jó B tervnek tartja.
„Fontos számomra, hogy visszatérjek a Formula-1-be, hogy megmutathassam, mire vagyok képes. Az esélyeim a Formula-1-re eddig elég jónak tűnnek. Jelenleg elérhető közelségben van az F1. Biztosra kell mennem, nehogy túlságosan elbízzam magam, és hogy biztosan legyen B tervem, ha ez nem jönne össze. A tervem mindig is a Formula-1 volt, most várnunk kell, hogy lássuk, milyen lehetőségek adódnak előttem. Addig fogok várni a Formula-1-re várni, ameddig csak szükséges.”
Az önkritika hiánya miatt szenvedett a Mercedes
James Allison, a csapat F1-es technikai igazgatója elismerte: túl lassan eszméltek rá, hogy ami a régi szabályrendszerben jó volt, az már nem működik.
„Nem csak arra gondolok, ahogy az első szárnyat terveztük vagy ahogy a gumi viselkedését kezeltük az autó hátulján. Arra gondolok, ahogy a fontosabb mérnöki csoportok kapcsolatba léptek egymással a csapaton belül. Például az aerodinamikai részleg a járműdinamikával, ők a pályán lévőkkel, azok pedig ezzel a két csoporttal. Ahogyan berendezkedtünk, az a régi világban remekül működött, sőt nyolc szezonon át kiválóan: olyasmit értünk el, amit senki más korábban, eléggé lenyűgöző volt. De nagy mértékben továbbvittük az új körülmények között is azt, ahogyan dolgoztunk, és nem voltunk kellőképpen önkritikusak ahhoz, hogy felismerjük, hogy olyan gyengeségek rejlenek ebben az új szabályrendszerben, amelyek a régi világban nem számítottak. Határozottan megfizettük ennek az árát.”
„A legnehezebb rész megvan, készen állok a győzelemre” – Piastri
Oscar Piastrinak egyelőre két dobogóval kellett beérnie idén, de a másodéves ausztrál úgy érzi, készen áll ő is F1-es karrierje első győzelmére – már csak azért is, mert a McLaren már versenyképes, és ők sem ugyanazokat a hibákat követik el újra és újra:
„Úgy gondolom, határozottan készen állok rá” – idézi Piastrit az F1i.com lap. „Úgy vélem, hogy ami egyszerre jó és rossz dolog, hogy sosem ugyanaz gátolt meg minket a győzelemben. Silverstone-ban rosszul döntöttünk, Imolában gondunk volt az időmérőn a forgalommal, Ausztriában meg… nos…” – célzott arra Piastri, hogy Spielbergben a pályaelhagyásos körelvétel nélkül alighanem ő csaphatott volna le a győzelemre Max Verstappen és Norris ütközése után.
Az F1-es sztárpilóták siker-receptjei
40 Formula-1-es sztárpilóta sikertörténetei és kedvenc receptje található meg abban a könyvben, amely a How to Cook kiadó gondozásában jelent meg a Hungaroring 39. futamára. A könyv úgy mutatja be a versenyzőket, ahogyan talán eddig még nem ismertük őket.
A szerzők között kollégánk, Mészáros Sándor is ott van!
Formula Shakedown: ERC és ORB együtt? Naná!
Hogyan lehet egyszerre két versenyző mellett két autóban, két bajnokságban magas színvonalú munkát végezni? Németh Gergely a Formula Shakedown vendége.