A Formula.hu minden este jelentkező hírösszefoglaló cikke.
Újabb vezető tisztviselő távozik az FIA-tól
Több érdekes dolog is történt a mai napon, a legfontosabb talán az, hogy változtatást jelentettek be az FIA-nál: távozik az együléses szériák technikai igazgatója, Tim Goss. A 60 éves szakember korábban a McLarennél töltött be fontos mérnöki szerepköröket, 2014 és 2018 között technikai igazgatóként tevékenykedett a wokingi istállónál. Goss ezt követően került az FIA-hoz, ahol tavaly, azaz alig egy éve lépett Nikolas Tombazis helyébe az együléses sorozatok technikai igazgatójaként. A BBC szerint Goss a jövőben ismét egy Formula–1-es alakulatnál dolgozhat.
Az elmúlt néhány hétben Goss már a harmadik komoly beosztással bíró szakember, aki hátat fordít az FIA-nál. Mint arról mi is írtunk korábban, Steve Nielsen sportigazgató is távozott a Szövetségtől: sajtóhírek szerint több mindennel elégedetlen volt a szervezet működése kapcsán. Emellett pedig az FIA női bizottságának vezetője, Deborah Mayer is elhagyta az FIA-t – ez a három lépés így együtt aligha vet jó fényt a Szövetségre: a BBC szerint egy F1-es vezető meg is jegyezte, hogy teljes a káosz.
Nielsen helyére viszont az a Tom Malyon érkezik az FIA együléses szériákért felelős sportigazgatójaként, aki korábban dolgozott a Red Bullnál, később a Sauber vezető mérnöke volt az F1-ben, majd tevékenykedett a BMW színeiben a DTM-ben és a Formula-E-ben is, mielőtt 2019-ben csatlakozott volna a Szövetséghez, ahol 2021 óta tölti be a biztonsági igazgató szerepkörét.
Marad együtt a Williams–Mercedes
Szintén bejelentés, hogy megállapodott egymással a Williams és a Mercedes: A grove-i istálló bejelentette, hogy az eddigi együttműködést folytatva a 2026-os motorszabályokkal induló új F1-es érában is a Mercedes erőforrásait fogják használni. A Williams–Mercedes együttműködés megmaradásával már csak egyetlen olyan alakulat van a jelenlegi F1-es mezőnyben, amelynek hivatalosan nincs motorpartnere 2026-ra, ám a Haas a 2016-os F1-es beszállásuk óta a Ferrari erőforrásait használja, ráadásul az évek során egyre szorosabbra fűzték a kapcsolatukat a maranellóiakkal, így nehezen elképzelhető a váltás.
Természetesen emellett az Andretti esetén is kérdés még, hogy ki lehet a partnerük a Cadillac/General Motors 2028-as beszállásáig, amennyiben az amerikai formáció megkapja az engedélyt a beszállásra az F1 részéről.
Ben Sulayem nem fogta vissza magát
Érdekes nyilatkozatot tett az FIA elnöke, Mohammed ben Sulayem, akit a szövetség helyzetéről, és az F1-gyel meglévő meglehetősen feszült viszonyáról kérdeztek – 2023 nagyjából erről szólt a felek között, amit az év végi Wolff-ügy élezett ki igazán. „Tudom, kik támadnak engem. És azt gondolják, nem tudom. Tényleg azt gondolják, hogy ebben a pozícióban lennék, ha ostoba emberek vennének körül? Természetesen nagyon okos a csapatom. A paddock egy rendkívül kicsi élőhely, mindenki ismer mindenkit. Ha bárki is szivárogtat vagy kitalál valamit rólam, akkor arról tudom. És én mit csinálok erre? Csak mosolygok rájuk. Tudom, kik állnak e mögött, és én csak mosolygok rájuk. Csak őszinteséget kérek. Nem érdekelnek a részvényárfolyamok vagy a jegyeladások. Csak őszinteségre van szükségünk, ez a küldetésem” – mondta Ben Sulayem.
Az elnök nagyon egyértelműen megfogalmazta azt is, hogy a Liberty Media jön és megy, az FIA viszont marad, és mindig is az F1 irányító szervezete lesz. Egyértelműen meghatározzuk a dolgokat a FOM, a Liberty Media és közöttünk. És ez jó. Meg kell érteni, hogy kit képviselek: én képviselem a ház vezetőjét. Nem szolgáltatók vagyunk. Folyamatosan ezt mondom és ezt is gondolom. A súrlódások pedig olykor még egészségesek is ahhoz, hogy kihozzuk a legjobbat.”
Felújítás Monzában
Felújítják a monzai F1-es pályát: az olasz szövetség elnöke, Angelo Sticchi Damiani ma jelentette be, hogy megkezdődnek a munkálatok. Egyrészt a teljes pályát újraaszfaltozzák, másrészt építenek egy új aluljárót és kibővítik a jelenlegieket, felújítják a bokszépületeket, és a lelátók korszerűsítése is megtörténik majd. A változtatások bejelentését maga Stefano Domenicali, az F1 vezére is üdvözölte, és a tervek szerint már idén júniusban elkészülnek velük – késésre pedig nincs sok idő, hiszen szeptemberben rendezik a pályán az F1-es Olasz Nagydíjat.
Grosjean késlelteti a Mercedes-tesztet
Nem tett le a Mercedes-tesztről Romain Grosjean, akinek azt még a 2020-as bahreini tűzesete után Toto Wolff ígérte meg, ám ez az ígéret azóta sem teljesült. Még nem találtunk rá időt – és igen, ez az én hibám. Persze nem is egyszerű, most is 30 versenyhétvégén fogok szerepelni. A 24 futamra panaszkodnak az F1-ben, de nekem lesz 18 az IndyCarban, hét az endurance-ben, öt F1-esen pedig ott leszek a Canal+ stábjában. Szóval nem egyszerű ebbe beilleszteni egy tesztet. Emellett roppant önző módon próbálom addig a pontig késleltetni, amikor már jelenlegi generációs autót tesztelhetnék” – mondta a francia.
Dakar: Al-Rahji vezet, Coronelék motorost ütöttek el
Lezajlott a 2024-es Dakar Rali harmadik versenynapja, amelynek összefoglalója ezen a linken elolvasható. A lényeg röviden: az autósoknál Lucas Moraes nyerte a szakaszt a Toyotával, és az összetettben a másik toyotás, Yazeed Al-Rahji vezet Carlos Sainz előtt, míg Nasser Al-Attiyah három keréken érkezett meg a célba, de így is felzárkózott az ötödik helyre. A motorosoknál utólagos büntetéseket osztottak ki, a kamionosoknál változás történt az élen, a Challengerben pedig először győzték le Eryk Goczalt.
Sajnos ma is történt negatívum is a futamon, több motoros is elesett, az egyiküket pedig Tim és Tom Coronel ütötte el – szerencsére a motoros így is be tudott érni a célba, bár később lábtörést állapítottak meg nála. Ezen a linken videón is megtekinthető az eset!
És még egy dolog, ami még tegnapra nyúlik vissza: csigolyatörést diagnosztizáltak a tegnap újraélesztett motorosnál, részletek ezen a linken.
Itt az új Pitwall
A végére pedig saját műsorunk: 2024-ben először jelentkezett a Pitwall, szerkesztőségünk heti hírkibeszélős műsora, ami megtekinthető a YouTube-csatornánkon!