DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Hírösszefoglaló

Jön az F1-be a GM, friss hírek a Las Vegas-i Nagydíjról: ez történt ma

A Formula.hu szokásos esti hírösszefoglaló cikkében megtalálhatóak a nap legfontosabb eseményei, hogy ne maradjatok le semmiről.

A nap fő híre, hogy a General Motors újabb lépést tett az F1 felé és komoly nyomást gyakorol a sportág vezetősége felé, amely egyáltalán nem szeretné beengedni a mezőnybe az Andrettit és a létező összes indokot, ellenérvet kihangsúlyozta már: az amerikai autógyártó ugyanis hivatalos közleményben tudatta, hogy beszáll az F1-be, regisztrálja magát motorgyártóként és 2028-tól motort szállít majd az Andrettinek. Annak az Andrettinek, amelyet az F1 még be sem fogadott 11. csapatként...

Maga a közlemény és a hír itt olvasható, FormulaPlusz rovatunkban pedig Balogh Tamás összegezte, hogy hol is tart most az ügy, és hogy tehet-e még valamit az Andretti érkezése ellen az F1 úgy, hogy ne essen nagyon komoly csorba a hírnevén. 

Közben megkezdődött a Las Vegas-i Nagydíj hete, a Formula.hu utazó tudósítója, Mészáros Sándor pedig már meg is érkezett a városba, megtekintette a pályát és az ott zajló utolsó simításokat, találkozott Valtteri Bottasszal és az is kiderült, hogy valóban szükség van a kabátra Nevadában. Kollégánk videós bejelentkezése megtekinthető a YouTube-csatornánkon ezen a linken!

f1-lasvegas



A vegasi hideg az esélylatolgatást is befolyásolja, Sergio Perez szerint például a Red Bullnak nem fekszenek majd ezek a körülmények. „Úgy gondolom, ez nagyon is jelen lesz, és valószínűleg ez nem fog kedvezni nekünk csapatként, de észben kell tartanunk ezt” – idézi a mexikói pilótát az F1i.com portál. „Ezeket rendkívül nehéz szimulálni, főleg annak függvényében, hogy milyen irányú szelünk lesz. A szimulátorok manapság sok mindenre képesek és sokban lehet alapozni rájuk, de úgy vélem, erről a tudást inkább ott fogjuk megszerezni.” Maga a pálya nyomvonala ugyanakkor előzetesen elnyerte Perez tetszését: „Úgy gondolom, remek lesz a versenyzés szempontjából: rendkívüli hosszú egyenesek vannak rajta kemény féktávokkal, szóval arra számítok, hogy a versenyzés tekintetében jó pálya lesz.”

A Ferrari viszont erős szereplést vár magától az új amerikai városi pályán: Jock Clear, a maranellóiak teljesítménymérnöke úgy számol, hogy feküdni fog ez a helyszín az SF-23-asnak. „Las Vegas jó lesz. Minden jel arra mutat, hogy alacsony leszorítóerős pálya lesz, és mint olyan, magabiztosak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy versenyképesek lehetünk ott, de továbbra is trükkös az autónk” – mondta a hét kezdetén.

A McLaren erős formában várhatja ezt a hétvégét, de Lando Norris nem mert igazán jóslatokba bocsátkozni, óvatosan fogalmazott a wokingiak esélyeit illetően. „Bahrein után igazából már nem is nagyon szeretek ezzel foglalkozni, hogy hol is lesz a helyünk. Szerintem mindenki arra számított, hogy a Mercedes erős lesz Brazíliában, de aztán sehol sem voltak. A Ferraritól is jobb teljesítményt várt mindenki, szóval erre nehéz is választ adni. Mindenki csak találgat, de végül úgy is a pályán derül ki az igazság. Nem gondolom, hogy bármelyikünk is arra számított, hogy ennyire versenyképesek lehetünk Brazíliában. Sikerült meglepetést okoznunk még saját magunknak is, így mostanra már teljesen elengedtem ezt a dolgot, hogy tippelgetek azt illetően, hogy mennyire lehetünk majd erősek legközelebb” – mondta a brit.

Toto Wolff a Mercedes részéről azt pendítette meg, hogy a gumikezelés lehet majd a kulcs. A beállításoknál is fontos lesz eldönteni, hogy a felniket és a fékeket hogyan és mennyire akarja majd melegíteni egyik vagy másik csapat, hiszen ezzel lehet a gumi hőmérsékletét is hamarabb ideális tartományba hozni egy körön, viszont a futamon emiatt hátrányba kerülhet az, aki túl hamar szeretné megmelegíteni az abroncsokat. Mint mondta, a Pirellikkel óvatosan kell bánni, nem szabad túl hirtelen túl nagy hőmérsékletet generálni még ilyen helyzetben sem, több körre lesz szükség, mire fokozatosan felmelegszenek. Az erőviszonyokról viszont fogalma sincs, mint mondta, annyi lesz az ismeretlen az egyenletben, hogy megtippelni sem tudja, hogy mennyire lesz majd csúszós az aszfalt, milyen lesz a tapadás, hogyan viselkednek majd az autók, az majd csak élesben derülhet ki, a szimulátorban sem kaptak erről atombiztos információt.

Egyébként az előrejelzések szerint nemcsak a hideg, de még az eső is bekavarhat a hétvége alakulásába. Az időjósok szerint van esély esőre pénteken, bár ahogy haladunk egyre inkább az éjszakába, egyre kisebb, így elképzelhető, hogy majd csak a harmadik szabadedzést zavarja meg némileg a vizes pálya, a kvalifikációt már nem. Szombaton a futamra már csak mérsékelt eséllyel jósolnak csapadékot – viszont akkor is hűvös lesz, legfeljebb 12 fokra van kilátás.

A teljes Las Vegas-i hétvége menetrendjét ezen a linken megtaláljátok a tv-közvetítésekkel együtt!

Kevésbé komoly hír, hogy megérkezett a 2024-es Bottass-naptár: bárki beszerezhet magának egyet a Bottas fenekével fémjelzett 2024-es falinaptárból, ráadásul minden eladott példány után a prosztatarák elleni kutatást támogatja öt dollárral a finn versenyző. 

 

Button Daytonában, FIA-státusz a TCR-nek?

Újabb F1-es világbajnok próbál szerencsét Daytonában Az utóbbi években egyre népszerűbb a volt és jelenlegi F1-es versenyzők körében a sportautózás és annak amerikai csúcsviadala, az IMSA szezonnyitójaként funkcionáló Daytonai 24 órás. Néhány éve például Fernando Alonso kétszer is rajthoz állt a legendás futamon, második nekifutásra pedig győzni is tudott (egyébként Kamui Kobayashi volt akkor az egyik társa, előző évben pedig Lando Norris). Most akkori csapata, a Wayne Taylor Racing jelentette be, hogy egy másik korábbi F1-es világbajnok csatlakozik hozzájuk januárban: Jenson Button fogja kiegészíteni a #40-es Acura legénységét Jordan Taylor, Louis Deletraz és Colton Herta mellett. Button nemrég a Petit Le Mans-on kóstolt bele az IMSA-ba, ott az ötödik helyen zárt egy Porsche volánjánál.

FIA-státuszt kaphat jövőre a TCR World Tour. Marcello Lotti, a TCR promótere beszélt erről, illetve a túraautózás jelenlegi csúcssorozatának számító széria jövőjéről, a hibrid erőforrásokról és a versenynaptárról is, szavai ezen a linken olvashatók!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: