DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Hírösszefoglaló

Győrben az Audi, Verstappen beszólt, vizsgálódik az FIA: a hétfői F1-es hírek

Ezek voltak a nap legfontosabb F1-es hírek a Sao Pauló-i Nagydíj másnapján: íme a Formula.hu hírösszefoglalója.

Kezdjük heti hírösszefoglaló műsorunkkal: a hétfő esti Pitwallban átbeszéltük az elmúlt hét legfontosabb híreit, és kiemelten foglalkoztunk az időmérős szabállyal, a sprintfutamokra érkező reakciókkal, valamint az USA Nagydíj kanyarlevágásait megkérdőjelező Haas-üggyel is. Nézzétek vissza a műsort a YouTube-on és iratkozzatok fel csatornánkra, hogy ne maradjatok le további adásainkról!

A nap egyik fontos híre, hogy Magyarországra érkezett az Audi F1-es demoautója: a Formula.hu birtokába jutott információk szerint az Audi Hungária 30. évfordulójának kapcsán lesz egy vállalati rendezvény kedden Győrben, ezen az eseményen látható a négykarikás márka korábban az F1-es paddockban is megcsodált gépe. Az autóról készült fotók ezen a linken megtekinthetők!

Kiemelt hír, hogy valóban történik valami a Haas austini ügyével kapcsolatban, az FIA ugyanis négy csapatot is beidézett a kérelem kapcsán. A Nemzetközi Automobil Szövetség ugyanis a Haas mellett a Williams, az Aston Martin és a Red Bull egy-egy képviselőjét is beidézte a szerdai, online tartandó meghallgatásra, amelyre közép-európai idő szerint 15 órakor kerül sor. Persze nem hasraütésszerűen választották ki a csapatokat, hiszen a Haas éppen az ő versenyzőik kapcsán vetette fel a büntetlenül maradt kihágások lehetőségét.

SI202311020855_resize



De még egy vizsgálatot elindított az FIA, miután kiderült: veszélyes jelenetek játszódtak le nem sokkal azt követően, hogy Max Verstappen átszelte a célvonalat és megnyerte vasárnap a Formula-1-es Sao Pauló-i Nagydíjat. Nézők egy nagyobb csoportja ugyanis a kerítéseken átmászva a pályára özönlött: az 1-es kanyar bukóterében tűntek fel emberek, miközben néhányan még versenyeztek és a pályán köröztek. Egy videó is terjed a közösségi médiában arról, hogy mindezt létra segítségével próbálták megtenni. Az FIA stewardjai beidézték a nagydíj szervezőit és miután megtekintették a zártláncú kamerarendszer felvételeit és meghallgatták a szervezőket, a felügyelők arra jutottak, hogy az ilyenkor szükséges biztonsági intézkedéseket „nem tartották be vagy nem voltak elégségesek”, ez pedig „veszélyes helyzetet eredményezett a pilóták és a nézők számára”. Részletek és a videó itt megtekinthető!

Újabb negatív véleményt fogalmazott meg Max Verstappen az F1-gyel kapcsolatban: a háromszoros világbajnok a brazíliai hétvége során a sprintfutamokról és az időmérős szabályról is elmondta a nem túl pozitív gondolatait, a hétvége zárásaként pedig az F1 és a Liberty Media közösségi médiás tevékenységével nem volt elégedett. Mint mondta, ő örülne, ha ez az egész nem is létezne, majd beszólt a Netflixen futó Drive to Survive sorozatra is, mondván ő nem azért versenyez, hogy túléljen, hanem hogy szórakozzon.

Szintén Verstappen beszélt arról, hogy olyan erősen figyelte a kivetítőkön Fernando Alonso és Sergio Perez csatáját a dobogóért, hogy kis híján pórul járt: „Az utolsó néhány körben néztem. Majdnem le is szaladtam a pályáról, miközben néztem, ahogy csatáznak az egyenesben. A 4-es kanyarban majdnem kimentem egyenesen, mert annyira a kivetítőket néztem. Nagyon közel voltak egymáshoz, az utolsó két körben pedig folyamatosan változott a helyzet” – mondta a holland.

Elégedetten beszélt a negyedik helyet szerző Sergio Perezről a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner. „Úgy gondolom, Checo briliánsan vezetett. Volt egy nagyon kis megingása a 2-es kanyarban, ami lehetővé tette Fernandónak, aki rendkívül gyors volt az egyenesekben, hogy visszapróbálkozzon ellene. A legjobbját nyújtotta, hogy megtartsa a helyét” – mondta a dobogóról ezúttal is lemaradó mexikóiról Horner.

Szóba került még Charles Leclerc, aki a rajtrácsig sem jutott el a nagydíjon, mert már a felvezető körön megadta magát a Ferrari. Fred Vasseur csapatfőnök sietett leszögezni, hogy nem a pilóta hibázott, hanem az autó meghibásodása miatt ment neki a falnak, Leclerc pedig azt helyezte kilátásba, hogy végső elkeseredésében már a lourdes-i Szűzanya segedelmét kéri. Részletek itt!

f1-hamilton_2

A padlólemez lehetett a Mercedes szenvedésének oka Brazíliában, erről számolt be Lewis Hamilton. „A megérzésem az, hogy a padlólemez nem működik. A padlólemez nem szívja az aszfalthoz az autót. Emiatt nagyobb szárny irányába kellett elmozdulunk, ennek köszönhetően pedig óriási a légellenállásunk az egyenesekben. És olyan sok időt veszítünk ott, hogy nem tudok mit tenni ellene, a kanyarokban pedig csúszkálunk” – mondta a brit, aki hozzátette: szerinte a Red Bull utolérhetetlen és még évekig az is marad.

Egy szabály miatt került körhátrányba és lett teljesen értelmetlen a vasárnapi futam Daniel Ricciardo számára: ugyanis Alexander Albon és a két Haas balesetének következtében egy elrepülő gumi sérülést okozott az AlphaTaurija hátsó szárnyának, így a bokszba kényszerült az első kör végén. Ám amikor a futamot a piros zászlós megszakítás után újraindították, Ricciardo csak a bokszutcából startolhatott, ráadásul a hasonlóan járó Oscar Piastrival együtt körhátrányban folytathatta csak a küzdelmet. Ugyanis amíg az ő autóikat a bokszutcában szerepelték, a mezőny többi része még megtett egy kört a safety car mögött – márpedig ez esetben a szabály a körhátrányból való újraindulást írja elő. Az ausztrál nem volt elégedett a helyzettel: „Szerintem először is felfedett egy hiányosságot vagy valamit a szabályokban, mert nem érzem úgy, hogy teljesítettünk volna egyetlen versenykört is, mégis egyből körhátrányba kerültünk. Oscar és én lettünk ennek az áldozatai ma” – mondta.

Végezetül pedig vissza Verstappenhez, aki egy 71 éve fennálló F1-es rekordot döntött meg vasárnap. A 22 futamos idényben gyűjtött (legalább) 17 diadalával ugyanis eldőlt, hogy Verstappen legrosszabb esetben is 77,3 százalékos győzelmi mutatóval zárja az évadot, amely jobb, mint Alberto Ascari 1952 óta fennálló 75 százalékos csúcsa. Az olasz Ferrari-versenyző az F1 harmadik szezonjában nyolc forduló alatt gyűjtött hat elsőséget – igaz, akkoriban még az Indy 500 is a versenynaptár részének számított, ahova Ascari F1-es kollégáival együtt nem utazott át. Ascari 75 százalékos rekordját olyan pilóták sem tudták felülmúlni legdominánsabb szezonjaikban, mint Michael Schumacher vagy Lewis Hamilton – igaz, előbbi egy ízben 72 százalékig eljutott. Most Verstappen akár 86 százalékot (!) is elérhet, amennyiben a hátralévő Las Vegas-i és Abu Dhabi Nagydíjakat is megnyeri.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: