DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 20. szombat
F1

A 10 legjobb képzeletbeli autóversenyző

Ricky Bobby? Pete Aron? Michael Delaney? Ki volt vajon a filmvászon legnagyobb autóversenyzője? Az Autósport újságírója, Jake Sanson most kísérletet tesz arra, hogy rangsorolja a mozifilmek leggyorsabb pilótáit.

A Rush és a Senna film sikerét követően a Cevert filmről szóló pletykák közepette úgy tűnik, hogy a Formula-1 betört Hollywoodba. A jelenlegi trend előtt is sok film készült az autósportról, néha igaz történetet meséltek el, máskor csak a képzelet szülte az eseményeket, de azok így is elmondtak valamit a sport lényegéről, sok motorsport rajongó képzeletét megragadva. Felejtsük hát el most a valóságot, a történeti hűséget, helyette ragadjon el a képzeletünk és gondoljuk el, hogy ezek a hollywoodi karakterek mind igazi autóversenyzők voltak. De vajon ki is volt közülük a legjobb?

10. PETE ARON
Megformálója James Garner a Grand Prix-ban.



Az amerikai autóversenyzők ritkán tündököltek úgy a Formula-1-ben, mint európai társaik, de volt egy férfi, egy zseni, aki a legközelebb volt ehhez a heroikus és végül tragikus 1966-os szezonban.

A Ferrarinál töltött kényelmetlen időszak és a viharos BRM-es kísérlet, ahonnan végül kirúgták, Aron bárhol szívesen vezetett volna, végül ezt az esélyt Iso Yamura adta meg neki, aki első számú pilótaként szerződtette le a csapatához, és ahol egy új Pete Aron született, akit nem csak bátor és elszánt volt, hanem igazi új láng lobbant fel benne. A Spában és a Nürburgringen aratott győzelmei pedig megmutatták, hogy Aron jobb, mint valaha, de miután Monzában is győzött és ezzel megszerezte a bajnoki címet, azonnal visszavonult.

Kulcspillanat: Kerék a kerék elleni harc Scott Stoddard ellen Monzában a világbajnoki címért 1966-ban.

9. ERICH STAHLER
Megformálója Siegfried Rauch a Le Mans-ban.

Egy nagyon szerethető karakter volt a paddockban, a pályán kívül bájos Stahler azonban a pályán már kegyetlen volt. Így nem csoda, hogy 1970-ben ő vezethette a Ferrari Le Mans-i programját, mert minden képessége megvolt arra, hogy uralja a sportágát. Igazából sohasem volt látványos pilóta, viszont a megfelelő helyre tudta magát tenni a megfelelő időben.

Stahlert igazi csillaggá a Michael Delaney-vel folytatott rivalizálása tette, saját erőből így talán sohasem válhatott volna sztárrá. 1970-ben a Le Mans-on elért második helye is inkább a stratégiai érzékét dicsérte, mintsem a nyers tehetségét, ennek ellenére kétségkívül nagy bajnok volt.

Kulcspillanat: Egy bátor manőverrel Michael Delaney megelőzése az utolsó körben az 1970-es Le Mans-i 24 óráson.

8. JEAN GIRARD
Megformálója, Sacha Baron Cohen a Taplógáz: Ricky Bobby legendájában.

A franciák és a NASCAR sohasem volt szinonim fogalom, de Jean Girard nem egy tradicionális autóversenyző. Egyáltalán nem. A legkevésbé sem. Girard nem csak, hogy nem félt megmutatni a személyiségét, stílusát a világnak, de rajta kívül nem volt másik F1-es futamgyőztes, aki hasonló mértékben alkalmazkodni tudott a NASCAR-hoz. A legnagyobb gyengesége talán a zabolátlansága és a túlzott versenyszelleme volt. Girard tipikusan az az autóversenyző, akit csak vagy gyűlölni, vagy imádni lehet, egy azonban biztos: sem előtte, sem utána nem volt másik európai pilóta, aki hasonló hatást tudott gyakorolni a NASCAR-ra, mint ő.

Kulcspillanat: 2006-ban megnyerte a bemutatkozó futamát a NASCAR-ban a Charlotte Motor Speedwayen.

7. JEAN-PIERRE SARTI
Megformálója Yves Montand a Grand Prix-ban.

Megdöbbentő pillanat volt, amikor Manetta kezében a fekete zászlóval kihívta a Ferrari pilótáit a bokszba, miközben Monzában a felszálló fekete füst mellett mindent betöltött az elfojtott suttogás, "Sarti halott".

Sarti már 1961-ben világbajnok lett, és most mindenki azt várta, hogy újra harcba száll a világbajnoki címért, és ő bizony dühből vezetett, miután az a hír járta, hogy a Ferrari a menesztésén gondolkodik. Ezt azonban a Tifosik valószínűleg nem vették volna jónéven.

Kulcspillanat: Domináns győzelem 1966-ban Clermont-Ferrandban.

6. FRANK CAPUA
Megformálója Paul Newman a Győzni Indianapolisban.

Úgy tűnik, hogy néhány pilóta számára könnyű a győzelem. Frank Capua is ilyen volt. Sportkocsi bajnokként pedig egy vágy égett benne, hogy a legendás Indianapolisi 500-as futamon is győzzön, ez a győzelem azonban igencsak valószínűtlennek tűnt.

Először is azért, mert Capua csapattársa, a szókimondó és finomkodó Lou Erding volt az első számú pilóta. Capua ezzel szemben teljesen más karakter volt, a magába forduló pilóta azonban 1969-ben megérezte a győzelem lehetőségét, amit két kézzel ragadott meg, valósággal szárnyalt, így talán ez volt a legkimagaslóbb győzelem, ami az Indy 500-on valaha is született.

Kulcspillanat: Az 1969-es Indianapolisi 500-as verseny a rajttól a célig.

5. MICHAEL DELANEY
Megformálója Steve McQueen a Le Mans-ban.

Vannak akik azt állítják, hogy ő volt minden idők leglegendásabb, legstílusosabb autóversenyzője. De ha ténylegesen megnézzük a rekordjait, akkor ott legalább annyi balesetet, mint győzelmet találunk. A karrierje fordulópontja azonban az 1970-es Le Mans-i győzelme volt, ahol ez a titokzatos pilóta igazi legendává vált. Az igaz, hogy összetörte az autóját, de amikor a csapat arra kérte, hogy az utolsó etapban vegye át a 21-es számú Porschét, megláthattuk az igazi Delaneyt. Még mindig találgatják a szakértők, hogy hogyan is tudta feltartóztatni Stahler rohamát alig néhány órával egy olyan balesetet követően, ami könnyen az életét követelhette volna. Az azonban tény, hogy ha nem nyert volna 1970-ben, akkor a neve már rég feledésbe merült volna.

Kulcspillanat: Kerék a kerék elleni csatában feltartóztatni Erich Stahlert a győzelemért a Porsche kanyarban az 1970-es Le Mans-i 24 órás versenyen.

4. JOE TANTO
Megformálója, Sylvester Stallone a Felpörgetve című filmben.

A legtöbb szemtanú szerint ez nem történhetett volna meg, ellenkezett a fizika törvényeivel. Az a manőver a szezon utolsó futamának utolsó körében egy harcos manővere volt, akinek nem volt vesztenivalója, de bizonyítania kellett. Tanto az egész szezonban azért küzdött, hogy visszaállítsa a hírnevét a sportban, hogy igazi legendává válhasson. A zseniális manővere révén pedig az újonc csapattársa, Jimmy Bly ha egy hüvelykkel is, de le tudta győzni az ellenfelét Beau Brandenburgot, míg a pörgő autójával Tanto a harmadik helyen szelhette át a célvonalat.

Kulcspillanat: A 2000-es detroiti futam, ahol a befutónál végrehajtott manőverével biztosítja be a csapattársa bajnoki címét.

3. RICKY BOBBY
Megformálója, Will Ferrell a Taplógáz: Ricky Bobby legendájában.

Kicsit ironikus, hogy Ricky Bobby nagyon hasonlít a fő ellenfelére, Jean Girardra: vagy imádod őt, vagy gyűlölöd. A legtöbben természetesen imádják az amerikai fiút,: a bajnokot, a gladiátort, a szupersztárt, a mániákust. Nem is alaptalanul, hiszen van, amikor Bobby a versenyautója volánja mögött képes szembeszállni a fizika törvényeivel. Így nem csoda, hogy hihetetlenül népszerű, még akkor is, ha egyes megnyilvánulásai nem igazán erősítik a NASCAR jó hírét, egy azonban biztos: a pályán és azon kívül is ő viszi a showt.

Kulcspillanat: A 2006-os Talladegai győzelme, ami egy hajszálon, vagy inkább egy kesztyűn múlott.

2. COLE TRICKLE
Megformálója Tom Cruise a Mint a villámban.

Újoncként megvolt a sebessége, de nem volt önbizalma. Az önbizalom megtalálása volt tehát Trickle karrierjének a kulcsa. A fordulópontot pedig az első győzelem jelentette, amit egy hihetetlen győzelmi sorozat követett. Az önbizalomhiánytól szenvedő pilóta egy súlyos sérülésből tért vissza, hogy megmentse a becsületét, és ez végül Daytonában sikerült is neki.

Trickle tipikus esélytelenként állt rajthoz, de végül a legnagyobb ellenfele autója mögött találta magát, és élt a lehetőséggel, így a csapatvezetője, Harry Hogge akarata ellenére győzött és ezzel legendává vált.

Kulcspillanat: Az 1990-es Daytonai 500-as verseny 4-es kanyarja.

1. SCOTT STODDARD
Megformálója Brian Bedford a Grand Prix-ban.

Monaco 1966. Pete Aron a kikötőben, míg Scott Stoddard a kocsijában fekszik vérző fejjel, mint egy rongybaba. Meg kellett volna halnia a balesetben, de túléli és a kórházból való távozását követően nem sokkal később Franciaországban egy hatalmas győzelmet arat. A világ azonban csak akkor szembesült igazán azzal, hogy a győzelem nem csak szükséglet Stoddard számára, hanem maga az élet, amikor a BRM-jével Zandvoortban úgy szerez pole pozíciót és futamgyőzelmet, hogy járni sem tud segítség nélkül.

A második hely számára semmiképp sem jó. Győz Watkins Glenben és Mexikóvárosban is, amivel egyből a bajnoki cím egyik legnagyobb esélyesévé válik. Brands Hatchben azonban a fájdalomcsillapítókkal tele tömött Stoddardot megelőzik az első helyért, majd jönn Monza, ahol azzal az Aronnal kell megvívnia a bajnoki címért, akivel Monacóban ütközött. Aron végül győz, így egy ponttal megnyeri a világbajnoki címet, de az erkölcsi győztes Scott, a pilóta, akitől mindenki tart, de senki sem gyűlöli.

Kulcspillanat: Zandvoort 1966, elképesztő fölényes győzelem, miközben még mankóval jár. Hihetetlen.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: