DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula-E

Előzetes: Startol az FIA legújabb világbajnoksága, a Formula-E!

A rang új, némelyik motor is új, minden más a régi a Formula-E e hétvégén kezdődő hetedik szezonjában. Az elmúlt három egyéni bajnoki cím ugyanahhoz a csapathoz került, ettől viszont még minden kiszámíthatatlan.

A járvány – mondanunk sem kell – a Formula-E terveit is alaposan összekutyulta az elmúlt egy év során, de a jövőre nézve is. A legutóbb augusztusban, a kényszerű hatfutamos berlini finálén versenyző sorozat ezt követően csak idén januárban kezdte volna a 2020/2021-esként nevezett hetedik szezonját, amit előbb Sanya és Mexikóváros halasztása miatt kétfutamossá tettek, majd a santiagói nyitányt is halasztani kellett, így végül e hét pénteken és szombaton a Diriyah ePrix két versenyével veszi kezdetét a szezon, a folytatásnak viszont egyelőre csak egy része ismert. Santiago júniusi pótlását követően a jelenlegi remény az, hogy a sorozat az amerikai kontinensen maradhat a mexikóvárosi és a New York-i fordulókra. Jelenleg még mindkét pálya helyszínén járványügyi intézkedések folynak kórházak és vakcinációs pontok formájában – akárcsak a londoni forduló otthonául szánt ExCeL rendezvényközpontban –, de egyrészt nyárig még sok minden változhat, másrészt az FE most is tevez alternatív forgatókönyvet a fennakadások esetére. Már az április 10-i római fordulóval is úgy készülnek, hogy ha a városban nem tudnák megtartani, a közeli vallelungai versenypálya készen áll.

Az új technika érkezését szintén kukázta a vírus, költségtakarékossági szempontból végül mégsem vezetik be az átdolgozott Gen2 EVO névre keresztelt, továbbfejlesztett karosszériát, így legközelebb a 2022-23-as, vagyis a kilencedik évadra várhatóak új autók, a Gen3-asok.

03420008_349



November végén három nap közös tesztelésre gyűlt össze a 12 csapat 24 versenyzője Valenciában, ahol az erőviszonyok rendkívül változatosan alakultak: a Porsche, a Mahindra és a BMW zárta az élen a napokat. Külön színt vihet a sorozatba a járvány gazdasági hatásai miatt bevezetett fejlesztési korlát: a csapatok az előttük álló két szezon során csak egyszer állhatnak elő új hajtáslánccal, ami máris eltérő stratégiákat eredményezett. Az Audi, a Mercedes és a Mahindra például már most beépítette az új technikát, amin innentől két évig nem változtathatnak, a Nissan és a címvédő DS Techeetah tavasszal készül az újításra, egyes csapatok viszont csak a következő szezonra tervezik ezt. Decemberben kiderült, hogy a szezon végén az Audi és a BMW gyári résztvevőként egyaránt távozik az FE-ből, ám partnercsapatuk, az ABT és az Andretti függetlenként tovább vihetik az istállót, és talán a hajtásláncot is.

Az esélyeket illetően nem nagyon lehet jósolni, de kétségtelen, hogy az előző két csapat- és három egyéni bajnoki címet behúzó DS Techeetah versenyzőinek hátán lesz a célkereszt. Antonio Felix da Costa tavaly fölényesen legyőzte csapattársát, Jean-Eric Vergne-t és az egész mezőnyt is, a nyerő csapat pedig nem is változott. Három átigazolás történt a 12 csapat között: Pascal Wehrlein a Mahindrától a Porschéba, Alexander Sims a BMW-ből a Mahindrába, Sam Bird pedig a Virginből a Jaguarba ült át – utóbbit különösen nagy várakozások követik, a brit ugyanis az elmúlt hat szezon során szinte mindig közel volt a bajnoki címhez, és ő az egyetlen, aki minden idényben tudott futamot nyerni.

03420008_322

Jött néhány izgalmas újonc is: a legérdekesebb talán a Virginnél debütáló Nick Cassidy, az új-zélandi ugyanis Japánban eltöltött fél évtized után lépett ki a világporodra, a Super Formula és a Super GT bajnoki címeivel a tarsolyában. A Venturinál Felipe Massa helyére érkező Norman Natótól sokat vár a csapat, elmondásuk szerint a formulaautózás sodrásából pár éve kikerült francia az utóbbi időben rengeteget tanult náluk a háttérben a Formula-E-ről, a teszteken pedig bizonyította, hogy ezt a gyakorlatba is át tudja ültetni. A BMW pedig egy másik pár éve mellőzött tehetségnek, a brit Jake Dennisnek adott lehetőséget hasonló megfontolásból.

A mezőny négy korábbi bajnokot tartalmaz: Jean-Eric Vergne kétszer, Sebastien Buemi, Lucas di Grassi és Antonio Felix da Costa pedig egy-egy alkalommal ülhetett fel a sorozat trónjára. Idén viszont, bár a körítés nem változott, a tét igen: valahol csak formaság, hiszen a feltételek eddig is adottak voltak, de az FIA a hetedik szezonra világbajnoki rangra emelte a Formula-E-t (az F1, a WRC, a WEC és a WRX mellé), így az egyelőre még ismeretlen hosszúságú idény végén valaki világbajnoknak nevezheti majd magát! 

 

Az alábbi táblázat a mezőny résztvevőinek autóit, rajtszámait és a bajnokságban eddig szerzett győzelmeik számát rendszerezi:

      Győzelem         Győzelem
techeetah  # DS TECHEETAH 12   nissan  # NISSAN E.DAMS 17
25 Jean-Eric Vergne 9   22 Oliver Rowland 1
13 Antonio Felix da Costa 5   23 Sebastien Buemi 13
                 
                 
 audi_1 AUDI SPORT ABT 12    virgin  # VIRGIN RACING 11
11 Lucas di Grassi 10   4 Robin Frijns 2
33 René Rast 0   37 Nick Cassidy újonc
                 
                 
   # JAGUAR 2     MERCEDES 1
10 Sam Bird 9   5 Stoffel Vandoorne 1
20 Mitch Evans 2   17 Nyck de Vries 0
                 
                 
   # BMW I ANDRETTI 4     MAHINDRA 4
27 Jake Dennis újonc   29 Alexander Sims 1
28 Maximilian Günther 2   94 Alex Lynn 0
                 
                 
  PORSCHE 0     VENTURI 1
36 André Lotterer 0   48 Edoardo Mortara 1
99 Pascal Wehrlein 0   71 Norman Nato újonc
                 
                 
  DRAGON 2     NIO 333 2
6 Nico Müller 0   8 Oliver Turvey 0
7 Sergio Sette Camara 0   88 Tom Blomqvist 0

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: