DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 29. hétfő
Formula-E

Őskáosz után Vergne valahogy megnyerte a Bern ePrix-t

A rajt utáni első kanyarban a teljes mezőnyből csak három autó tudott elfordulni, az első helyért megállás nélkül zajlott a csata, majd az utolsó percekre még az eső is megjött: így győzött a Formula-E svájci futamán Jean-Eric Vergne Mitch Evans előtt.

A versenynaptárba új helyszínként érkezett berni pálya ugyan a versenyzők többségének elnyerte a tetszését, Lucas di Grassi például olyan híres utcai pályákhoz hasonlította, mint Pau és Makaó, ám ettől még a vonalvezetés nem sok jóval kecsegtetett a rajt után: a célegyenest rögtön egy szűk sikán törte meg, ahol szinte kínálta magát a nagy torlódás, ami pedig menetrendszerűen meg is érkezett.

fe



A startnál Vergne, Evans és Buemi tisztán eljöttek az élen, és noha utóbbi kettő között kialakult némi csata, nem változott a sorrend. Ők voltak azonban az elsők és utolsók, akik keresztül tudtak menni a lassítón az első körben. Mögöttük óriási káosz alakult ki, amiben nehéz rámutatni egyetlen kiváltó okra: a mezőny közepén elsőként Jerome d’Ambrosio megpörgette ugyan Robin Frijnst, de ezután tőlük függetlenül Maximilian Günther is összeakadt Pascal Wehrleinnal a kanyarban, így torlaszolódott el végül teljesen az út. Több autó is összeért, a hátrébbról érkező szerencsésebbek át tudták valahogy verekedni magukat a tömegen, és a sikán mögötti menekülőúton folytathatták útjukat. Ekkor persze már lengett a piros zászló, és igen furcsa sorrendben parkoltak le egymás mögé a pilóták a rajtrácson. A zűrzavarból semmit sem érzékelő Vergne, Evans és Buemi mögül a rajtrács 4-11.  helyezettjei eltűntek, a sor az eredetileg 12. pozícióból rajtoló Massával, majd Vandoorne-nal és Lopezzel folytatódott. A versenyigazgató azonban hamar letörte a kedvét a váratlanul előre törőknek, köztük az utolsó előtti sorból sokat nyerő di Grassinak és da Costának is, hiszen úgy határozott, hogy a biztonsági autó mögött az eredeti rajtsorrendben kell felsorakoznia a mezőnynek. Többek száját is elhagyták keresetlen szavak, Massa például azt mondta, még soha nem látott ilyen döntést, a versenyigazgató szava viszont megmásíthatatlan volt.

Végül szinte minden autó folytatni tudta, egyedül Frijns került a kiesők közé, így újrakezdődött a verseny, immár repülőrajttal. A második nekifutás után már jóval konzervatívabb mederben csatáztak egymással a pilóták. Az első hármas sorrendje változatlan maradt, ám Evans a futam egésze alatt nyomást gyakorolt Vergne-re, és bár többször is manőverbe kezdett, végül a két támadó mód sem segített rajta.

vergne_1

A legpatinásabb kieső Wehrlein lett, aki addig tartani tudta a 4. helyét, amíg erőtlenné nem vált alatta a Mahindra, s miután csak a pályán bírt leparkolni, néhány percig teljes pályás sárga zóna lépett érvénybe. A táv utolsó harmadában André Lotterer kapcsolt rá, aki az autójának energiaszintjével is mindenki másnál jobban spórolt, ráadásul még egy támadó módot is hagyott magának a végére, így a végén Günthert és Birdöt megelőzve feljött egészen a 4. helyig.

Az utolsó percekre jött még egy kis extra drámai vonulat, hiszen elég komoly eső érkezett meg a pályára, így a záró két kört már egészen ismeretlen pályaviszonyok között kellett teljesítenie az ekkorra teljesen összesűrűsödő első négyesnek. Előzni azonban már egyikük sem mert, így változatlan sorrendben jutottak el a célig, Vergne mögött Evans és Buemi lett dobogós, a francia pedig szezonbeli harmadik győzelmével óriási lépést tett a címvédés felé, hiszen di Grassi a 10. helyen befutva csak egy pontot gyűjtött.

FRISSÍTÉS: Lotterert utólag megbüntették, nem örült neki. 

 

A Bern ePrix végeredménye:

# Versenyző Csapat Idő/Hátrány Kör
1 Jean-Éric Vergne DS 1:25:26.873 31
2 Mitch Evans Jaguar 0.160 31
3 Sébastien Buemi Nissan 0.720 31
4 André Lotterer DS 1.106 31
5 Sam Bird Audi 2.996 31
6 Maximilian Günther Penske 4.625 31
7 Daniel Abt Audi 6.930 31
8 Alex Lynn Jaguar 9.972 31
9 Felipe Massa Venturi 12.310 31
10 Lucas di Grassi Audi 13.073 31
11 Stoffel Vandoorne HWA 13.386 31
12 Felix da Costa BMW 13.917 31
13 José María López Penske 14.271 31
14 Alexander Sims BMW 14.714 31
15 Jerome d'Ambrosio Mahindra 21.872 31
16 Tom Dillmann NIO 40.084 31
17 Oliver Turvey NIO 46.622 31
18 Gary Paffett HWA 1:22.512 31
- Oliver Rowland Nissan - 21
- Pascal Wehrlein Mahindra - 11
- Edoardo Mortara Venturi - 5
- Robin Frijns Audi - 0
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: