DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula-E

FE: Ha van még egy kör, a fél mezőny kiesik

A futamgyőztes Mitch Evans szerint is „bizarr” véget ért a Formula-E Róma ePrix-je, annak hajrájában ugyanis az ő hidegvérén múlt, hogy a mezőny jó része egyáltalán el tudott jutni a célig, beleértve saját magát is.

Az erre a szezonra bevezetett egyik új szabály kis híján blamázsba fullasztotta a Formula-E hétvégi, az olasz fővárosban rendezett versenyét, az élen haladó Jaguarnak ugyanis jelentősen csökkentenie kellett a tempót ahhoz, hogy ne tartson egy körrel tovább a futam, ami sokak számára végzetes következményekkel járt volna.

Az FE-ben a teljes versenytávot kibíró akkumulátorok és a Gen2-es autók érkezésével együtt a futamok hosszára vonatkozó előírások is megváltoztak. Az előző négy évben nagyjából 100 kilométeres távokat jelöltek ki az egyes versenyekre, amelyek így előre adott körszámmal rendelkeztek, és rendre 50-55 percig tartottak. Az új autókkal időkorlátossá váltak az ePrix-k, mindig 45 perc + 1 kör után intik le a futamokat, és bár a csapatok igyekeznek kiszámolni, hogy maximum hány kör férhet ebbe bele, voltak azért, akik már pórul jártak emiatt, és teljesen lemerült az akkumulátoruk az utolsó körre – a legemlékezetesebb a Nissan mexikóvárosi alakítása, amikor két autójuk a 3-4. helyet volt kénytelen feladni.

fe



Rómában különösen nehéz volt kalkulálni: a verseny elején történt baleset miatt piros zászlót lengettek be, amely alatt megállították az időt, a hajrára pedig épp úgy jött ki a lépés, hogy a határon billegett, a 29. kör után belefér-e majd egy 30. is. A csapatok többsége 29-cel számolt, viszont az is látszott, hogy ha az élen haladó Mitch Evans tartja a tempóját, még éppen az idő lejárta előtt eléri a célvonalat, és akkor egy helyett még két kör lesz hátra a kockás zászlóig. Mivel a mezőny többsége ekkor már az autója energiaszintjének 5%-ával sem rendelkezett, két kört sokan már biztos nem tudtak volna végigversenyezni – köztük az első helyért csatázó kettős, Evans és André Lotterer is kritikus szinten állt. A Jaguar emiatt arra kérte pilótáját, hogy sürgősen vegyen vissza a tempóból, amennyire csak lehet, hiszen csak ezzel csökkentheti a távot és mentheti meg saját futamát.

„Azt kérdeztem magamtól, ’mi a fene?’ Pont erre nem volt szükségem” – idézte fel utólag a történéseket a Motorsportnak nyilatkozva Evans. „A stresszes pillanatokból már az is éppen elég volt, amikor előzőleg egyszer nem sikerült aktiválnom a támadó módot. Ezek után a legkevésbé vágytam arra, hogy le kelljen lassítanom, miközben André ott loholt a sarkamban.”

„Pedig megvolt a tempóm ahhoz, hogy a támadó mód felvétele után növeljem a sebességet, megnyújtva ezzel a távot, amivel tönkre is tettem volna mindenki versenyét, hiszen egyikünk sem lett volna képes eljutni a célig.”

evans_1

Végül az új-zélandinak sikerült teljesíteni a mentőfeladatot: miközben Jean-Eric Vergne éppen 1:31,0-val futotta meg a verseny leggyorsabb körét, Evans 1:34-1:35-ös körökkel kontrollálta a tempót – szerencséjére a mögötte lévő Lotterernek sem volt érdeke őt túlságosan hajszolni, hiszen a német DS Techeetah-ja szintén a lemerülés határán táncolt.

„Rendkívül fontos volt, hogy jól kommunikáljunk abban a helyzetben, mert elég szokatlan körülmény állt elő, amivel sohasem szembesültem még életem során. Végül kezelni tudtuk, de azért kicsit bizarr volt” – mondta Evans, aki ezzel önmaga és a Jaguar számára is az első győzelmet szerezte a sorozatban.

Érdekes lett volna látni, hogyan menedzseli le a mezőny, ha végül egy körrel tovább tartott volna a verseny: a 3. helyen álló Stoffel Vandoorne kicsit jobban állt energiával, de a legjobb helyzetben Nissan érezhette magát, akik a korábbi rossz tapasztalatok után most már óvatosabban kalkuláltak. Sebastien Buemi és Oliver Rowland végül 10 másodperc lemaradással az 5-6. helyen végeztek, de ha van még egy kör, nem kizárt, hogy az ő kettős győzelmükkel érhetett volna véget a Róma ePrix.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: