Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. június 25. kedd
Formula-E

Lotterer: Undorító volt, amit Bird tett

Hongkongban nemcsak feszült, de egyúttal botrányos véget is ért a Formula-E legutóbbi futama. A hajrában az élről kiejtett André Lotterer dühös, csapata viszont hiába kérte az FIA-t, hogy adjon nagyobb büntetést Sam Birdnek.

A DS Techeetah pilótája, Lotterer vasárnap arra készült, hogy a Le Mans, a WEC, a Super Formula és a Super GT után egy újabb nagy sorozatban tegye a névjegyét, hiszen a Hongkong ePrix nagyobb részében az élen állva első futamgyőzelme felé haladt a Formula-E-ben.

Nem volt könnyű helyzetben, hiszen a Virginnel Sam Bird végig nagy nyomás alatt tartotta, ráadásul a brit az autója energiájával is jobban takarékoskodott, így bármelyik pillanatban benne volt a pakliban az előzés. A német azonban nem hagyott utat maga mellett, és győzelmi esélyétől végül az utolsó előtti körben történt ütközés fosztotta meg: Bird egy támadási kísérlet során a kelleténél később fékezett, így hátulról eltalálta a Techeetah-t, defektet okozva a jobb hátsó keréken. Lotterer innentől tehetetlen volt, az utolsó szalmaszálba kapaszkodva három keréken is teljesítette a távot, de csak a 14. lett. A leintés után azonnal szankciót követelt Birdnek, aki így ugyan elsőként ért célba, de nem vitte túlzásba az ünneplést, tudta ugyanis a díjátadó alatt, hogy a versenybírók még vizsgálják a történteket.

bird lotterer

„Hát igen, ez egy nagyszerű napnak nézett ki, mígnem az utolsó körben hátulról nekem jött Sam Bird, ezzel szétrombolva a gumimat és a felfüggesztésemet” – nyilatkozta az első győzelmétől elütött, frusztrált Lotterer. „Azonnal éreztem, hogy baj van, és egy ideig még próbáltam túlélni, de nem tudtam. A kezünkben volt [a győzelem], de egy nem igazán tisztességes, sőt, egyáltalán nem tisztességes megmozdulás miatt mégis üres kézzel távozunk. Tulajdonképpen az én autómat használta arra, hogy lefékezze a sajátját, ami elég undorító.”

Három órával a leintés után jött csak az ítélet, miszerint Bird 5 másodperces időbüntetést kapott, s mivel az utolsó percekben még a biztonsági autó is járt a pályán, ez elég komoly pozícióvesztéssel is járt a brit számára, akit végül így a 6. helyre rangsoroltak, miközben a győzelmet Edoardo Mortara örökölte meg.

„Azt hiszem, egyetlen pilóta sem számíthat arra, hogy nem kap büntetést, miután ütközik az élen haladóval, aki emiatt kiesik, így megörökölve tőle a győzelmet” – vette tudomásul sorsát Bird. „Persze reménykedtem benne, hogy más lesz az ítélet, például rajtbüntetés a következő versenyre. André undorítónak nevezte az ütközést, de semmi rossz szándék nem volt bennem. Nagy kár érte, és én őszintén, tiszta szívből sajnálom őt a történtekért, mert teljes mértékben megérdemelte volna a győzelmet. Hiába éreztem, hogy gyorsabb vagyok nála, és az autóm energiaszintjével is jobban álltam, övé volt vezető pozíció.”

Ezzel viszont még nem ért véget a történet, Lotterer csapata, a Techeetah ugyanis megóvta a módosított végeredményt az FIA-nál, mégpedig a következő indokkal: „A 2-es autóra [Bird] kirótt öt másodperces büntetés nem elég súlyos. Rossz precedenst szolgáltathat más versenyzők számára, hogy öt másodperces büntetéssel meg lehet úszni egy ütközés okozását. Ez az ítélet más versenyzőket arra késztethet, hogy a futam korábbi szakaszában hajtsanak végre hasonló manővert, később ledolgozva ezt az időbüntetést.”

bird lotterer 2

Az óvással a DS Techeetah csapatmenedzsere, David Clark, valamint a tanácsadó, Pedro de la Rosa keresték fel az FIA-t, de tudva, hogy az időbüntetések ellen nem lehet panaszt tenni, nem konkrétan azt, hanem a módosított végeredményt óvták meg, remélve, hogy ha már Lotterer úgysem kaphatja vissza a pontjait, legalább a vétkes Bird nagyobb büntetést kap – 10 másodperces időhozzáadással már a legjobb tízből is kicsúszott volna. A versenybírók persze átláttak a szitán, és el is utasították a csapat megkeresését, két indokkal: egyrészt felrótták a Techeetah-nak, hogy hiába próbálják megkerülni a szabályokat, az időbüntetést akkor se lehet megóvni, másrészt megállapították, hogy a csapat semmilyen új bizonyítékkal nem állt elő, ami alátámasztaná álláspontjukat.

A végeredmény tehát a változtatás után már nem változott tovább!

Hogy milyen furcsa helyzeteket szül a versenyzők számára is, amikor a leintés után nyernek vagy veszítenek pozíciót, azt az utólagos győztes Mortara Twitter-üzenete remekül példázza:

„Úgy tűnik, hogy épp most nyertünk meg a Hongkong ePrix-t. Micsoda nap, micsoda verseny. Az elő győzelem a Venturinak, az első győzelem a ZF-nek, és az első győzelem nekem! Woooohhhooooo! ”

Azt viszont elérte ez az utólagosan módosított végeredmény, hogy a Formula-E pontversenye elképesztően szorossá váljon, hiszen a tabellát most Bird egyetlen ponttal vezeti Jerome d’Ambrosio, és további kettővel Lucas di Grassi és Mortara előtt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?