Bár még csak most jön az aktuális FE-szezon hajrája, több hónapja már a decemberben startoló ötödik évad tartja lázban az elektromos sorozat közegét – úgy a versenyzőket és a szakértőket, mint a rajongókat is, hiszen a külsőben futurisztikus formát öltő autók mellett a futamok lebonyolításában is egészen formabontó változás van készülőben.
Mint ismeretes, az új autók akkumulátora már kellően erős lesz egy versenytáv kibírásához, a futamközi autócseréktől tehát a közelgő New York-i szezonzárón elbúcsúzik a sorozat. A Formula-E vezetői és szabályalkotói azonban ragaszkodtak ahhoz, hogy valamilyen taktikai elem továbbra is maradjon a versenyekben, és mivel kerékcserére sincs szükség, így amellett döntöttek, hogy az autókat mindenkinek két különböző teljesítményszinten kelljen működtetnie a futamok alatt. Eddig nagy volt a titkolózás, az FE ügyvezető igazgatója, Alejandro Agag is csak annyit árult el egy alkalommal, hogy az új szabállyal a versenyek „a Mario Kartra fognak hasonlítani, ahol ha valaki felveszi a kis csillagot, gyorsabban tud menni.”
A most a Motorsport birtokába jutott információk szerint pedig valóban valami efféle koncepció van készülőben, ami egy olyan újszerű elemet jelent majd az autósportban, amihez foghatót eddig még tényleg csak a virtuális világban láthatott a közönség. Persze mindezt a realitásba helyezve, így kis csillagok helyett a Formula-E-ben a pálya egy kijelölt sávjára kell majd ráhajtaniuk a versenyzőknek ahhoz, hogy gyorsítsák az autójukat.
Na de hogyan is fog mindez működni? A terv szerint minden helyszínen egy a pálya nyomvonalán kívül, valamelyik kanyarban elhelyezett, nagyjából 10 méter hosszú zónán áthajtva lesz lehetőségük a versenyzőknek megszerezni ezt a sebességnövekedést, amit egyelőre hyperboost munkanéven emlegetnek a belső szakmai körökben.
Ahhoz, hogy az extra teljesítményt életre hívja, a versenyzőnek aktiválnia kell egy kapcsolót erre a különleges szenzorokkal felszerelt aszfaltrészre való ráhajtás előtt. Amint ez megtörtént, az autó a következő négy percben 200 kW helyett 225 kW teljesítményen fog működni, ami nagyjából körönként egy másodperces gyorsulást eredményez. Egy verseny során mindenki kétszer élhet ennek a négyperces sebességnövekedésnek az előnyeivel, a taktikai sokszínűséget pedig majd az adja, hogy minden versenyző maga választja meg a bevetés időpontját, azaz eltérő sebességű autók lesznek a pályán, hasonlóan ahhoz, mint amikor más sorozatokban egyesek friss, mások használt gumikon köröznek. A terv szerint csak annyi lesz a megkötés, hogy a verseny első kettő és utolsó kettő körében nem lehet használni a hyperboostot.
Tegyük hozzá, mindez még mindig nem nevezhető végleges döntésnek, hiszen az FIA-nak még jóvá kell azt hagynia, és egyelőre a Formula-E hivatalos csatornái sem kommunikálják ezt az ötletet.
Ráadásul ebbe a rendszerbe bevonnák a halo jelenlétét is – amely fejvédő az új szezontól már az FE autóin is megjelenik. Eszerint, amikor egy autó hyperboost-módban van, a halóra szerelt LED-sáv pirosan fog világítani, a továbbra is érvényben maradó FanBoost bevetése esetén zöld színt kap, biztonsági autós periódus idején pedig sárga lesz.
Nincs más hátra, mint hogy izgatottan várjuk a fejleményeket, és a Motorsport Világtanács következő, júniusi gyűlését követően valószínűleg már tisztábban fogunk látni a Formula-E forradalmi újítását illetően.