Oldalunkon igyekeztünk rendszeresen beszámolni a Roborace körüli hírekről, fejleményekről, véleményekről azóta, hogy szinte napra pontosan két évvel ezelőtt a Formula-E és az orosz Kinetik cég vezetői megálmodtak egy teljesen új versenyzési platformot, amelyben az elektromos csúcstechnikával felvértezett autók száguldanak a pályákon teljesen önállóan, pilóták nélkül – ezzel hirdetve az autóiparban tért nyerni igyekvő önvezető technológia hatékonyságát.
Pár hónapja azonban már kijelenthető: nem olyan versenyt kell elképzelnünk, amelyben 20 automata vezérlésű autó feláll a rajtrácsra, hogy a startjelet megkapva elkezdjenek túljárni egymás virtuális eszén. Amióta di Grassi nyáron „hatalomra lépett” és a Roborace ügyvezető igazgatójává valamint szóvivőjévé vált, a célok eléggé megváltoztak: nem hagyományos értelemben vett versenyeket, hanem változatos feladatokat, kihívásokat fognak rendezni az önjáró autók számára különösebb kézzelfogható tét nélkül, a „széria” pedig, ahogy azt korábban is tervezték, tényleg már ezen a hétvégén, Hongkongban útnak indul egy egészen különleges összecsapással.
„Erre a hétvégére egy nagyon érdekes dologgal készülünk, amelyben ember fog versenyre kelni a mesterséges intelligenciával [AI – artificial intelligence]. Először Nicki [Shields, a Formula-E bokszutcai riporterhölgye] tesz meg egy kört, ezt követően pedig az AI megpróbálja majd legyőzni az idejét” – vázolta fel di Grassi.
A nagy összecsapásra szombaton, közép-európai idő szerint reggel 6 órakor kerül majd sor, a Formula-E időmérője és versenye között. Ehhez a szemléletesebb összehasonlítás érdekében nem a versenyautó végleges változatát, a Robocart fogják használni, hanem a pilótafülkével rendelkező, manuálisan is vezethető, de ugyanazt a szoftvert használó DevBotot. Ezt először Nicki Shields viszi el egy körre a hongkongi pályán, majd a járművet önállóan is szélnek eresztik.
Teaser: @Nickishields vs DevBot, Human vs Machine, Saturday 2 December in Hong Kong. It's going to be an incredible show! Stay tuned. #HumanVsMachine #Roborace #HKePrix pic.twitter.com/dhBNkvKsKe
— Roborace (@roborace) December 1, 2017
„Ebbe az irányba indultunk el, tehát megpróbáljuk bemutatni, hírét vinni, hogy micsoda ütemben fejlődik a mesterséges intelligencia és az önvezető járműtechnológia. Viszont ennél többről nem szól, a Roborace nem azért született, hogy bárminek is a helyébe lépjen, nem szándéka felváltani a motorsportot vagy a Formula-E-t” – nyomatékosította sokadszor is di Grassi, próbálva megnyugtatni azokat, akik amiatt aggodalmaskodnak, hogy egy napon már majd a ma ismert versenysorozatokból is kiszorítják a pilótákat az önvezető autók.
„Az autóversenyzésnek éppen az emberi oldal adja meg a varázsát. Az emberek most is miattunk, a pilóták miatt vannak itt. Ha most egy robot állna a helyemen, a közönség másmilyen jellegű érdeklődést mutatna iránta. A Roborace-nek is lesznek versenyei, de azok más formátumú versenyek és megmérettetések lesznek. És mivel nem forognak kockán emberéletek, akár az elképzelhető legőrültebb ötleteket is megvalósíthatjuk: olyat, ahol az autók egymással szemben haladhatnak, vagy ahol traktorokat kell kerülgetniük, vagy ahol driftelnek – szinte határtalanok a lehetőségek. Ez pedig sokkal izgalmasabbnak ígérkezik, mintha csak megpróbálnánk leutánozni valamit, amit az emberek nagyon is jól tudnak csinálni.”
Di Grassi burkoltan elismerte, volt benne és a sorozat vezetőiben némi félelem amiatt, hogy ha egy tényleges verseny keretében egymásnak eresztenék a még elismerten kiforratlan technikával rendelkező robotautókat, egy esetleges roncsderbi azonnal lerombolná azt az imázst, amit küzdelmesen próbálnak felépíteni, tovább nehezítve, hogy az embereknek nőjön a bizalmuk az önvezető autók iránt.
„Jelenleg még nem létezik olyan technológia a világon, amely képes lenne legyőzni egy profi hús-vér autóversenyzőt. Semmilyen cég, egyetem vagy autógyár szerkezete nem elég jó még ehhez. Az önjáró autókról az emberekben kialakuló kép szempontjából is fontos, hogy olyan eseményeket rendezzünk, amelyek kihangsúlyozzák, hogy a biztonságra való törekvés prioritást élvez, hogy az autó mennyire gyors és precíz reagálásra képes” – mondta di Grassi, nem rejtve véka alá, hogy nagyrészt az ő hatására tért le a Roborace az eredetileg megfogalmazott irányvonalról.
„Leültünk beszélgetni az alapítóval, Denisszel [Sverdlov], és felvázoltam neki a meglátásaimat, miszerint ilyen módon lenne a legjobb elindítani a Roborace-t. Azt még nem tudjuk, hogy négy-öt éven belül hol kötünk ki, hiszen megjósolhatatlan, hova fog fejlődni a technológia.”
A hongkongihoz hasonló események, kihívások di Grassi elmondása szerint mostantól rendszeresek lesznek, és nem is kizárólag a Formula-E hétvégéire fognak korlátozódni. A Roborace főhadiszállása egyébként az angliai Banburyben található: abba a gyárba költöztek, ahol korábban a Manor F1-es csapata működött. Jelenleg mintegy negyven fő dolgozik a projekten, és mostanáig hat darab bármikor bevethető autót gyártottak le. Di Grassi pedig tipikus főnökhöz méltóan nem jár be minden nap dolgozni, de persze ezt most még elnézik neki: a prioritást továbbra is saját versenyzői karrierje jelenti számára. Júliusi drámai diadalát követően most ő a Formula-E uralkodó bajnoka, az immár az Audi teljes körű támogatását élvező csapatával pedig a negyedik szezonban is a bajnoki cím legfőbb várományosai közé tartozik.
Kövessétek az egész hétvége során folyamatosan frissülő hírfolyamunkat, amelyben rengeteg érdekességet találhattok első kézből s Formula-E és a Roborace világáról. A cikk ide kattintva érhető el.