Az utóbbi hónapokban kissé rátelepedett a csend a Formula-E szervezői által életre hívott Roborace ambiciózus projektjére. Néhány versenyhelyszínen feltűntek ugyan tesztmodelljeikkel, de közben elsuhant mellettünk 2017 tavasza, amikorra a projekt indulásakor kitűzték az első verseny időpontját. Valójában azonban a színfalak mögött megállás nélkül zajlik a munka, a tervezők már három önjáró tesztmodellel (Devbot) és versenymodellel (Robocar) rendelkeznek, és Bryn Balcombe, a Roborace technikai igazgatója most az e-racing.net kérdésére elárulta, hogy az idei év decemberében, Hongkongban már szeretnék megrendezni az első versenyt, akkor és ott rendezik ugyanis az FE negyedik szezonjának nyitányát is.
Miközben a fejlesztők azon munkálkodnak, hogy megtanítsák a csapattal való kommunikációra, egymás helyzetének érzékelésére, szándékainak megjósolására és helyes döntés meghozatalára az autókat irányító mesterséges intelligenciát, még a lebonyolítás módját és a csapatokat illetően sem született megegyezés, így bár csak néhány hónap van hátra, még mindig elég kevés konkrétumba kapaszkodhatunk a Roborace-szel kapcsolatban.
Balcombe azonban néhány sajátos technikai részletbe már be tudta avatni a közvéleményt, az önjáró technológia révén ugyanis olyan megoldásokkal is behatóbban kísérletezhetnek, amelyek emberi irányítás mellett nem is működhetnének.
A Roborace autói, noha még a pilóta súlyával sem kell számolni, 975 kg-osak lesznek, azaz lényegesen nehezebbek a Formula-1 (728 kg) és a Formula-E (888) gépeinél is. Ehhez hozzájárul a nehezebb és hatékonyabb akkumulátor, ami kétszerese az FE-ben használtak súlyának, de van még egy tényező, ami nagyban megdobja ezt a számot.
„Míg más autók egy motorral rendelkeznek, addig a mieink néggyel” - kezdte a minden kereket külön működtető erőforrások bemutatását Balcombe. „Ezek elemei pedig elég nagy pluszsúlyt jelentenek. Azért választottuk a négymotoros felépítést, mert így a nyomatékátvitellel is játszhatunk az autón, azaz a járműstabilitás igen fejlett változatát dolgozhatjuk ki.”
„A tesztek során megállapítottuk, hogy csupán a nyomatékátvitel lehetőségének beépítésével két másodpercet nyerhetünk körönként egy Formula-E-pályán. Mindezt úgy, hogy semmi máshoz nem nyúltunk, csupán a nyomaték átvitelét értelmeztük át, amely immár nem egyenletesen oszlik el a négy kerék között, hanem a független motorok szabályozhatják azt a kerekek között. Képzeljük el, amikor a közúton egy traktor kitolat elénk, és gyorsan el kell rántanunk a kormányt, hogy elkerüljük az ütközést. Az ilyen dinamikus mozgásoknál segíti igazán a járműstabilitást a szabályozható nyomatékeloszlás.”
„Egy versenyző viszont csak egyetlen módon képes kezelni a nyomatékot, hiszen egyetlen gázpedál áll a rendelkezésére. Ha például beültetünk egy embert a Devbotba, és kikapcsoljuk az intelligens nyomatékelosztást, akkor pontosan ezzel a két másodperccel lesz lassabb, amit a mesterséges intelligencia képes lenne kiaknázni.”
„Ám ha az emberi vezető számára is bekapcsoljuk az autóban a nyomatékelosztást, akkor onnantól viszont nem az ő irányítása alatt áll a rendszer, hanem a szoftver kontrollálja. Két másodpercet tehát pusztán azzal nyerhetünk, ha a számítógépnek adjuk át az irányítást a versenyző helyett.”