DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
Formula-E

A Ferrari a Formula-E-ben - Elképzelhető?

A mérnök, akit Alain Prost tanított, és aki később megalapozta a Ferrari F1-es sikereit a saját tesztcsapat felállításával, komolyan gondolja, hogy az olaszoknak az elektromos sorozathoz kellene csatlakozniuk - még ha nem is ezen a néven.

Luigi Mazzola neve bizonyára kevéssé ismerős, ám ő is azon kulcsszereplők között volt, akik sokat tettek a Ferrari ezredforduló környéki sikerkorszakáért. Az olasz már lassan egy évtizede távozott az F1-ből, ám mostanság ismét szájon forog a neve a motorsportok világában, hiszen leszerződtette őt a Formula-E Venturi csapata, akikhez hivatalosan a következő, Long Beach-i versenyhétvégétől csatlakozik.

Az elektromos sorozat egyre több neves gyártót, versenyzőt és mérnököt vonz magához, és Mazzola szerint a Ferrarinak is el kellene gondolkodnia a szerepvállaláson, dacára annak, hogy az olasz sportautók legfőbb varázsa mindig is a motorok hangjából, hengerűrtartalmából és hengerszámából származott.

foto_corsi_5



„Miért is ne? Hiszen már most is hibrid motorokat használnak” - érvelt a mérnök a Current-E magazinnak nyilatkozva a Mexikóváros ePrix paddockjában. „Ha belépnének a Formula-E-be, az nem venne el semmit a Formula-1-től, hiszen ez egy attól teljesen eltérő közeg. A Ferrari döntéshozói helyében én elgondolkodnék rajta. Nyitottabban kellene hozzáállniuk a kérdéshez. És nem feltétlenül kellene, hogy a Ferrari nevén fussanak, lehetnének Alfa Romeo is. Csodálatos lenne, és pontosan ilyen jövőképekre van szükségünk. Ha ők megjelennének, több szponzor és több versenyző is érdeklődni kezdene, és bumm!” - célzott arra, micsoda robbanásszerű növekedést idézne ez elő a kategóriában.

Mazzola 1988-ban került a Ferrarihoz, ahol két év múlva már versenymérnöki pozíciót kapott, ráadásul nem is akárki, mint a csapathoz akkor szerződő Alain Prost személyében. Mint a mérnök felidézte, viszonyuk kissé  nyakatekerten kezdődött, hiszen a francia volt az, aki beavatta őt az autó technikai rejtelmeibe.

„Prost egy háromszoros világbajnok volt, és személyemben kapott egy nagyon fiatal versenymérnököt, aki semmilyen tapasztalattal nem rendelkezett a futamok menetéről” - mesélte.

„Képes volt körülírni az autó viselkedését bármilyen körülmények között. Külön tudta választani a mechanikai és az aerodinamikai problémákat, a gumikat és mindent. Folyton kiemelte, hogy mely területekre a legfontosabb koncentrálnunk. Mire én: ’Ha elvégzek néhány számítást, kiderül, hogy ez nem teljesen igaz.’ De erre ő rávágta: ’Garantálom, hogy ez fontos.’ Elfogadtam, amit mondott, aztán pedig a karrierem hátralévő részében sikerült bizonyítanom, hogy végül is tényleg fontosak voltak azok a tényezők! Prost egészen elképesztő volt: tanár, barát és vezető egyben, miközben rendkívül alázatos maradt. Engem sem gyerekként kezelt, hanem egyenrangúan. Ezért pedig köszönettel tartozok neki.”

20126811162720xf2sy255xfdvvymvzxyvstnr

Mazzola és Prost 1990-ben

Mazzola persze gyorsan belerázódott az F1 kihívásaiba, és hamarosan saját szakterületét is megtalálta. 1994-ben ő volt az, aki javasolta az akkori csapatvezető Jean Todtnak, hogy ha komoly előrelépéseket akarnak elérni az autóval, egy tesztcsapatot kell felállítaniuk, amely a versenyszemélyzettől külön működne, ezzel könnyítve az egyébként is túlterhelt alkalmazottak életét. Az ötlet bevált, a Ferrari éveken át uralkodott az F1-ben, amiben kétség kívül nagy szerepe volt annak, hogy saját tesztpályájukon az akkori, korlátozások nélküli világban többet köröztek, mint bármely másik ellenfelük.

Végül azonban éppen ez a rendkívül intenzív tesztprogram, és az F1 fokozódó technikai szigorításai tették őt frusztrálttá. „Elképesztő dolgokat kísérleteztünk ki, amiket aztán mégsem használhattunk élesben. Ez elvette a kedvem” - magyarázta távozásának okát.

Hosszabb szünet után azonban Mazzola a Venturi technikai igazgatójaként most visszatért az autóversenyzés világába, ahol csapatának célja, hogy felvegye a versenyt a mezőny etalonjának számító e.dams-Renault-val, amelynek élén nem más, mint egykori pilótája és tanítója, Alain Prost áll.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: