Csak néhány hónapja jelentette be a Formula-E vezetősége, hogy az automatizált gépekre szakosodott Kinetik céggel együttműködve, várhatóan 2017-től az igen népszerű elektromos sorozat betéteseményeként megrendezik majd az önműködő, pilóta nélküli versenyautók bajnokságát, ami forradalmi újításnak számít majd a technikai sportok világában. Persze azon lehet vitatkozni, hogy egy olyan küzdelmet, amelynek kimenetelét a rajt után már nem az ember befolyásolja, lehet-e sportnak titulálni, és Alejandro Agag sem ragaszkodik ehhez a megnevezéshez.
A Roborace biztosan újfajta hozzáállást kíván majd meg a nézőktől, hiszen pilóta nélkül nehezebb lesz kötődni a mezőny tíz csapatának húsz autója közül bármelyikhez is, és ezen vajmi keveset segít, hogy a tervek szerint minden járművet saját névvel is ellátnak majd.
A sorozat újszerűsége miatt a szervezők már így látatlanban is nagy kezdeti érdeklődésre számítanak. A Roborace ötlete ugyan merésznek hangzik, de valójában általa csak ugyanaz történik, mint ami az összes többi autós bajnokságban is lezajlik: a technika fejlődését reprezentálja, az utcai járművek világában pedig a következő lépést az önjáró autók jelentik majd, várhatóan már a közeljövőben.
A technológia már majdnem teljesen elkészült ahhoz, hogy az autók önmagukat vezetve, a többi jármű pozícióját érzékelve és a szabályokat betartva biztonságosan szállítsák el a célállomásra utasaikat, akiknek már nem kell a kormány tekergetésével és a pedálokkal bíbelődniük. Gyors elterjedését azonban az emberek bizalmatlansága gátolja, ami a gyártók legnagyobb aggálya is jelenleg. A személygépjárműveket a feltalálásuk óta a volánnál ülő személy működteti, így sokak számára nehéz megbarátkozni a gondolattal, hogy immár mindezt rábízhatják egy gépre. Többen a robotautók biztonságában és megbízhatóságában kételkednek, így nem szívesen adnák ki kezükből az irányítást.
És ez az a dolog, amiben a Roborace-nek nagy hatása lehet: meggyőzni az embereket arról, hogy az önműködő autók jelentik az utat egy könnyebb jövő felé a közlekedésben. A Formula-E-ben szereplő Aguri csapatát irányító Mark Preston is ebben bízik.
„Nagyszerű lehetőség ez arra, hogy kikísérletezzünk és bemutassunk új ötleteket” - mondta. „Kontrollált környezetben ajánlhatjuk mindezt az emberek figyelmébe, akik meggyőződhetnek arról, hogy a technológia biztonságos. Biztos vagyok benne, hogy az emberek kíváncsiak lesznek a motorsport ezen teljesen új formája iránt, ami remek látványt nyújthat.”
Ha pedig a sorozat debütálása sikeres lesz, várhatóan hamarosan az önjáró autóikat reklámozni szándékozó gyártók is beszállnak majd a versengésbe.