Juan Pablo Montoya szerint Helmut Marko búcsúja nem egyszerűen egy hosszú karrier befejezése, hanem egyúttal a Red Bull átalakulásának újabb fontos lépése. Marko a vezetés átstrukturálásával elveszítette autonómiáját szerinte, és mivel úgy érezhette, hogy nem akar senki alkalmazottja lenni, inkább távozott.

Montoya szerint tehát a nyugdíjra hivatkozó hivatalos magyarázat csak a felszínt karcolja: „Christian, Helmut elment, elveszítették Jonathan Wheatley-t, Adrian Newey pedig már egy éve távozott, s ahírek szerint az osztrák tulajdonosok szeretnének jobban beleszólni a csapat irányításába.”
„Ez egy kétélű kard hordoz: ha több hatalom kerül a kezükbe, a csapat vezetése egyféle irányba, egyfős döntések szerint történik. Nem szeretek ilyen szavakat használni, de diktatúra lesz” – mondta Montoya, aki szerint a konfliktus gyökere a Red Bull átalakulása: egy versenyzési szempontok által vezérelt csapatból egy szigorúan menedzselt, céges struktúrájú szervezet lett:

„Szükség van egy emberre, aki meghozza a döntéseket, legyenek azok akár jók, akár rosszak. De ha nagyvállalatokat vonnak be, minden döntéshez értekezlet kell, és mindenki más nézőpontból, a költségvetés vagy épp a marketing szempontból értékeli a helyzetet.”
A kolumbiai szerint Marko számára a hatalom elvesztése volt a legnehezebb: „Teljes ellenőrzése volt a pilóták felett, a döntések felett. Most viszont mindent jóvá kell hagyatnia. Ekkor azt mondta magának, hogy nem leszek senki alkalmazottja! Nehéz, amikor korábban teljes autonómiád volt, most viszont mindent megkérdőjeleznek.”

Montoya említette a szóbeszédeket is, amelyek azt sugallják, hogy Marko hirtelen veszítette el a befolyását. „A pletykák szerint szerződtetett egy F2-es pilótát, Alex Dunne-t, majd ki kellett hátrálnia a szerződésből. Egy másik történet szerint Lindbladot jóváhagyás nélkül szerződtette, és nem lepne meg, ha igaz ez lenne!”