A Red Bull keddi bejelentése után az egyik legérdekesebb kérdés a csapat szempontjából, hogy vajon Helmut Marko év végi távozása milyen hatással lehet Max Verstappen F1-es jövőjére – főleg a két fél szoros kötődése és a holland pilóta korábbi megnyilvánulásai fényében.
Az energiaitalos vállalat kedden jelentette be, hogy Marko bő húsz év után elhagyja a sportszakmai tanácsadói szerepkört, amelynek keretében többek között annak is tevékeny részese volt, hogy Verstappen már 17 évesen bemutatkozhatott a Formula-1-ben a Toro Rossónál.

A két fél között érthető okokból szoros volt ezek után a kapocs, amely leginkább a 2024-es idény elején nyilvánult meg, amikor a Christian Horner körül kirobbant botrány kapcsán felröppent, hogy Marko távozhat a csapattól: ekkor Verstappen határozottan kiállt a szakember mellett, az istálló egyik „pillérének” nevezte, és finoman arra is utalt, hogy ha az osztrák megy, akkor ő is távozhat.
A sajtóhírek szerint mindezt a kijelentését a szerződésében foglalt záradék is erősítette, amely kimondta, hogy Verstappen valóban szabadon eligazolhat, ha Marko elhagyja a Red Bull Racinget.
Csakhogy az értesülések szerint ez a kitétel azóta az előző tél folyamán kikerült a négyszeres világbajnok szerződéséből, így ha hinni lehet a találgatásoknak, közvetlen hatása nem lesz Verstappen jövőjére a mostani változásnak.

Annak már sokkal inkább lehet, hogy az elmúlt nagyjából másfél évben teljesen átformálódó csapatstruktúra keze alatt mennyire lesz ütőképes a Red Bull a 2026-tól induló új érában – sőt, ahogy arra maga a pilóta utalt: az is döntő fontosságú lehet, egyáltalán mennyire lesz élvezetes a sport az átalakulás után.
Azaz szerepet játszhat ugyan Verstappen esetleges döntésében egyik legközelebb mentorának távozása, de vélhetően a hollandot inkább az erőviszonyok és az fogja befolyásolni, mennyire élvezi még az F1-et. Azt ugyanis nemrég is kijelentette, hogy hiába szól 2028 végéig a megállapodása, bármikor dönthet úgy, hogy hátat fordít a száguldó cirkusznak – amire épp Marko reagált úgy, hogy „komolyan kell venni” a 28 éves pilóta szavait.
Mi állhat a távozás hátterében?
Bár a Red Bull közleménye „visszavonulásként” hivatkozik Marko távozására, és Oliver Mintzlaff, a vállalat vezérigazgatója is sajnálatát fejezte ki emiatt, lapértesülések szerint más is állhat a háttérben.

Ennek egyik szelete, hogy Dietrich Mateschitz 2022-es halála óta átalakulóban van az, ahogy anyavállalat irányítja a Red Bull F1-es alakulatát, emiatt Marko szerepköre is változhatott.
Ráadásul az elmúlt időszakban több tőle megszokott éles megszólalás miatt is magyarázkodnia kellett a gárdának: elég csak Sergio Perez „ledélamerikaizására” gondolnunk, vagy arra, hogy alig másfél hete az ő meggondolatlan szavai miatt zúdult online gyűlöletcunami Kimi Antonellire – ami miatt a Red Bullnak közleményben kellett bocsánatot kérnie.
A RacingNews365 és a The Race arról is írt, hogy az utóbbi idők bizonyos pilótadöntései sem jól csapódhattak le a cégvezetésben. Konkrétan Alex Dunne esetéről van szó, Marko ugyanis állítólag a Red Bull-vezetés tudta nélkül köthetett szerződést a McLaren pilótaprogramjából kilépő írrel, amivel a felsővezetők nem értettek egyet, így azért kellett sokat fizetniük a pilótának, hogy ne kerüljön hozzájuk.
Mindenesetre az évek múlásával egyre megosztóbbá váló személyisége ellenére is a Formula-1 egyik legmeghatározóbb egyénisége távozott a személyében, az egyik legsikeresebb csapatnak volt a – Verstappen szavaival élve – alappillére.