DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 16. kedd
F1

Herbert: Ez az F1, nem a Formula Ford!

A korábbi F1-es pilóta és sportfelügyelő, Johnny Herbert élesen bírálta a mexikói rajtot, ahol szerinte a versenyzők „szabadon garázdálkodhattak”. A brit szerint ez a hozzáállás méltatlan a Formula–1-hez.

 

Johnny Herbert, az egykori Formula–1-es pilóta és korábbi sportfelügyelő szerint tarthatatlan, ahogyan a versenybírák elnézik az első körös pályaelhagyásokat. A Mexikóvárosi Nagydíj 1-es kanyarjában szerinte több pilóta is „büntetlenül megszegte a szabályokat”. Herbert úgy véli, az FIA hibát követ el, ha a rajt utáni káoszra hivatkozva nem alkalmaz egységes szankciókat – mert „ez a Formula–1, nem a Formula Ford”.

A Mexikóvárosi Nagydíj első köre újra fellobbantotta a vitát a Formula–1-ben alkalmazott szabályértelmezésekről. A rajt után Charles Leclerc és Max Verstappen a füvön vágta le az 1-es kanyart, majd úgy tértek vissza a pályára, hogy nem veszítettek jelentősen pozíciót. Bár Leclerc csak Lando Norrisnak adta vissza a pozíciót, Lewis Hamiltonnak nem, mégsem kapott büntetést, ahogy a holland sem – Hamilton viszont később tíz másodpercet kapott, amiért a 4-es kanyarnál előnyt szerzett.

mexico-rajtutan-1



Az esetek kapcsán Johnny Herbert, a háromszoros F1-es futamgyőztes és korábbi sportfelügyelő nem fogta vissza magát. „A legnagyobb problémám az, hogy az első kanyarban történő eseteket általában elnézik, mert hidegek a gumik, és a pilóták még nem kerültek ritmusba. Emiatt bármi történik, a stewardok gyakran szemet hunynak felette.”

A brit szerint ez a gyakorlat tönkreteszi a sport hitelességét. „Nem értek egyet ezzel. Ezek a világ legjobb versenyzői, és nevetségesen viselkednek! Mexikóban pedig mindenki pontosan tudta, hogy megúszhatja. Max kívül próbálta megelőzni az ellenfeleit, elfogyott a helye, de úgy tért vissza a pályára, hogy nem vesztett semmit.”

Herbert szerint Leclerc sem járt el sportszerűen. „Charles levágta a kanyart, és nemhogy hátrányba került volna, hanem még előnyt is szerzett. Lewisszal egy szinten volt, de végül Max elé jött vissza a pályára, így második lett, és ezért sem járt büntetés.”

mexico-rajtutan-3

A későbbi Hamilton-ítéletet így értékelte a brit: „Ha Lewis egyszerűen csak lelassított volna, és hagyja, hogy Max teljesen a nyakára érjen, szerintem nem kapott volna büntetést. Sokan mondták, hogy a tíz másodperces büntetés túl szigorú volt. De a tíz másodperces büntetéseket minden esetben következetesen kell alkalmazni, bármikor is történjen ilyesmi.”

„Hogy ez néha túl kemény? Igen. Hogy Lewis esetében is az volt? Igen. De nem lehet azt mondani, hogy akkor most adjunk csak öt másodpercet. Nem, ilyet nem lehet. A versenyzők tudják, hogy ilyen helyzetben akár büntetés is jöhet, és nézzenek bele a tükörbe, hogy lássák, hogy olyan előnnyel jöttek ki a kanyarból, ami nem volt meg a kanyar előtt.”

A korábbi pilóta szerint a FIA-nak szigorítania kell a megközelítését a rajtot követő incidenseket illetően: „Az a különbség az első körrel kapcsolatban, hogy általában úgy tekintünk rá, hogy nem teszünk semmit, mert nehéz megítélni a helyzeteket” – mondta, majd így folytatta:

mexico-rajtutan-2

„Az a problémám, hogy az én olvasatomban mindenki visszaélt a helyzettel az első kanyarban, mert tudták, hogy nem lesz semmilyen következménye. Mindenki tudja, hogy az első kör szinte egy szabad rablás. Én viszont nem gondolom, hogy ezt így kellene hagyni, mert az is a verseny része. A hétvége része.”

Herbert külön kiemelte: „Nem a Formula Ford Fesztiválról beszélünk! Ez a Formula–1. A világ legjobb versenyzői ülnek ezekben az autókban. Tudniuk kell kezelni a hideg gumit, a rajt utáni forgalmat, és ha hibáznak, viseljék a következményeket.”

Szerinte a stewardoknak sokkal következetesebbeknek kell lenniük, mert a versenyzők pontosan tudják, mikor lehet mindent megúszni: „Voltak, akik előnyhöz jutottak, de ezeket nem tekintették valódi előnyszerzésnek, mert az első körben egészen más szemmel nézik a dolgokat. Szerintem ez helytelen.”

„Ők a világ legjobbjai, a legjobb helyzetfelismeréssel. Ha vizes a pálya, azt is képesek jól kezelni. De hogy az első körben a hidegebb gumik miatt engedékenyebbek legyünk? Ugyan már! Ez is a verseny része. Csak egy kicsit okosabban kell hozzáállni.”

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: