Az új technikai szabályokkal együtt egy másik szabályrendszer is életbe lép jövőre a Formula–1-ben, amely a motorgyártók közötti különbségek csökkentését célozza – de nem a más szériákban megszokott módon. Az FIA által bevezetett fejlesztési kedvezmények a hátrányban lévő gyártók számára teremtenek plusz lehetőségeket, de Nikolas Tombazis egyértelművé tette: ez nem egy Balance of Performance (BoP) rendszer, és az F1-ben nem lesz mesterséges teljesítménykiegyenlítés.
A Formula–1 motorokra vonatkozó szabályrendszere 2026-ban jelentősen átalakul, és az FIA egy új mechanizmussal igyekszik biztosítani, hogy a motorgyártók közti különbségek ne váljanak áthidalhatatlanná. A „Additional Development and Upgrade Opportunities” (ADO) névre keresztelt szabály lényege, hogy amennyiben egy motor legalább 3%-kal gyengébb, mint a legerősebb egység, a gyártója bizonyos fejlesztési engedményeket kap.

Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyekért felelős vezetője a V Motori olasz szaklapnak adott interjúban azonban világossá tette: „Fontos egyértelművé tenni: ez nem Balance of Performance” – mondta, és azt is hangsúlyozta, hogy a részleteket a gyártókkal együtt alakítják ki.
A Balance of Performance (BoP) szabályozást más sorozatok, például az endurance-világbajnokság (WEC) alkalmazzák, és célja, hogy mesterségesen kiegyenlítsék a csapatok teljesítményét. Több Formula–1-es kulcsszereplő, köztük Max Verstappen és Toto Wolff is kifejezte ellenszenvét az ilyen jellegű beavatkozásokkal szemben.

Tombazis megerősítette: „A Formula–1-ben soha nem fog előfordulni, hogy egy autó mesterséges teljesítménylöketet kap vagy hogy büntetősúlyt adnak neki, esetleg csökkentik a teljesítményét. Ez soha nem fog megtörténni.”
Az új szabály célja az, hogy közvetetten segítsen csökkenteni a különbségeket. A kevésbé versenyképes gyártók több fejlesztési időt és lehetőséget kapnak – hasonlóan ahhoz, ahogy 2021 óta az autófejlesztési szabályok is működnek.

„Reálisan kell látnunk a helyzetet – mondta Tombazis. „A Formula–1 egy sor egymás utáni maratonfutáshoz hasonlítható, ahol ha valaki gyorsabb az első futamban, előnnyel kezdi a másodikat. Ebben a sportban a technológiai és teljesítménybeli előny átkerül a következő évekre is. Nagyon nehéz rövid idő alatt az elsőből utolsóvá válni, vagy fordítva.”
A szakember arra is kitért, hogy a költségvetési korlátozások miatt a lemaradók számára még nehezebb a felzárkózás, hiszen nem tudnak korlátlanul beruházni – így nincs arra lehetőség, mint ahogy a Honda felzárkózott a múlt évtized közepén a katasztrofális kezdés után.

„Ez a mostani szabály annyi mozgásteret enged, hogy a lemaradók bizonyos korlátok között többet fejleszthessenek. Ez nem BoP, hanem egy eszköz, amivel legalább esélyt adunk az új belépőknek, hogy utolérjék a többieket, bár így sem lesz könnyű dolguk” – mondta Tombazis, majd hozzátette:
„Nem mindenki lesz készen 2026-ra. Sok újdonságot kell majd kezelni, így lesznek, akik eleinte nem érik el a kívánt szintet, mások pedig félreértenek majd dolgokat, és korrigálniuk kell. A kezdeti szakaszban nagy különbségek várhatóak a teljesítmények között.”