DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Mayländer: „Rajtam is nagy a nyomás”

A F1 biztonsági autójának vezetője, Bernd Mayländer bepillantást engedett abba, milyen nyomás alatt dolgozik, és hogyan készül fel a versenyhétvégékre.

Bernd Mayländer, a Formula–1 már-már legendás biztonsági autó-pilótája olyan felelősséget visel, amely kívülről talán kevésbé látványos, de annál fontosabb, hiszen a döntései és észrevételei közvetlenül befolyásolják a versenyirányítás lépéseit és a pályán zajló eseményeket. Nyilatkozatában feltárta, hogyan készül fel a nagydíjakra, és milyen nyomás nehezedik rá a versenyek során, ahol minden pillanat számít.

Mayländer, aki több mint két évtizede vezeti a Formula–1 biztonsági autóját, egy friss interjúban beszélt munkájának kihívásairól, mindenekelőtt arról, milyen nyomás nehezedik rá a versenyek során: „Ha versenyzőként az élen vagy, hátulról érzed a nyomást, ha pedig hátul, akkor azzal kapcsolatban, hogy előre kell törnöd.”

safetycar-aston



„De mint a safety car vezetője, a nyomás abból fakad, hogy minden rendben működjön. Itt minden a csapatmunkáról szól” – magyarázta Mayländer, aki a versenyek alatt kizárólag a versenyigazgatóval és annak helyettesével kommunikál, no meg persze az autóban ülő társával, aki szintén fontos információkkal látja el, figyelve a pályán zajló eseményeket.

Amikor viszont a pályára gördül a safety car, a szerepek részben megfordulnak, hiszen ekkor már Mayländer is ellátja információval a versenyirányítást: „Ha a versenyigazgató-helyettes azt mondja, hogy safety car deployed, akkor ennyi, indulunk.”

safetycar-mercedes

„Onnantól kezdve folyamatosan jelentjük, amit látunk. Ők a monitorokat nézik, mi viszont 1ott vagyunk a pályán, és ez nem mindig ugyanúgy néz ki. Én például érzem, ha az autó elkezd aquaplaningelni. Ők látják, hogy esik az eső, de én kint vagyok és érzem is. Ez a különbség.”

A versenyzők sokszor nehezményezik a safety car tempóját, de Mayländer szerint minden manővernek megvan az oka. „Ha panaszkodnak, hogy lassan megyek, annak mindig oka van. Értem, hogy gyorsítani szeretnének, de lehet, hogy fel kell zárkóztatnom őket, vagy nem tudják, hogy pályabírók vannak a pályán.”

safetycar-medicalcar-aston

Mayländer azt is elmondta, hogy nem használ szimulátort a felkészüléshez: „Nem is tudnám, hol találnék ilyet. Vannak pályák, amiket még versenyzőként ismertem meg, az újakat térképeken tanulmányozom. A legfontosabb szakasz mindig a csütörtök reggel, amikor bejárjuk a pályát gyalog, és sok kört megyünk a safety carral.”

Elmondása szerint ezek a körök nem csupán gyakorlásként szolgálnak, hiszen ilyenkor tesztelik a kommunikációs rendszereket, a telefonokat és a kamerákat is, azaz minden olyan részletet, ami verseny közben kulcsfontosságú lehet.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: