DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. július 16. szerda
F1

Szigorítják a gumihűtés szabályait 2026-ra

A jövő évi F1-es szabályok új szövegezése további kiskapukat zár be – talán épp olyanokat, amelyek a McLaren idei trükkjére utalhatnak.

Szigorítja az FIA a kerékhűtésre vonatkozó szabályokat 2026-ra, ezzel további esetleges kiskapukat zárnak be, amelyek akár arra is utalhatnak, mi a McLaren idei – hangsúlyozottan legális – trükkje, amely az előnyüket eredményezi.

A 2025-ös F1-es idényt egyelőre többé-kevésbé uralja a McLaren, amelynek előnye kapcsán számos teória született már, de ezek többsége elsősorban azt emeli ki, hogy az MCL39-es sokkal jobban kordában tudja tartani a hátsó gumik hőmérsékletét, ami főleg versenytávon jelent előnyt.

A Nemzetközi Automobil Szövetség természetesen folyamatosan ellenőrzi az autók legalitását, és sokszor kiemelték, hogy a McLaren versenygépe is szabályos – Miamiban még egy alaposabb technikai ellenőrzésen is átestek a kérdéses alkatrészek, azon is minden megfelelt.

Ennek ellenére úgy fest, az FIA 2026-ra igyekszik bezárni a kiskapukat ezen a téren. Erre utal ugyanis, hogy változtattak a vonatkozó rész szövegezésén a 2026-os sportszabályzatban – szúrta ki a The Race.

f1-mclaren-1



A 10.8.3-as cikkely e) pontja a szóban forgó szakasz. Előtte a d) pont nem változik, amely kimondja, hogy csak az engedélyezett listán szereplő gumimelegítő paplanokkal lehet melegíteni az abroncsokat – viszont a következő pont szövege módosult.

A korábbi szövegezés: „Tilos minden más olyan eszköz, rendszer vagy eljárás (az autó vezetésén kívül), amelynek célja és/vagy hatása a kerékagyak vagy a fékek hőmérsékletének a környezeti levegő hőmérséklete fölé melegítése, vagy ha már melegek, a hőmérsékletük fenntartása.”

Az új szöveg: „A C3.16.6 és C3.16.16 cikkelyben meghatározott nyílásokon keresztül belépő levegő, valamint a fenti (d) bekezdésben engedélyezett gumimelegítő paplanok kivételével tilos minden olyan eszköz, rendszer vagy eljárás (az autó vezetésén kívül), amelynek célja és/vagy hatása a teljes kerekek, kerékagyak vagy fékek melegítése, hűtése vagy hőmérsékletének fenntartása.”

Két fontos változás történt a szövegezésben. Egyrészt bekerült a „hűtés” kitétel is a melegítés és a hőmérséklet fenntartása mellé. Másfelől pedig immár a teljes kerekekre vonatkoznak az előírások, nem pedig csak a kerékagyakra és a fékekre.

További módosítás, amit szintén kiemelt a The Race, hogy a 3.17.1-es új cikkely, amely a felfüggesztések burkolatára vonatkozik, immár azzal a záradékkal bővült, hogy ezeknek „belsőleg zártnak” kell lenniük, hogy „megakadályozzanak bármilyen belső légáramlást”.

f1-fia-2026

Nem kizárt, hogy a McLaren „trükkje” valamelyik említett területen található, ugyanakkor ismét hangsúlyozzuk: egyfelől a wokingiak autója eddig minden ellenőrzésen átment, tehát szabályosnak bizonyult, másfelől az effajta szigorításoknak, módosításoknak nem feltétlenül mindig az a célja, hogy egy már előkerült megoldást tiltson be az FIA, sokkal inkább az, hogy a kiskapuk bezárásával elejét vegyék annak, hogy az adott területet kiaknázzák az F1-es istállók.

 

Módosítás az energia-visszanyerés terén is

A The Race egy további területet emelt ki az átszabott 2026-os sportszabályzatból. A jövőre érkező új szabályok kapcsán sokszor elhangzott aggodalom, hogy bizonyos pályákon és főleg az időmérőkön a pilótáknak a kanyarokban is magas fordulatszámon kell majd pörgetniük a motort, hogy megfelelő visszatöltést kapjon a jóval nagyobb, közel 50 százalékos szerephez jutó elektromos komponens.

Maga Adrian Newey is utalást tett arra korábban, hogy előfordulhat ilyen jelenség: „Furcsa motorformula lesz ez, amelyben szinte végig generátorként fognak működni a motorok. Szóval időbe fog telni, amíg megszokjuk, hogy a monacói Loews-hajtűben is keményen dolgoznak majd az erőforrások” – fogalmazott korábban az immár az Aston Martint erősítő tervezőzseni.

Ezt a jelenséget igyekszik meggátolni az a változtatás, amely lehetővé teszi, hogy adott versenyeken – főleg olyan pályákon, ahol nincsenek kemény féktávok, amik elősegítik az energia-visszanyerést – az alapként meghatározott maximális 8,5 megajoule-os visszatöltés értékét szükség esetén 5 MJ-ra csökkentse (eddig 8 MJ-ra vihette volna vissza a maximumot az FIA).

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: