Egy csapatfőnök becslése szerint drasztikusan, 300 dollárra (aktuális árfolyamon 107 ezer forint) is emelkedhet egy liter Formula-1-es versenybenzin ára a 2026-os szabályrendszerben – erről számol be a The Race szaklap. A csapatokra hallgatva az FIA dolgozik a megoldáson 2027-től.
Az F1-es üzemanyagárak már jelenleg is meredekek: a szaklap információi szerint jelenleg 22 és 33 dollár között (8-12 ezer forint) van egy liter E10-es benzin ára, beszállítótól függően. Ez 2026-ban sokszorosára emelkedhet: az új szabályrendszerrel együtt debütál a száz százalékban fenntartható bioüzemanyag, melynek kutatási-fejlesztési költségeivel 170-225 dollárra (60-80 ezer forint) nőhet a literenkénti ár. Az F1 Bizottság Genfben tartotta legutóbbi csúcstalálkozóját, ott látott napvilágot ez a becslés.
Az üzemanyaggyártókkal hivatalos partnerségben álló csapatok, elsősorban a gyári istállók kedvezményes áron kaphatnak üzemanyagot, másoknak azonban akár az említett értéknél is mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk: a Race egy csapatfőnökre hivatkozva számol be a talán 300 dollárt is elérő literárról.
Ez egy nagydíjra vetítve 80-100 ezer dollárt (30-35 millió forint), egy szezon folyamán 1,9-2,4 millió dollárt (700-850 millió forint) jelenthet. Az üzemanyagdíjak 2026-ban első alkalommal kikerülnek a költséglimit hatálya alól, de a kétmillió dolláros tétel még így is óriási éves kiadás a csapatok számára – a névtelenségbe burkolózó idézett csapatfőnök szerint „nevetséges” szintre szökik fel az üzemanyagköltség 2026-ban.
Az FIA is lép az olcsóbb benzin érdekében
A forrás szerint az FIA hallgat az istállók csúcstalálkozón felmerült aggályaira, és az érintettek lépéseket tesznek annak érdekében, hogy 2027-ben kordában tartsák az üzemanyagárakat. Egy lehetséges megoldás bizonyos összetevőket egységesíteni és olcsóbb alapanyagok használatára kötelezni a gyártókat, és csak korlátozott területeken engedélyezni a szabad fejlesztést.
Ugyanakkor az FIA együléses bizottságának vezetője, Nikolas Tombazis arra emlékeztetett: „Ahogy minden technológiának, ennek is le fog menni az ára. Eleinte minden új, minden innovatív, gyakorlatilag minden egy prototípus. Aztán, ahogy tanulnak róla, fokozatosan csökkenni fognak a költségek.”