Ez volt a kaotikus F1-es Ausztrál Nagydíj
Szép jó reggelt (hajnalt) kívánunk mindenkinek! Előreláthatólag húsz perc múlva elrajtol a Formula-1 2025-ös szezonjának első futama, az Ausztrál Nagydíj!
Az előrejelzéseknek megfelelően megérkezett az eső Melbourne-be, úgyhogy izgalmas futamra számíthatunk. A pilóták már a rajtrácson sorakoznak.
És hogy pontosan milyen sorrendben sorakoznak, azt rajtrácscikkünkből megtudhatjátok: https://formula.hu/f1/2025/03/15/az-f1-es-ausztral-nagydij-rajtracsa-1
Az időmérőn legyőzhetetlennek bizonyuló McLarenek rajtolnak az élről Max Verstappennel és George Russell-lel a nyomukban, a Ferrarik elé Yuki Tsunoda és Alexander Albon is befértek. Fontos változás, hogy Liam Lawson és Oliver Bearman is a bokszutcából rajtolnak.
Pár perc, és kezdünk!
Két és fél órával ezelőtt ilyenek voltak a viszonyok a pályán, mostanra elméletileg elállt az eső a helyszínen. A pálya viszont biztosan csúszós, vizes lesz még.
The conditions out on track #F1 #AusGP pic.twitter.com/9MNmZ1whXe
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Az F2 főfutamát egyébként el kellett törölni az eső miatt, az F3 versenye is rövidebb lett a tervezettnél. Összefoglaló: https://formula.hu/f2-3/2025/03/16/kurta-f3-as-es-torolt-f2-es-fofutam-az-esoben
És elindult a mezőny a felvezető körre!
Hoppá! Isack Hadjar hibázik a felvezető körön! Véget ér a francia számára a verseny, aki a falban köt ki.
Akkor most egy picit még várunk a rajtra, amíg eltakarítják a Racing Bullst.
Hadjar a falban. Szegénynek jól indul élete első F1-es futama...
Tíz perc múlva jön a következő felvezető kör, addig ismét készülődnek a rajtrácson a csapatok.
Hamilton édesapja próbálja vigasztalni a fiatal újoncot a paddockban.
Leclerc-nek jelentik a rádión: érkezik egy enyhe eső, majd eláll pár percre, mielőtt ismét rákezdene.
Amikor a példaképed édesapja vigasztal, szép jelenet.
Anthony Hamilton consoling Isack Hadjar #AusGP pic.twitter.com/pPAAU24ac3
— Motorsport.com (@Motorsport) March 16, 2025
Na, akkor fussunk neki megint. Ismét elindul a mezőny a felvezető körre!
ÉS RAJT! Elindul az év első futama!
Verstappen jól kapta el a rajtot, megelőzi Piastrit. Norris marad az élen.
Leclerc is feljön két pozíciót, Russell mögött van.
És újabb baleset! Jaj, Jack Doohan töri össze az Alpine-t... Jön a biztonsági autó.
Nem indul jól az idény az újoncoknak. Vajon mikor vált a kamera Franco Colapintóra...?
És még egy autó a falban! Ez Carlos Sainz! Még egy kört sem tett meg a mezőny, máris három kiesőnk van.
Doohan Alpine-ja:
És Sainz autója:
Pedig milyen jól indult a spanyol éve a Williamsszel...
Addig a megmaradt pilóták sorrendje:
Antonellit figyelmeztetik a rádión, hogy Doohan egy fehér vonalra ráhajtva vesztette el az irányítást az autója felett. Erre az olasz válaszol: ő is majdnem így járt.
Páran új átmeneti esőgumikat raknak fel, név szerint a két Haas és Lawson.
Leclerc jelentette a rádión, hogy gyorsan szárad a pálya, ezt pedig mi is láthatjuk. Norrist pedig arról tájékoztatják, hogy a következő 30 percben nem lesz jelentős esőzés.
A visszajátszásokból kiderül, hogy a Ferrarik majdnem összeértek a rajt után, míg Verstappen a csúszkáló Piastri mellett ment el.
Na, a következő körben ismét nekilódul a mezőny, visszamegy a biztonsági autó a bokszba. Norris diktálja a tempót.
Hamar elindult a brit, Verstappen közel tudott maradni a brithez, de egyelőre nem tud támadni.
Norris, Verstappen és Piastri viszonylag közel vannak egymáshoz, Russell picit hátrébb.
Alonsót és Tsunodát vizsgálják egy, a biztonsági autós fázis alatt történt szabálytalanság miatt. Előbbi a 10., utóbbi a hatodik jelenleg.
A spanyol és a japán több mint tíz autónyi távolságot hagyott a maguk előtt lévő autóhoz képest, ezért a vizsgálat.
Norris eközben már 1,1 másodpercre Verstappentől.
És mostantól használhatják a pilóták a DRS-t!
Piastri közelít Verstappenre, négy tizedmásodpercre van a hollandtól.
Hamilton az autó vezethetőségével szenved, mondja a csapatnak. Nyolcadik jelenleg a ferraris Albon mögött.
Hat kör múlva egy nagyon pici esőre számítanak, majd folyamatosan nőni fog az eső valószínűsége.
Verstappen előre próbál menekülni Piastri elől, nagyon közel egymáshoz a top 3. Russell már 6,3 másodpercre van az ausztrál mclarenestől.
És már Verstappen is nyithatja a hátsó szárnyat, miközben az eső elkezd szitálni.
Húha! Antonelli forgott meg, de tudja folytatni.
Norris észleli Verstappen közeledését, és leszakítja a hollandot, aki elfékezi magát, és Piastri elmegy mellette. McLaren 1-2!
Már Hamiltont és Albont is vizsgálják a biztonsági autós fázis alatt történt szabálytalanság miatt.
Verstappen mondja a csapatnak, hogy ha ismét megérkezik az eső, akkor neki már új gumikra lenne szüksége. Lehet, hogy nem tett túl jót a zöld oldalfalú abroncsoknak az az elfékezés...
Vége a vizsgálatoknak, nem büntetnek meg senkit a vizsgált pilóták közül.
Norris nagyon stabilan tartja magát az élen: Piastri két és fél másodperccel, Verstappen pedig már kilenc másodperccel van mögötte.
Mögöttük Russell és Leclerc következnek, Tsunoda és Albon is tartják magukat Hamilton előtt. Gasly és Alonso még a pontszerző helyeken.
Antonelli folyamatosan tör előre, már a tizenegyedik a fiatal olasz. Következő célpontja Alonso lehet.
Piastri kicsit közeledik Norrishoz, de a DRS-távolságtól még elmarad. Eközben Hamilton csatázik Albonnal, a Williams egyelőre marad a helyén.
A Ferrarinál mókás kedvükben vannak: Leclerc jelenti, hogy tele van vízzel az ülése, lehet, hogy valami ereszt. Erre a mérnök megállapítja, hogy valószínűleg a víz lesz az. Leclerc pedig bölcs megállapításnak tartja a kijelentést.
Ismét megfutja a leggyorsabb kört Piastri, már 1,2 másodpercre van Norristól. Izgatottan figyeli a hazai közönség.
A McLarenek egy másik ligában vannak jelenleg. Piastri már DRS-távolságban Norrishoz képest, míg Verstappen 15 és fél másodpercre van lemaradva.
Norrist picit segíti, hogy éppen lekörözi Bearmant, így nyithatja a hátsó szárnyát.
És kezdődik... Piastrinak mondja a csapat, hogy tartsa a pozíciót Norris mögött, amíg le nem körözik az előttük megjelenő autókat. Erre Piastri megjegyzi, hogy amúgy ő a gyorsabb.
Piastri a kényelmesnél picit közelebbről megnézi a kavicságyat, így időt veszít Norrishoz képest, közel 3 másodperc a hátránya.
És erre tájékoztatja a csapat: mostantól szabadon versenyezhetnek a McLarenek.
Újabb baleset, a negyedik kieső! Alonso teszi falba az Astont!
És következnek a kerékcserék. Norrist és Piastrit is hívják ki, felkerülnek a kemény keverékű gumik.
A McLarenek a keményeken, Verstappen a közepeseken autózik most. Most egy picit várakozunk a biztonsági autó mögött, bár Alonso autóját egyelőre nem kezdték el menteni, úgyhogy talán nem is annyira pici lesz az a várakozás.
Alonso megnyalta a sóderágy szélét, ez pedig versenye végét jelenti.
Most jöhetnek az igazi izgalmak! Eltűnnek a különbségek a biztonsági autó mögött, a mezőny a még nem teljesen üzemmeleg slick gumikon, miközben egy rövid eső is bekavarhat. Mi lesz itt?!
Ez okozhat még bonyodalmat: néhány kör múlva egy erősebb, de rövid ideig tartó eső éri el a pályát. Norris aggodalmas beszélgetést folytat mérnökével a rádión. Végülis, neki van a legtöbb veszítenivalója.
Egyedül a két Haas maradt az átmeneti esőgumikon, úgyhogy ezzel nagyot nyerhetnek, de nagyot veszíthetnek is.
Így állnak most a megmaradtak:
Na, ez így érdekes! Norrisnak mondják, hogy akár hamarabb is megjöhet az eső, és tovább is tarthat, mint az előbb mondott egy kör. Norris kérdezi, hogy nem akarnak-e most átmeneti esőgumikat felrakni, a mérnöke nemleges választ ad.
A Haas mégis cserél a közepesekre... De vajon miért pont most?
Következő körben újraindul a versenyzés.
Norris nekilódul, Piastri picit bealszik, Verstappen most jóval közelebb hozzá, mint ő Norrishoz.
Most már Leclerc-nek is mondják: harmadik kategóriás eső érkezik hamarosan, két körön keresztül fog tartani.
Norris leszakítja Piastrit 2,7 másodpercre, miközben Tsunoda elmegy Leclerc mellett, és feljön az ötödik helyre.
Russellnek azt mondja a mérnöke, hogy az eső túl erős lesz a slickekhez, váltani kell majd az interekre.
AZT A MINDENIT! PIASTRI KIESIK, MEGÉRKEZETT AZ ESŐ!
Norris kimegy az átmeneti esőgumikért, Verstappen marad a pályán. Vezet a Red Bull, Hamilton a második, Tsunoda a harmadik!!! Norris a hatodik helyig csúszik vissza.
Piastri visszatér a pályára, de körhátrányban! Verstappen marad a pályán, de helyes döntés ez?
Verstappen is kijön, ez slickeken nagyon kemény lenne. Már csak a két Ferrari van Norris előtt keményeken.
Közben Lawson és Bortoleto is kiforognak. MI VAN ITT?!
Leclerc is megforgott, a Ferrarik is kereket cserélnek. Norris, Verstappen, Russell az első három.
A káosz nagy nyertesei: Albon a negyedik, Antonelli egészen az ötödik helyig jön fel, Stroll, Hülkenberg, Gasly következnek utána. A Ferrarik csupán a kilencedik-tizedik helyen. Ez aztán a szezonnyitó!
Antonelli és Bearman maradnak csupán talpon az újoncok közül, ráadásul Antonelli remek eredményt érhet el, ha nem hibázik az utolsó hat körben!
Vége a biztonsági autós fázisnak, Norris újraindítja a mezőnyt. A nap kisüt.
A brit mclarenes simán tartja az első helyet, Russell szorongatja Verstappent a második helyért.
A Ferrarik csatájában Leclerc lép előre... a kilencedik helyre.
Négy kör van hátra. Gaslyn átmennek a Ferrarik, Norris 1,3 másodpercre van Verstappentől. Antonelli Albont szorongatja a negyedik helyért.
Piastri feljön a tizedik helyre, de kétlem, hogy örülni fog annak az egy pontnak... Verstappen közben egy másodpercen belül Norrishoz képest!!
KÉT KÖRÖS CSATA A FUTAMGYŐZELEMÉRT!!
Utolsó kör!! Verstappen nagyon közel van!
Antonelli közben megelőzi Albont, harmadik-negyedik helyen a két Mercedes, Antonellit viszont feljegyezték veszélyes kiengedésért.
Verstappen nagyon NAGYON közeledik, de mindjárt kifogy az időből!
ÉS ITT A VÉGE! LANDO NORRIS NYERI AZ AUSZTRÁL NAGYDÍJAT!!!
Verstappennek be kell érnie a második hellyel, Russell állhat fel a dobogó harmadik fokára.
Antonellit végül 5 másodperces időbüntetéssel sújtják a veszélyes kiengedés miatt, így Albon a negyedik a Williamsszel! WOW!
Piastri a kilencedik helyen végez... Keserű vigasz.
Antonelli a debütáló futamán az ötödik helyen végez. Micsoda eredmény!
A Ferrarik csupán öt pontot szereznek összesen.
Íme a szezonnyitó végeredménye:
Ez volt tehát az Ausztrál Nagydíj. Maradjatok a Formula.hu-n, hiszen hamarosan érkezünk a futam utáni nyilatkozatokkal. Köszönjük szépen a figyelmet!