DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 16. vasárnap
Élő cikkek

Ez volt a kaotikus F1-es Ausztrál Nagydíj

A McLarenek az első sorból, Verstappen mögülük, a Ferrarik egy kicsit hátrébbról várják a szezonnyitó rajtját – kövessétek velünk az esős F1-es Ausztrál Nagydíjat élő szöveges közvetítésünkkel!

Szép jó reggelt (hajnalt) kívánunk mindenkinek! Előreláthatólag húsz perc múlva elrajtol a Formula-1 2025-ös szezonjának első futama, az Ausztrál Nagydíj!

Az előrejelzéseknek megfelelően megérkezett az eső Melbourne-be, úgyhogy izgalmas futamra számíthatunk. A pilóták már a rajtrácson sorakoznak.

És hogy pontosan milyen sorrendben sorakoznak, azt rajtrácscikkünkből megtudhatjátok: https://formula.hu/f1/2025/03/15/az-f1-es-ausztral-nagydij-rajtracsa-1 

Az időmérőn legyőzhetetlennek bizonyuló McLarenek rajtolnak az élről Max Verstappennel és George Russell-lel a nyomukban, a Ferrarik elé Yuki Tsunoda és Alexander Albon is befértek. Fontos változás, hogy Liam Lawson és Oliver Bearman is a bokszutcából rajtolnak.

Pár perc, és kezdünk!

Két és fél órával ezelőtt ilyenek voltak a viszonyok a pályán, mostanra elméletileg elállt az eső a helyszínen. A pálya viszont biztosan csúszós, vizes lesz még.

 

Az F2 főfutamát egyébként el kellett törölni az eső miatt, az F3 versenye is rövidebb lett a tervezettnél. Összefoglaló: https://formula.hu/f2-3/2025/03/16/kurta-f3-as-es-torolt-f2-es-fofutam-az-esoben

És elindult a mezőny a felvezető körre!

Hoppá! Isack Hadjar hibázik a felvezető körön! Véget ér a francia számára a verseny, aki a falban köt ki.

Akkor most egy picit még várunk a rajtra, amíg eltakarítják a Racing Bullst.

Hadjar a falban. Szegénynek jól indul élete első F1-es futama...

Tíz perc múlva jön a következő felvezető kör, addig ismét készülődnek a rajtrácson a csapatok.

Hamilton édesapja próbálja vigasztalni a fiatal újoncot a paddockban.

Leclerc-nek jelentik a rádión: érkezik egy enyhe eső, majd eláll pár percre, mielőtt ismét rákezdene.

Amikor a példaképed édesapja vigasztal, szép jelenet.

 

Na, akkor fussunk neki megint. Ismét elindul a mezőny a felvezető körre!

ÉS RAJT! Elindul az év első futama!

Verstappen jól kapta el a rajtot, megelőzi Piastrit. Norris marad az élen.

Leclerc is feljön két pozíciót, Russell mögött van.

És újabb baleset! Jaj, Jack Doohan töri össze az Alpine-t... Jön a biztonsági autó.

Nem indul jól az idény az újoncoknak. Vajon mikor vált a kamera Franco Colapintóra...? 

És még egy autó a falban! Ez Carlos Sainz! Még egy kört sem tett meg a mezőny, máris három kiesőnk van.

Doohan Alpine-ja: 

És Sainz autója: 

Pedig milyen jól indult a spanyol éve a Williamsszel...

Addig a megmaradt pilóták sorrendje:

Antonellit figyelmeztetik a rádión, hogy Doohan egy fehér vonalra ráhajtva vesztette el az irányítást az autója felett. Erre az olasz válaszol: ő is majdnem így járt.

Páran új átmeneti esőgumikat raknak fel, név szerint a két Haas és Lawson.

Leclerc jelentette a rádión, hogy gyorsan szárad a pálya, ezt pedig mi is láthatjuk. Norrist pedig arról tájékoztatják, hogy a következő 30 percben nem lesz jelentős esőzés.

A visszajátszásokból kiderül, hogy a Ferrarik majdnem összeértek a rajt után, míg Verstappen a csúszkáló Piastri mellett ment el.

Na, a következő körben ismét nekilódul a mezőny, visszamegy a biztonsági autó a bokszba. Norris diktálja a tempót.

Hamar elindult a brit, Verstappen közel tudott maradni a brithez, de egyelőre nem tud támadni.

Norris, Verstappen és Piastri viszonylag közel vannak egymáshoz, Russell picit hátrébb.

Alonsót és Tsunodát vizsgálják egy, a biztonsági autós fázis alatt történt szabálytalanság miatt. Előbbi a 10., utóbbi a hatodik jelenleg.

A spanyol és a japán több mint tíz autónyi távolságot hagyott a maguk előtt lévő autóhoz képest, ezért a vizsgálat.

Norris eközben már 1,1 másodpercre Verstappentől.

És mostantól használhatják a pilóták a DRS-t! 

Piastri közelít Verstappenre, négy tizedmásodpercre van a hollandtól.

Hamilton az autó vezethetőségével szenved, mondja a csapatnak. Nyolcadik jelenleg a ferraris Albon mögött.

Hat kör múlva egy nagyon pici esőre számítanak, majd folyamatosan nőni fog az eső valószínűsége.

Verstappen előre próbál menekülni Piastri elől, nagyon közel egymáshoz a top 3. Russell már 6,3 másodpercre van az ausztrál mclarenestől.

És már Verstappen is nyithatja a hátsó szárnyat, miközben az eső elkezd szitálni.

Húha! Antonelli forgott meg, de tudja folytatni.

Norris észleli Verstappen közeledését, és leszakítja a hollandot, aki elfékezi magát, és Piastri elmegy mellette. McLaren 1-2! 

Már Hamiltont és Albont is vizsgálják a biztonsági autós fázis alatt történt szabálytalanság miatt. 

Verstappen mondja a csapatnak, hogy ha ismét megérkezik az eső, akkor neki már új gumikra lenne szüksége. Lehet, hogy nem tett túl jót a zöld oldalfalú abroncsoknak az az elfékezés...

Vége a vizsgálatoknak, nem büntetnek meg senkit a vizsgált pilóták közül.

Norris nagyon stabilan tartja magát az élen: Piastri két és fél másodperccel, Verstappen pedig már kilenc másodperccel van mögötte.

Mögöttük Russell és Leclerc következnek, Tsunoda és Albon is tartják magukat Hamilton előtt. Gasly és Alonso még a pontszerző helyeken.

Antonelli folyamatosan tör előre, már a tizenegyedik a fiatal olasz. Következő célpontja Alonso lehet.

Piastri kicsit közeledik Norrishoz, de a DRS-távolságtól még elmarad. Eközben Hamilton csatázik Albonnal, a Williams egyelőre marad a helyén.

A Ferrarinál mókás kedvükben vannak: Leclerc jelenti, hogy tele van vízzel az ülése, lehet, hogy valami ereszt. Erre a mérnök megállapítja, hogy valószínűleg a víz lesz az. Leclerc pedig bölcs megállapításnak tartja a kijelentést.

Ismét megfutja a leggyorsabb kört Piastri, már 1,2 másodpercre van Norristól. Izgatottan figyeli a hazai közönség.

A McLarenek egy másik ligában vannak jelenleg. Piastri már DRS-távolságban Norrishoz képest, míg Verstappen 15 és fél másodpercre van lemaradva. 

Norrist picit segíti, hogy éppen lekörözi Bearmant, így nyithatja a hátsó szárnyát.

És kezdődik... Piastrinak mondja a csapat, hogy tartsa a pozíciót Norris mögött, amíg le nem körözik az előttük megjelenő autókat. Erre Piastri megjegyzi, hogy amúgy ő a gyorsabb.

Piastri a kényelmesnél picit közelebbről megnézi a kavicságyat, így időt veszít Norrishoz képest, közel 3 másodperc a hátránya.

És erre tájékoztatja a csapat: mostantól szabadon versenyezhetnek a McLarenek.

Újabb baleset, a negyedik kieső! Alonso teszi falba az Astont!

És következnek a kerékcserék. Norrist és Piastrit is hívják ki, felkerülnek a kemény keverékű gumik.

A McLarenek a keményeken, Verstappen a közepeseken autózik most. Most egy picit várakozunk a biztonsági autó mögött, bár Alonso autóját egyelőre nem kezdték el menteni, úgyhogy talán nem is annyira pici lesz az a várakozás.

Alonso megnyalta a sóderágy szélét, ez pedig versenye végét jelenti. 

Most jöhetnek az igazi izgalmak! Eltűnnek a különbségek a biztonsági autó mögött, a mezőny a még nem teljesen üzemmeleg slick gumikon, miközben egy rövid eső is bekavarhat. Mi lesz itt?!

Ez okozhat még bonyodalmat: néhány kör múlva egy erősebb, de rövid ideig tartó eső éri el a pályát. Norris aggodalmas beszélgetést folytat mérnökével a rádión. Végülis, neki van a legtöbb veszítenivalója. 

Egyedül a két Haas maradt az átmeneti esőgumikon, úgyhogy ezzel nagyot nyerhetnek, de nagyot veszíthetnek is.

Így állnak most a megmaradtak:

Na, ez így érdekes! Norrisnak mondják, hogy akár hamarabb is megjöhet az eső, és tovább is tarthat, mint az előbb mondott egy kör. Norris kérdezi, hogy nem akarnak-e most átmeneti esőgumikat felrakni, a mérnöke nemleges választ ad.

A Haas mégis cserél a közepesekre... De vajon miért pont most?

Következő körben újraindul a versenyzés.

Norris nekilódul, Piastri picit bealszik, Verstappen most jóval közelebb hozzá, mint ő Norrishoz.

Most már Leclerc-nek is mondják: harmadik kategóriás eső érkezik hamarosan, két körön keresztül fog tartani.

Norris leszakítja Piastrit 2,7 másodpercre, miközben Tsunoda elmegy Leclerc mellett, és feljön az ötödik helyre.

Russellnek azt mondja a mérnöke, hogy az eső túl erős lesz a slickekhez, váltani kell majd az interekre.

AZT A MINDENIT! PIASTRI KIESIK, MEGÉRKEZETT AZ ESŐ!

Norris kimegy az átmeneti esőgumikért, Verstappen marad a pályán. Vezet a Red Bull, Hamilton a második, Tsunoda a harmadik!!! Norris a hatodik helyig csúszik vissza.

Piastri visszatér a pályára, de körhátrányban! Verstappen marad a pályán, de helyes döntés ez?

Verstappen is kijön, ez slickeken nagyon kemény lenne. Már csak a két Ferrari van Norris előtt keményeken.

Közben Lawson és Bortoleto is kiforognak. MI VAN ITT?!

Leclerc is megforgott, a Ferrarik is kereket cserélnek. Norris, Verstappen, Russell az első három.

A káosz nagy nyertesei: Albon a negyedik, Antonelli egészen az ötödik helyig jön fel, Stroll, Hülkenberg, Gasly következnek utána. A Ferrarik csupán a kilencedik-tizedik helyen. Ez aztán a szezonnyitó!

Antonelli és Bearman maradnak csupán talpon az újoncok közül, ráadásul Antonelli remek eredményt érhet el, ha nem hibázik az utolsó hat körben!

Vége a biztonsági autós fázisnak, Norris újraindítja a mezőnyt. A nap kisüt.

A brit mclarenes simán tartja az első helyet, Russell szorongatja Verstappent a második helyért.

A Ferrarik csatájában Leclerc lép előre... a kilencedik helyre.

Négy kör van hátra. Gaslyn átmennek a Ferrarik, Norris 1,3 másodpercre van Verstappentől. Antonelli Albont szorongatja a negyedik helyért.

Piastri feljön a tizedik helyre, de kétlem, hogy örülni fog annak az egy pontnak... Verstappen közben egy másodpercen belül Norrishoz képest!!

KÉT KÖRÖS CSATA A FUTAMGYŐZELEMÉRT!!

Utolsó kör!! Verstappen nagyon közel van!

Antonelli közben megelőzi Albont, harmadik-negyedik helyen a két Mercedes, Antonellit viszont feljegyezték veszélyes kiengedésért.

Verstappen nagyon NAGYON közeledik, de mindjárt kifogy az időből!

ÉS ITT A VÉGE! LANDO NORRIS NYERI AZ AUSZTRÁL NAGYDÍJAT!!!

Verstappennek be kell érnie a második hellyel, Russell állhat fel a dobogó harmadik fokára.

Antonellit végül 5 másodperces időbüntetéssel sújtják a veszélyes kiengedés miatt, így Albon a negyedik a Williamsszel! WOW!

Piastri a kilencedik helyen végez... Keserű vigasz.

Antonelli a debütáló futamán az ötödik helyen végez. Micsoda eredmény!

A Ferrarik csupán öt pontot szereznek összesen.

Íme a szezonnyitó végeredménye:

Ez volt tehát az Ausztrál Nagydíj. Maradjatok a Formula.hu-n, hiszen hamarosan érkezünk a futam utáni nyilatkozatokkal. Köszönjük szépen a figyelmet!