Mostantól a bokszutcából rajtolók is kötelesek teljesíteni a felvezető kör(öke)t, míg a versenyigazgató jogkört kapott arra, hogy azonnal kiszedje a versenyből a veszélyesen megsérült autókat – ez a két legfontosabb apró változtatás, amely bekerült a 2025-ös Formula-1-es sportszabályzatba.
A Motorsport Világtanács múlt heti ülése után mindenekelőtt a „Monaco-szabályt” – azaz a hercegség nagydíján kötelezővé tett legalább két kerékcserét – emelték ki az elfogadott szabálymódosítások közül, de történt azért még néhány apróbb, de azért lényeges változás az előírásokban.
Bokszutcai rajtok és felvezető körök
Kezdjük azzal, hogy a 2025-ös F1-es sportszabályzat előírja, hogy „minden bokszutcából rajtoló, amely meg tudja ezt tenni, köteles elhagyni a bokszutcát és csatlakozni a felvezető körhöz”. A szabályzat azt is hozzáteszi, hogy a felvezető kör végén a bokszból startolóknak vissza kell menniük a bokszutcába, ahol annak végén az időmérős helyezésük sorrendjében kötelesek felállni.
Eddig a bokszutcai rajtolóknak csak akkor kellett elhagyniuk a garázst és felállni a bokszutca végére, amikor a mezőny már a rajtra készülve felállt a mezőnyre, így ők kihagyhatták a felvezető kört. Ez azonban több kiskapura is lehetőséget adott, a Motorsport.com információi szerint ezeket kívánta bezárni az FIA a fenti módosítással.
Az egyik ilyen az volt a portál szerint, hogy a korábbi szabályok alapján dönthettek úgy a bokszutcából induló pilóták a safety car mögött teljesített extra felvezető körök esetén – például esős nagydíjakon –, hogy csatlakoznak a mezőnyhöz, ám ha többen is a bokszból startolnak, akkor azok, akik ezt kihagyják, automatikusan pozíciókat nyerhettek a kint körözőkhöz képest, amikor azok visszatértek a tényleges állórajt előtt a bokszutcába.
Emellett extra formációs kör esetén a bokszban várakozók automatikusan egy környi üzemanyagot megspórolhattak korábban. Nem mellesleg pedig esős körülmények között elméletileg azt is megtehették a bokszutcai startolók, hogy vártak a körülmények javulására és a tényleges startnál egyből intermediate gumikkal gurultak a pályára, miközben a többieknek, akik a pályán köröztek, ki kellett volna állniuk a pitbe lecserélni az extrém esős abroncsaikat.
Ezeket a kiskapukat akarta állítólag bezárni az FIA, hogy minden bokszból indulónak teljesítenie kell az összes felvezető kört, mielőtt visszatérnek a bokszutcába a tényleges startot megelőzően.
De ha már extra felvezető körök: szintén kisebb, de a tavalyi interlagosi kavarodást követően fontos újdonság, hogy immár akkor jelzik csak a pilótáknak a start megszakítását vagy a plusz felvezető kör elrendelését, ha visszaértek a rajtrácsra, így elkerülve az olyan helyzeteket, mint amikor Brazíliában Lando Norris tévedésből ment el plusz körre, miközben „csak” megszakították a rajtprocedúrát.
Félreállíthatja a versenyigazgató a sérült autókat
Egy másik fontos módosított előírás a baleset során vagy bármi más okból megsérülő autókat érinti. Eddig a szabály pusztán annyit írt elő, hogy amennyiben egy autónak súlyos műszaki gondjai vannak, a lehető leghamarabb el kell hagynia a pályát, amint azt biztonságosan meg tudja tenni. Mivel ezt az FIA túl általános megfogalmazásnak érezte, pontosítottak a megfogalmazáson.
Az új szabály úgy szól, hogy „az a versenyző, akinek autójában jelentős és egyértelmű sérülés keletkezett egy szerkezeti elemen, amely a versenyzőt vagy másokat közvetlenül veszélyeztethet, vagy akinek az autóján olyan jelentős hiba lép fel, amely miatt nem tud észszerű módon visszatérni a bokszba anélkül, hogy szükségtelenül akadályozzon egy másik pilótát vagy magát a versenyt, köteles elhagyni a pályát, amint az biztonságosan megtehető”.
Ám az igazán lényeges kiegészítés az, hogy a versenyigazgató dönthet úgy, hogy akinek az autóján a fent említett jellegű sérülés vagy hiba tapasztalható, azt arra utasíthatja, hogy a lehető leghamarabb biztonságosan hagyja el a pályát.
Gyakorlatilag ez értelmezhető úgy, hogy ezzel felgyorsítanák a fekete-narancs zászlójelzés alkalmazását, amely általában azt jelezte, hogy a sérült autónak ki kell állnia javításra a bokszba. Azt viszont egyelőre nem tudni, hogy a versenyigazgató közvetlenül a pilótával kommunikál-e majd, vagy a versenymérnökén keresztül.
Tavaly amúgy az F1-es Kanadai Nagydíj után Sergio Perezt büntették amiatt, mert összetört hátsó szárnnyal bicegett vissza a bokszba, miközben teleszórta törmelékkel a pályát – az ilyen eseteket előzheti meg, ha a versenyigazgató más utasítást adhat (például pálya szélére való félrehúzódásról) a pilótának.
Még nem kötelező a hűtőmellény
A harmadik módosítás, hogy mint arról már írtunk, idén hőveszélyt léptethet életbe az FIA, ha az előrejelzések szerint 30,5 fok fölött várható a hőmérséklet, s ekkor előírhatják kötelezően a versenyzőket hűtő eszköz beszerelését az autókba – ám idén még az ezzel együtt működő hűtőmellény viselését nem teszik kötelezővé a pilótáknak.
A hűtőrendszer többi részét így is kötelesek beszerelni a csapatok az autókba az adott nagydíjakon, ám a versenyző dönthet úgy, hogy a hűtőmellényt, a személyes felszerelését nem viseli. Ezért cserébe viszont fél kilogrammos ballasztot kell behelyezni a pilótafülkébe, kompenzálva az így megspórolt extra súlyt.
Esteban Ocon elmondása szerint amúgy jó, hogy ilyen lesz ez a szabály, jelenlegi formájában ugyanis egész egyszerűen nem férnek el a hűtőmellénnyel az autóban.