DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 30. csütörtök
F1

Zak Brown javaslata: „A csapatok fizessék a stewardokat”

Lazább szabálykönyv és főállású stewardok kellenek az F1-nek: a McLaren-vezér örömmel hozzájárulna fizetésükhöz, de ugyanezt várná a többi csapattól is.

Ellentmondásos jelenség a Formula-1 végletesen profi és üzleties világában, hogy a nagydíjakon dolgozó versenyfelügyelők munkája máig önkéntes alapon zajlik. Ugyanakkor a rájuk nehezedő nyomás óriási, a döntések következetességét rendre megkérdőjelezik versenyzői és szurkolói oldalról, 2024-ben pedig az FIA több vezető tisztségviselőt is eltávolított, mint Niels Wittich és Janette Tan versenyigazgatókat, valamint Tim Mayer stewardot – szerdán pedig Johnny Herbert mondott le versenyzői stewardként összeférhetetlenség miatt.

A megoldás kétségtelenül az lenne, hogy ne a szabadidejükből áldozó önkéntesek, hanem képzett és fizetett felügyelők alkossák a testületet a nagydíjakon és más autóversenyeken. Az FIA új tisztviselői részleg létrehozásával tett egy lépést a jobb felkészültség felé, a fizetett stewardok esetében azonban a fő kérdés az: ki fizesse ki a bérüket? Zak Brown McLaren-vezérigazgató szerint a csapatoknak ezúttal a zsebükbe kellene nyúlni.



„Az, hogy részmunkaidős, fizetetlen stewardok dolgoznak egy sokmilliárd dolláros sportban, ahol mindent annak rendelnek alá, hogy a megfelelő döntések szülessenek… Nem hiszem, hogy főállású stewardok nélkül sikerre vagyunk ítélve. Az egyének rendben vannak, de a szabálykönyv túlzottan megköti őket. Én azt szeretném, ha tennénk egy lépést hátra és lazítanánk rajta, a főállású stewardok pedig hozhassanak szubjektívabb döntéseket” – mondta Brown.

„Ami a stewardok fizetését illeti, ez talán a többi csapat között népszerűtlen lesz, de én örülök, ha a McLaren és az összes többi csapat hozzá tud járulni. Ez egy fontos dolog a sport számára, és annyira nem kerülhet sokba, ha mindenki hozzájárul, nem fogunk csődbe menni miatta” – állt elő javaslatával Brown.

„Nem tudom, szerződéses szinten mi a helyzet az FIA és a Formula-1 között a stewardok munkájának elvárható színvonalára vonatkozóan, de végső soron az egyezség kimondja, hogy a részmunkaidős stewardok munkája nem fizetett.”

Az ex-F1-es Johnny Herbert tévés riporter-szakértő és versenyfelügyelő is volt egyben – összeférhetetlenség miatt nem maradhatott

„Minden üzletben úgy van, hogy ha változást akarunk, át kell írni a szerződést, a változásért pedig fizetni kell. A nagy egészhez képest nem gondolom, hogy jelentős összegről lenne szó. Fizetne a McLaren is egy százalékot, az F1 is fizetne és az FIA is fizetne. Ez az összeg szétosztva nem lenne magas, mégis fontos lenne” – beszélt arról, hogy ha a tíz csapat, a Formula-1 és az FIA is beszállna, az egyes feleknek nem kellene sokat beleadni.

A Formula-1 közegében jellemző érvelés lenne, hogy a stewardok az FIA emberei, így az FIA-nak kellene vállalnia a bérüket. Brown ezzel szemben úgy gondolja, az istállók is beszállhatnak, hiszen a fizetett versenyfelügyelők az ő érdekeiket is szolgálják. Kérdés persze, mennyire lelkesedne ötletéért a többi istálló.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: