Péntek hajnalban bejelentették azt, amelyről a Formula.hu még a nyáron elsőként számolt be: technikai partneri megállapodást kötött egymással a Haas Formula-1-es alakulata és a Toyota versenyrészlege, a Toyota Gazoo Racing. A több évre szóló megállapodás szerint a két fél megosztja egymással a szakértelmet és a tudást, valamint az erőforrásokat is.
Arról, hogy pontosan mit is takar az együttműködés és miért lehet ennek hosszabb távú jövőbe mutató jelentősége, Mészáros Sándor kollégánk írt a FormulaPlusz rovatunkban megjelent cikkében, emellett a Formula Podcast friss adásában is körüljártuk a témát:
A Toyota felsővezetése a bejelentés kapcsán rendezett sajtótájékoztatókon feltűnően sokszor hangoztatta, hogy ne emlegessék a japán gyártó F1-es visszatéréseként a Haasszal kötött megállapodást.
A Toyota elnöke, Akio Toyoda például kifejezetten hangsúlyozta, hogy a japán gyermekek inspirálása a céljuk – és ez az egyetlen szempont, amiért máig bánja, hogy annak idején 2009 végén kiszálltak a száguldó cirkuszból:
„Kérünk mindenkit, hogy a másnapi szalagcímek ne azt harsogják, hogy ’a Toyota végre visszatér az F1-be’. Inkább olyan címlapokat és cikkeket lenne jó látni, amelyek arra inspirálják a japán gyerekeket, hogy arról álmodjanak, hogy egy napon ők is vezethetik a világ leggyorsabb autóit.”
„Van valami, amit érzek, amikor profi versenyzőkkel beszélek. Ez pedig az, hogy mindegyikük a világ leggyorsabb autóit szeretné vezetni. Úgy gondolom, ilyenek a versenyzők.”
„Idén januárban mindenki előtt elmondtam, hogy végre újra egy átlagos idős fickó lettem, aki imádja az autókat. Úgy gondolom, valahol a szíve mélyén ez az átlagos autóimádó idős fickó, Akio Toyoda mindig is bánta, hogy az F1-ből való kivonulással elvágta a japán fiatal útját a világ leggyorsabb autóinak vezetése felé” – fogalmazott Toyoda, aki azért hozzátette: úgy érzi, ennek ellenére a Toyota elnökeként meghozott akkori döntése nem volt helytelen.
Hasonló álláspontot fogalmazott meg Tomoya Takahashi, a Toyota Gazoo Racing elnöke is: „Néhányan arra a következtetésre juthatnak, hogy a Toyota visszatért az F1-be, de ez nem így van.”
„Az F1 az autósportok csúcsa. Az aktív szerepünk az F1-es pilóták, mérnökök és szerelők tekintetében álmokat, célokat adhatnak a gyerekeknek. A Toyota Gazoo Racing számára rendkívül fontos, hogy ilyen reményt mutassunk azoknak a gyerekeknek, akik a jövőben az autóiparért lesznek felelősek.”
Eközben a Toyota Gazoo Racing projektvezetője, Masaya Kaji a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón azt mondta, hogy az együttműködés nem előzménye annak, hogy a Toyota visszatérjen az F1-be, sem a 2026-ban életbe lépő új szabályok szerinti erőforrás-beszállítóként, sem gyártóként.
„Ténylegesen nincs tervünk arra, hogy csapatunk legyen a Formula-1-ben. Jelen pillanatban ez a legjobb opció számunkra, hogy a Haasszal működünk együtt” – hangsúlyozta Kaji.