DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 8. vasárnap
F1

Több fejlesztési dilemmával is küzd a McLaren

Jelenleg egyértelműen a legerősebb csomag a wokingiaké az F1-ben, ezért Andrea Stelláék óvatosak – de azt is tudja a csapatvezető, hogy nem állhatnak le.

Immár hónapok óta egyértelműen kirajzolódó tendencia a Formula-1-ben, hogy a McLaren rendelkezik a legjobb autóval és legerősebb csomaggal: az MCL38-as minden típusú pályán gyors – a nagy leszorítóerőt igénylő technikás helyszíneken, mint Zandvoort, a Hungaroring vagy Szingapúr, pedig különösen –, s ez immár a konstruktőri vb-tabella első helyének formájában is megmutatkozik.

Mindezt pedig úgy érte el a McLaren, hogy igazából a Miamiban bevetett fejlesztési csomag óta a Holland Nagydíjig nem volt jelentős újításuk az autóhoz. A wokingiak nem véletlenül óvatosak, hiszen idén számos riválisuk – például a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes is – járt úgy, hogy egy jónak tűnő fejlesztés miatt problémáik adódtak a versenygép egyensúlyával.

f1-mclaren-szingapur-1



De vajon milyen irányba billenti ezt a dilemmát az F1-es Szingapúri Nagydíjon látott újabb domináns produkció? „Hogy őszinte legyek, ez volt az egyik gondolatom a verseny után” – ismerte el Andrea Stella csapatfőnök. „Van néhány dolgunk előkészületben, és nyilvánvalóan amikor ilyen teljesítményt nyújtasz a pályán, mindig óvatosan közelítesz a dolgokhoz a fejlesztések szempontjából.”

„Ugyanakkor bíznunk kell a folyamatokban, bíznunk kell abban, ahogy eddig dolgoztunk. Elmondtam már, hogy időt szánunk arra, hogy megfelelően mindent leellenőrizzünk, mielőtt a pályára szállítjuk őket. Szóval nem hiszem, hogy változtatnánk ezen a tervünkön.”

Stella hangsúlyozta, hogy a Red Bull biztató második helye és a Ferrari erős pénteki tempója alapján sem dőlhetnek hátra: „A Formula-1-ben nem hiszem, hogy túlságosan visszavehetsz, mert az azt jelenti, hogy a többiek utolérhetnek. És nem tudhatjuk, mik a többiek tervei.”

 

Egyszerre többet vagy sok kisebbet?

A másik dilemmáról, miszerint rögtön bevessenek-e egy-egy elkészülő kisebb újítást vagy inkább többet pakoljanak egy nagyobb csomagba, a McLaren vezető tervezője, Rob Marshall beszélt a Formula.hu jelenlétében a szingapúri hétvége során:

f1-mclaren-szingapur-2

„Mindig a leszorítóerő kergetéséről szól ez. Igazából szeretjük összegyűjteni a darabokat és nagy csomagban szállítani őket. Egyelőre erre koncentráltunk, hogy összeszedjük ezeket a darabokat. Remélhetőleg egy ponton újabb fejlesztéssel állhatunk elő.”

„Bizonyos tekintetben jó, ha folyamatosan kis újításokat vetsz be, mint például az övszárnyunk ezen a hétvégén. Ugyanakkor néha csak kicsit várnod kell, míg néhány darab egyszerre összegyűlik. Ennek az előnye, hogy ezek a darabok gyakran nem igazán passzolnak egymáshoz, vagy nem annyira, mint gondolnád.”

„És ha egy csomagban vetjük be őket, akkor azok nagyjából azok a részek, amelyeket együtt fejlesztettünk ki, együtt teszteltük őket a szélcsatornában, így biztosabbak lehetünk abban, hogy a kombinációjuk jól működik együtt” – magyarázta a szakember. „Míg ha egyesével hozzuk az alkatrészeket, akkor bevethetünk egy fejlesztést, majd dolgozhatunk egy másik részen, és kiderülhet, hogy az némileg kompromittálta az előző változtatást.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: