Szerdán vált hivatalossá, hogy a 2025-ös esztendő első negyedévében távozik a Red Bull Racingtől Adrian Newey, akinek az utolsó projektje az RB17-es hiperautó befejezése lesz, az F1-es istálló munkáitól már hátralép. Ennek ellenére a tervezőzseni feltűnt pénteken a Miami Nagydíj paddockjában – utazó tudósítónk, Mészáros Sándor is beszélgetett vele, és még a legendás piros füzet titkát is megtárgyalták –, ahol a Sky Sports F1 kameráinak nyilatkozott arról, hogy fáradtnak érzi magát:
„Az F1 nagyon felemészt, már hosszú ideje itt vagyok. A 2021-es például egy rendkívül sűrű év volt a Mercedesszel a bajnokságért vívott szoros csata miatt, miközben a 2022-es RB18-asba is be kellett fektetni a kutatómunkát. Eljön egy pont, amikor csak úgy éreztem, ahogy Forrest Gump is mondta: ’Kicsit fáradt vagyok’” – mondta el Newey, aki arra a kérdésre, hogy mióta fontolgatja a döntését, így reagált:
„Már egy ideje. Azt hiszem, kicsit a tél során. Aztán ahogy alakultak az események idén, azt gondoltam, hogy nagyon szerencsés helyzetben vagyok azzal, hogy nem kell dolgoznom ahhoz, hogy megéljek. Azért dolgozom, mert élvezem. Csak úgy éreztem, ez a jó idő arra, hogy kicsit hátralépjek, pihenjek és számot vessek az életről.”
Mit hoz a jövő Newey számára?
Már az első pillanattól kezdve megindultak a találgatások arról, hogy hova szerződhet Newey a Red Bulltól. A híresztelések szerint az Aston Martin és a Ferrari is komoly ajánlattal csábítgatja a világbajnok autók sorát tervező szakembert, de a legfrissebb fejlemények szerint egykori csapata, a Williams is bejelentkezett érte.
A 65 éves tervező ugyanakkor a Skynak arról beszélt, hogy egyelőre csak pihenni szeretne – viszont a jövőbeli F1-es projekt lehetőségétől nem zárkózott el: „Úgy gondolom, Mandyvel, a feleségemmel és a kutyákkal utazni fogunk Franciaországon át, és kapnak egy motorhome-ot vagy valamit, és élvezik az életet. Aztán lehet, hogy egy ponton ott állok majd a zuhany alatt és azt mondom magamnak: ’oké, ez lesz a következő kaland’. De jelen pillanatban nincs terv.”
Newey arra is reagált, hogy a jövőre már a Ferrarinál szereplő Lewis Hamilton úgy fogalmazott, hogy ő szerepelne a kívánságlistája élén és megtiszteltetés lenne számára a 65 éves mérnökkel dolgoznia: „Nagyon kedves Lewistól, hogy ezt mondja. Roppant hízelgő. De pillanatnyilag csak egy kis szünetet fogok tartani, aztán meglátjuk, mi történik legközelebb.”
Bár pontos információkat nem ismerhetünk a távozása kapcsán, de úgy tudni, hogy 2025 első negyedéve után akár csatlakozhatna is egy másik Formula-1-es alakulathoz, mivel kvázi a mostani háttérbe vonulásával már letölti a „kertészkedési szabadságát”. Ez azt jelenti, hogy ha valahova eligazol, akkor ugyanaz első lépéseknél még nem lesz jelen, de elméletileg még komoly hatást gyakorolhat az új 2026-os szabályok szerint épített autó tervezésére.
„Élvezem a szabályváltozásokat, ez biztos” – fogalmazott részben ennek kapcsán Newey. „Azt mondanám, a jelenlegi szabálymódosítások voltak a legnagyobbak 1983 óta, amikor a laposhasú autók bejöttek. Nagyon élvezem a kutatómunka izgalmait és az autó részleteinek megtervezését.”
„A mostani legutóbbi két autó a 2022-es továbbfejlesztése, és a jövő évi lesz a harmadik lépcső. Nagyszerű széria volt. Ami meglepett, hogy mennyi rejlik ezekben az autókban. Amikor először megnéztem a szabályzatot, nem voltam ennyire biztos benne. De jó móka volt.”