DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

A DRS-nek is köszönheti az időmérős javulást az Aston Martin

Az időmérőn jellemzően erősebb az F1-es csapat, a futamokon visszaesik, éppen fordítva, mint 2023-ban: ennek két fő magyarázata van a zöldek teljesítményigazgatója szerint.

A 2023-as szezonban jellemző tendencia volt az Aston Martinnál, hogy az autó a versenytempóban, főképp a gumikezelésből profitálva volt igazán erős Fernando Alonso alatt: a spanyol az év során négyszer indult az első három hely valamelyikéről, de nyolcszor végzett a dobogón, számos alkalommal nyert helyezéseket a kiinduló pozícióhoz képest.

2024-ben azonban megfordulni látszik a trend: Alonso Bahreinben a hatodik, Szaúd-Arábiában a negyedik rajtkockát szerezte meg, mindkét alkalommal néhány századmásodpercen múlt, hogy akár egy sorral előbbről rajtolhasson. A futamokon azonban jellemzően helyezéseket veszített és elmaradt azok tempójától, akik az időmérőn közvetlen ellenfelei voltak.

Javult az AMR24 DRS-hatékonysága

„A múltban jellemző tendencia volt, hogy futamon erősebbek vagyunk, az időmérő azonban kicsit nehezebbnek bizonyult. Az idei autó aerodinamikai karaktere azonban egészen eltérő” – beszélt az időmérőn és futamon mutatott forma átfordulásáról Tom McCullough, az Aston Martin teljesítményigazgatója az Autosportnak.

Az egyik fő tényező a DRS, melyet a Red Bull egyik fő erősségeként jegyeztek 2023-ban: az RB19 sebessége jelentősen megugrott, mikor kinyílt az állítható hátsó szárny. Hasonló trend figyelhető meg az Aston Martinnál, a DRS-használat pedig az időmérőn jobban érvényesül, hiszen kvalifikáción szabad a DRS-nyitás a kijelölt zónákban, melyekből a bahreini és dzsiddai pályákon három is található.



„Miután láttuk tavaly, mennyire erős ebben a Red Bull, nagyon keményen dolgoztunk a DRS-hatékonyságon. Sok szakember próbálta megtalálni a megoldást, hogy jelentősebb több légellenállást veszítsünk, ha megnyomjuk a DRS-gombot” – mondta McCullough. „Ez is része annak, hogy jól kvalifikálunk. Összevetettem a tavalyi és idei időmérő körülményeit, szinte azonos szélirány és -sebesség mellett a különbség egészen nagy volt, azaz jelentős köridőt nyertünk ebből kifolyólag.”

A DRS-hatékonyság számszerűen: az AMR24 Bahreinben 20 km/h, Szaúd-Arábiában 19 km/h sebességgel volt gyorsabb nyitott DRS-sel az Autosport szerint. Tavaly ez az eltérés még csak 12-15 km/h volt: az Aston Martin a Red Bull és a Ferrari szintjére tudott felzárkózni az optimalizált DRS-hatással.

Még ki kell ismerni az új koncepciót

A DRS a magyarázat egyik része, a másik tényező abból fakad, hogy az Aston Martin jelentősen megújult aerodinamikai szempontból, a csapat egyelőre a kiismerés fázisában tart. Az időmérő egyetlen gyorskörre összpontosítva egyszerűbb, az itt elért teljesítmény pedig mutatja, hogy az AMR24-ben megvan a kellő nyers tempó, a versenykörülmények azonban mindig összetettebbek. A csapatnak egyelőre ki kell ismerni autója versenytávon való működését, elsősorban a gumikezelést – ha ez sikerül, a futamon is gyorsak lesznek, nem csupán az időmérőn.

„Jelenleg tanuljuk, hogyan hozzuk ki belőle a legtöbbet. Az előző hétvégét azzal a stratégiával közelítettük meg, hogy javítani próbáljuk a hosszú etapokat, azzal pedig nem igazán foglalkozunk, hova kvalifikálunk, mivel a mérnöki fókusz nagy része arra irányul, hogy az autónk vigyázzon a hátsó gumikra a futamon, az pedig majd kiderül, hogyan kvalifikálunk” – magyarázta a teljesítményigazgató.

„Egy olyan aerodinamikai filozófiára álltunk át az idei évben, egy platformot biztosít a fejlesztés fenntartására” – tette hozzá McCullough, hogy a jelentős átalakítás fő célja, hogy az Aston Martin több potenciált tudjon kiaknázni az alapkoncepcióból, és ne maradjon le a fejlesztési versenyben, ahogyan történt 2023-ban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: