A konstruktőri világbajnokság utolsó helyén végzett a 2023-as Formula-1-es szezonban a Haas, amelynek pilótái mindössze tizenkét pontot tudtak összekaparni. Mindez nagyrészt a pocsék gumikezelésnek volt betudható, amelynek köszönhetően hiába villant meg olykor az időmérőkön Nico Hülkenberg vagy Kevin Magnussen, azt szinte soha nem tudták jó versenyeredményre váltani.
Ayao Komatsu, a Günther Steinert nemrég váltó új csapatvezető pedig nem tagadta, hogy még mindig nem teljesen értik a gumikopási problémáik forrását – igaz, azért ötleteik vannak, merre kell haladniuk ezen a téren:
„Nem hiszem, hogy mindent megértettünk. Úgy gondolom, egy jelentős részét értjük, de ennek az egyetlen bizonyítéka, ha olyan autót produkálunk, amely meg tud birkózni a problémával” – nyilatkozta Komatsu az Autosportnak. „Nem akarok itt ülni és azt mondani, hogy száz százalékig megértettük. Mert nincs így. De egy erős ötletünk van az okokra és arra, hogy hova kell koncentrálnunk.”
Javítani kell a kommunikáción és a munkamódszeren
A Haas néhány éve, 2019-ben már egyszer látványosan szenvedett a gumikezeléssel. Komatsu arról beszélt annak kapcsán, hogy az amerikai színekben szereplő istálló két központja közötti kommunikáción mindenképp javítani kell:
„2019 és 2023 között nagyon eltérő a program. Ugyanolyannak tűnhet, de nagyon is más. Viszont a munkagyakorlat ennek a magja. Ha nem dolgozunk egységesen, ha nem kommunikálunk jól az olaszországi aerodinamikai részleg és az Egyesült Királyságban található gumis részleg között, az probléma.”
„Ennek a munkakultúrának és gyakorlatnak a javítására koncentrálok. Együtt akarunk mozogni. Ha van egy valódi autóproblémánk, fogadjuk el, majd kommunikáljunk és beszéljük meg ezt nyíltan a megfelelő emberekkel.”
„De még így is lehet egyet nem értés az asztal körül ülő emberek között, ez elkerülhetetlen. Úgy gondolom, az egyet nem értés egészséges mindaddig, amíg mindenki tudja, hogy meg kell hozni egy döntést. Úgyhogy valakinek döntenie kell, és akkor abba az irány haladunk, ez rendben is van.”
„De ha az egyik csoport azt mondja, hogy ’van itt egy probléma’, a másik azt leokézza, majd mennek tovább ugyanabba az irányba, akkor nem tudunk fejlődni.”
A Haas 2024-es autóját néhány napja Silverstone-ban járatták be – a fotók is ott készültek –, de az, hogy sikerült-e orvosolni a gumigondjaikat, csak a jövő heti bahreini teszten vagy még inkább az első futamokon fog kiderülni.