DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Vowles: Ő a legnagyobb ösztönös tehetséggel rendelkező pilóta

James Vowles Lewis Hamiltont nevezte meg a legtehetségesebb pilótaként, akivel a Mercedesnél dolgozott – a Williams csapatfőnöke Nico Rosberggel is összehasonlította a hétszeres világbajnokot.

Schumacher, Hamilton, Rosberg, Bottas, Russell – azon pilóták, akikkel James Vowles a Mercedesnél együtt munkálkodhatott a Williamshez szerződését megelőzően. A High Performance Podcast csapatának adott interjújában elárulta, kit tart a legnagyobb ösztönös tehetséggel rendelkező versenyzőnek, akivel a brackley-i alakulatnál dolgozhatott:

„Lewist. Már akkor, amikor csatlakozott hozzánk” – utalt Vowles 2013-ra, amikor Hamilton a Mercedes csapatához szerződött. „Mind a mai napig ő az. A Mercedesnél töltött időm alatt ő volt a legnagyobb ösztönös tehetséggel rendelkező pilóta, akivel dolgozhattam – Michaelt is beleszámítva.”

Mi teszi naggyá Hamiltont?



Vowles így fogalmazott a hétszeres bajnok tudásáról: „Megvannak a maga szokásai és tendenciái… Például, amikor az első szabadedzéseken kigurul a pályára, olyan mintha egy polip lenne a kormánynál: minden módosítást átállít a kormányon, mindent felfedez – ez teszi elképesztővé.”

„Egyszer, amikor a Brazil Nagydíjat szimuláltuk, a rendszerünk javaslatára a hetes sebességi fokozatban kellett a dombra felmenniük. Nico pontosan így tett, ám Lewis két körön belül elégedetlen volt ezzel a megoldással. Hatos fokozatban ment végig ezen a szakaszon – ezzel egy tizedet talált. Nico csak a szimuláció végén látta ezt a megoldást.”

„A begyűjtött adatokat csak egy kiindulási pontnak használja – ezután a megérzésire támaszkodik, és nem fél felfedezni, hol vannak az autó határai.”

Kezdeti nehézségek

A Williams csapatfőnöke elárulta: nem ment minden zökkenőmentesen abban az időszakban, amikor Hamilton megérkezett a Mercedeshez – ám ezeket az évek során sikerült finomítaniuk a brit világbajnok stílusában:

„Gyakran láthatjuk, hogy lesodródik az első kanyarokban. Ez azért történik, mert a lehető legoptimálisabb féktávot keresi – emiatt sokszor elhagyja a pályát. Régebben ezek után egyből abortálta a megkezdett köröket. Ez volt az egyik legfrusztrálóbb tulajdonsága: húsz körből volt egy befejezett – ennél többre volt szükségünk.”

„Ha megnézzük, 2013-hoz képest mennyivel érettebb lett Lewis, látható, hogy már minden körét befejezi. Már képes így is elegendő tapasztalatot gyűjteni” – fogalmazott Vowles.

Egy hétszeres világbajnok erősségei

Vowles szerint a következő tulajdonságok különböztetik meg Hamiltont a többi pilótától: „A féktávok voltak az erősségei. Úgy gondolta, ha fékezés közben képes mindent maximalizálni és ismeri az autó határait, abból tud építkezni és belerázódni a dolgokba.”

„Az első szabadedzéseken amellett, hogy hihetetlenül gyorsan megtanulja a pályát, néhány kör elég neki arra, hogy feltérképezze az autó határait is. Könnyen megérti, mik az adott pillanatban az autó képességei, és a kormányon mivel tud változtatni ezeken.”

„Ezáltal nagyon könnyen megtalálja a legoptimálisabb megoldásokat, egészen elképesztő. Ahol másnak akár hét-nyolc körre is szükség van a feltérképezésre, addigra Lewis már jóval előrébb jár.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: