Az Alpine 2023-as szezonja kapcsán leginkább a zűrzavaros jelző juthat eszünkbe: a csapat komplett vezetőségét lecserélték szinte egyszerre, az új versenyzőpáros között súrlódások voltak, az autó potenciálját pedig nem sikerült kiaknázni, az A523-ast szűk működési tartomány és következetlenség jellemezte.
A 2024-es A524-et Matt Harman technikai stábja a karosszéria teljes hosszában átszabta, hogy utóbbi gyengeségeit kiküszöböljék, miközben Bruno Famin, akit az Alpine Motorsports alelnökeként bíztak meg a csapatvezetői teendőkkel, szervezeti változtatásokat léptetett életbe.
„A 2023-as szezon viharos volt a csapat számára, de legalább bizonyos fokig realizálódott, hogy javítani kell az átfogó csapatdinamikán” – nyilatkozta az Alpine szerdai bemutatója kapcsán Famin a csapat közleménye alapján. A változások már 2023-as év közben megkezdődtek, ezért idén már a szezon kezdetétől várható kézzelfogható hatásuk.
„A szezon második felében változtattunk, különösen a pályán dolgozó csapat működésében, ami azonnali és kézzelfogható sikert is hozott. A cél most az, hogy ezt a dinamikát az Alpine Racing egészére kiterjesszük, 2024-et pedig jó formában kezdjük meg, magas normáknak megfelelően teljesítsünk és működési kiválóságot tartsunk fenn. Az ehhez kellő forrásaink megvannak, létesítményeink bizonyos területeinek modernizálásban pedig új fejezetet kezdtünk meg” – fogalmazott Famin.
Ők az Alpine új kulcsemberei
A csapaton belüli változások magát Famint is érintik: az Alpine által kiküldött sajtócsomag, ahonnan a fenti nyilatkozatot is idézzük, pusztán csapatfőnökként hivatkozik a franciára, az eddigi „megbízott” vagy „átmeneti” jelző nélkül, ami azt mutatja, hogy bár az eredeti tervek szerint csak ideiglenesen töltötte be Otmar Szafnauer megüresedett posztját, a felsővezetés bizalmat szavazott neki, nem keresnek egy állandó embert az Alpine élére.
Hasonló a helyzet a sportigazgató poszton, amelyet Julian Rouse szintén megbízottként foglalt el Alan Permane távozását követően, a brit szakember azonban állandó jelleggel megkapta a pozíciót.
Érdemes még megjegyezni a továbbra is Renault nevén futó erőforrásokat gyártó Viry-Chatillon-i motorrészleg technikai igazgatója, Eric Meignan nevét, aki 2023 októberében csatlakozott – az előző közel tíz évben két rivális, a Ferrari és a Mercedes motorprogramjában volt részlegvezető. A legrégebb óta pozícióban levő vezető Matt Harman, aki az enstone-i gyár technikai igazgatója: pedig a szakembert is csak két éve nevezték ki.
Nincsenek számszerű célok
Az átfogó csapatdinamika a két versenyzőt, Esteban Ocont és Pierre Gaslyt is érinti, akik között nem volt felhőtlen a viszony 2023-ban, ami időnként – mint a melbourne-i ütközés – a csapatot fosztotta meg az eredményektől. Egy finom intés is kiolvasható Famin szavaiból feléjük, mikor az együttműködés fontosságáról beszélt:
„Versenyzőink a mezőny legjobbjai közé tartoznak, ezért arra számítunk, hogy továbbra is együttműködően dolgoznak, közösen a csapattal az átfogó dinamika javítása érdekében. Esteban és Pierre is kulcsszerepet játszanak a pályán és azon kívül is, várjuk a közös, kemény munkát mindkettőjükkel” – mondta a csapatfőnök. „A 2023-as szezonban mindketten elértek egy-egy dobogós helyet, amely eredmények kiváló mutatói tehetségüknek, akárcsak a csapat arra való képességének, hogy kiváló versenyeket hajtson végre.”
A 2023-ban konstruktőri hatodik Alpine a két dobogós helyezés ellenére két pozíciót veszített egy évvel korábbhoz képest a gyártói versenyben. Famin azonban nem a statisztikai eredményekhez méri a csapat fejlődését.
„Folytatnunk kell a fejlődést, hogy a csapat a következő szintre lépjen. Mind tudjuk, hogy a fejlődés sosem lineáris, ezért nem akarok számszerű célokat kihirdetni. Magunkra összpontosítunk és a különböző területeket átívelő fejlődésre, melyeknek köszönhetően nagyobb versenyképességet tanúsíthatunk. Ádáz harc vár ránk a pályán és a gyárak fejlesztési versenyében. Az a szándékunk, hogy ebben a szoros versenyben játsszunk szerepet.”