DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 5. vasárnap
F1

„Nem túl konzervatív?” – Newey bizonytalan

Az előző két autójuk továbbfejlesztése lesz az RB20-as, de a Red Bull F1-es tervezőzsenije rámutatott: nem lehet előre tudni, hogy ez elég lesz-e.

Egyértelműen a Red Bull uralja a Formula-1 jelenlegi, 2022-ben indult új korszakát: bár eleinte a Ferrari is méltó ellenfélnek tűnt, az első szezon második felétől kezdve gyakorlatilag tarolnak az energiaitalosok – olyannyira, hogy 2023-ban csupán egyetlen versenyt nem ők nyertek meg, ráadásul Max Verstappen a 21 elsőségükből 19-et jegyezve lett háromszoros világbajnok.

A sikerszéria okán érthető, hogy a Red Bull a 2024-es F1-es modelljével, az RB20-assal is az előzőleg megkezdett irányba halad tovább. A csapat sztártervezője, Adrian Newey ugyanakkor a Talking Bulls friss adásában némi aggályt is megfogalmazott azzal kapcsolatban, hogy elégnek fog-e bizonyulni ez a visszafogott hozzáállást:

f1-newey-redbull-2023-2



„Az idei autónk nagyrészt a 2022-es harmadik továbbfejlesztése” – fogalmazott Newey. „A tavalyi versenygép a 2022-es továbbfejlesztése volt a legfőbb pontokon: a szokott aerodinamikai fejlesztéseket hajtottuk végre a télen, miközben megértettük, mit kell tennünk a futóművel, hogy javítsunk az autón és hogyan vegyünk ki belőle súlyt, mivel 2022-ben sosem értük el a minimumsúlyhatárt.”

„Az idei autó már a harmadik evolúciója az eredeti RB18-asnak. Amit nyilván nem tudhatunk, hogy ez a harmadik továbbfejlesztés nem túl konzervatív-e, miközben a többiek esetleg valami mást csináltak. Ezt egyszerűen nem tudhatjuk.”

A szakember hozzátette: a költségsapka egyébként köti is a kezüket, nem indulhatnak el bármilyen kísérleti irányba, minden ilyen döntést alaposan mérlegelniük kell, és ezért döntöttek úgy, hogy inkább a meglévő csomagot tökéletesítik tovább.

 

Nem várt dominancia, szorosabb szezonvéggel

Newey azt is elismerte, hogy éppen a konzervatív megközelítés okán érte váratlanul őt a Red Bull tavalyi tarolása: „Az RB18-assal, az új szabályok szerint épített első autóval szerintem sikerült eltalálnunk az alapokat, hogy hogyan álljunk neki a kutatásnak, milyen legyen az autó felépítése, és így tovább. Egy jó autóval sikerült előállnunk, amit aztán fejlesztgettünk a 2022-es évad során, és nyilván elég erős is volt a szezon második fele.”

f1-newey-redbull-2023-1

„2023-ban, azaz a szabályrendszer második évében abszolút arra számítottunk, hogy a mezőny össze fog zárulni. Úgyhogy a tavalyi év mindannyiunkat, és engem különösen is meglepetésként ért. Tényleg nem számítottunk ilyen dominanciára. Idén aztán az alapján, amit hallok, több riválisunk is alaposan megnézett minket ezúttal, és azt gyanítom, elég sok olyan autót fogunk látni, ami hasonlít a miénkre.”

A tervezőguru azért megjegyezte, hogy az évad végére már olvadni látszott a fölényük: „Szorosabb volt a mezőny, így a versenyek is szorosabbá váltak. Austinban például vesztésre álltunk, ezért rizikóztunk és behívtuk Maxot egy extra kiállásra, a többit pedig megoldotta ő. Vegasban valószínűleg Charles volt a gyorsabb, ha őszinte akarok lenni, ott is Max jelentette a különbséget, ez biztos.”

„Szóval az idény végére mindenki már a sarkunkat taposta annak ellenére, hogy Szingapúron kívül mindent megnyertünk. Úgyhogy most nem kellene nagy fordulatnak jönnie télen a változáshoz, szóval nagy a nyomás.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: