A versenyző szempontjából is kérdéses, hogy mennyire jó ötlet olyan szerződéseket aláírni, mint amilyeneket például Charles Leclerc és Lando Norris aláírt a napokban – vagyis hogy hosszú évekre, egy új érába átvezető időszakra elkötelezte magát egy istállóhoz.
Természetesen a pilóták esetében általában vannak kibúvók, kilépési záradékok, de az például már megkérdőjelezhető viselkedés, amikor egy versenyző boldogan aláír öt évre, felveszi a szerződésben meghatározott fizetését, majd egy-két éven belül mégis rájön, hogy lennének jobb lehetőségei, ülhetne jobb autóban – és elkezdi „kibeszélni” magát ebből a kontraktusból.
De mi van a csapatokkal? A Ferrari és a McLaren ezekben az esetekben elkötelezi magát egy-egy versenyző mellett, az érintett vezetőség leteszi a garast a megnevezett pilóta mellé, és azt mondja, hogy Leclerc-re és Norrisra kell építenünk a következő időszakot. De mi van akkor, ha az történik, ami korábban megtörtént Daniel Ricciardóval, előtte Sebastian Vettellel, vagy akár másokkal is? Vagyis az, hogy egyszerűen nem működik már a kapcsolat, nem sikerül előrébb lépni, és egy váltás hozhatna némi javulást, főleg ha a versenyző teljesítménye romlik. Ilyenkor mit tehet egy csapat?
A szerződés ketyeg, a pilóta aláírt nagy pénzért, nem akar távozni, kényelmesen érzi magát – egyetlen opció marad, mégpedig a kivásárlás, amikor óriási pénzért egyszerűen megveheti a csapat a versenyző szerződését, hogy valaki mást ültessen a helyére. Hatalmas áldozat, felesleges pénzkidobás.
Ezen a ponton kell feltennünk a kérdést mondjuk a McLarennel kapcsolatban: biztos, hogy ez a racionális döntés? Lando Norris nagyon tehetséges és nagyon jó versenyző, de F1-es futamot például eddig nem nyert, év végi eredmények terén sem alkotott kiemelkedőt – nyilván bele lehet látni a jövő világbajnokát, de ez egyelőre egy ígéret, és nem több.
Biztos, hogy annyira ragaszkodni kell hozzá, hogy közel két évvel az előző szerződése lejárta előtt alá kell vele írni az újat és lekötni sok-sok évre – azok után, hogy pont ő hangsúlyozta az utóbbi egy-két esztendő nehézségei során, hogy mindenképpen javulásra, változásokra van szükség a McLarennél?
Erről is beszélgettünk Pitwall című műsorunk legutóbbi adásában – Gobodics Tamás például így fogalmazott:
„Azt szokták mondani, hogy a legkönnyebb lecserélni a versenyzőt, ha valami nem működik, és ez tényleg így van. Mi történik akkor, ha Lando Norris mondjuk távozik a McLarentől? Hasonló szintet tud képviselni Leclerc, Sainz, Russell, ki tudja, hogy mi lesz Piastriból, lehet beszélgetni Albonról, akár érkező új fiatalokról, ott van Gasly… Nem érzem az óriási osztálykülönbséget a felsoroltak között. Nyilván vannak közöttük különbségek, és ha sorrendbe kellene helyezni őket, akkor meg tudnánk tenni, de nem érzem azt, hogy ha a felsoroltak közül bárki ülne Norris helyére, akkor sokkal rosszabb helyzetben lenne a McLaren.”
Hallgassátok meg a heti Pitwallt a YouTube-on és mondjátok el a véleményeteket kommentben