DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 2. szombat
F1

A fejlesztés, amitől feljavult Leclerc teljesítménye

Volt egy időszaka a 2023-as F1-es szezonnak, amikor Carlos Sainz jobbnak tűnt a Ferrarin belül, mint Charles Leclerc, de az év végére fordult a kocka.

A Japán Nagydíjra érkezett meg a Ferrari 2023-as autójának az a fejlesztése, amellyel Charles Leclerc újra magáénak érezte az SF-23-at – árulta el a monacói F1-es pilóta.

Az idény első szakaszában Leclerc ugyan jóval gyorsabb volt csapattársánál, Carlos Sainznál, de kiszámíthatatlanul viselkedett az autó, az első fejlesztések pedig inkább ezt próbálták stabilizálni – az orrtolósabb autó viszont nem feküdt Leclerc-nek, így volt a szezonnak egy olyan időszaka, ahol egyértelműen Sainz volt versenyképesebb.

A spanyol Monzában és Szingapúrban egymás után két pole-pozíciót is szerzett, utóbbi helyszínen pedig megtörte a Red Bull sorozatát, és ő szállította a Ferrari egyetlen idei futamgyőzelmét – abban az időszakban egyértelműen ő volt a potensebb versenyző kettejük közül.

22970839-eb93-4beb-8c83-e56f257788ca_1



A soron következő Japán Nagydíjra azonban újabb fejlesztések érkeztek, a Scuderia teljesen áttervezte a padlólemezt és a diffúzort, amelyekhez az oldaldoboz alávágását is hozzáigazította. Ennek köszönhetően az autó már másképp kezelte a súlypont változásait, másképp oszlott el a leszorítóerő, így kiszámíthatóbbá, vezethetőbbé, beállíthatóbbá vált az SF-23 – nem lett tőle gyorsabb, viszont többet lehetett belőle kihozni, és stabilabban adta le a csúcsteljesítményét.

„Nyers teljesítmény terén nem volt az nagy fejlesztés, viszont komfortérzetben sokat segített Charles-nak” – mondta erről Fred Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke.

Leclerc pedig onnantól új erőre kapott: Japántól kezdve 2,3 volt az átlagos rajthelye (előtte 6,3), 3,2 volt az átlagos futameredménye (előtte 5,6), és onnantól az utolsó hét hétvégén három pole-t szerzett, míg előtte egész évben csak kettőt – ráadásul ugyanúgy három dobogós eredményt tudott felmutatni, mint előtte összesen.

 

Ehhez passzolt Leclerc vezetési stílusa

„Az én részemről két szakasza volt a szezonnak, a Japán előtti és a Japán utáni” – idézi Leclerc szavait a The Race.

„Azóta sokkal könnyebbnek érzem az autó vezetését. Sokat dolgoztunk az autó kiegyensúlyozottságán különböző körülmények között, és ez sokat segített. Én túlkormányzott autóval, erősen beforduló első tengellyel tudok jól menni, a szezon első részében pedig ez nem állt rendelkezésre. Azóta viszont én is sokkal stabilabban tudtam vezetni” – magyarázta a monacói. 

ef42af3c-167a-4b58-9012-4f0d20abcf87

Leclerc év közben többször jelezte, hogy a stabilitás miatt orrtolósabbá váló autóval nem tudja kihozni magából a 100%-ot, Sainznak viszont kézre állt a Ferrari, így a monacói megpróbált néhány vezetéstechnikai dolgot is ellesni csapattársától, amik (természetesen) nem jöttek neki zsigerből, így nehezen birkózott meg a feladattal.

A szezonzáró Ferrari viszont nagyon feküdt neki, és bár Brazíliában az első sorba kvalifikált, de nem tudott elrajtolni egy műszaki hiba miatt, Austinban pedig a hatodik helyről kizárták, így is parádés utolsó szekciót teljesített – a Las Vegasban és Abu Dhabiban hozott második helyeivel pedig végül Sainzot is megelőzte a pontversenyben.

Más kérdés, hogy 2024-re elvileg teljesen új alapokra helyezett autóval készülnek Maranellóban, de az irányt azért jól felrajzolhatta 2023 lezárása: ha neki kedvező autót kap, akkor ilyen teljesítményre képes Leclerc.

Megjelent a Száguldás és cirkusz F1-es szezonösszefoglaló album és falinaptárunk, amelyek webshopunkban most nagy kedvezménnyel megvásárolhatóak!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: