DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Verstappen reformötlete a sprintekre: Szabaduljunk meg tőlük!

Semmilyen átalakítás nem győzné meg a formátum létjogosultságáról a háromszoros F1-es világbajnokot. Szerinte az austini kizárások is emiatt történtek.

Amióta 2021-ben bevezették a Formula-1-ben a sprintversenyeket, folyamatosan megoszlanak a vélemények róla a rajongók és a versenyzők körében egyaránt. Az F1 is érzi, hogy nem feltétlenül működik a formátum: az idei évre külön kvalifikációt kapott a sprint, ám a sajtóhírek szerint jövőre még radikálisabb reformok jöhetnek.

Azok után ugyanis, hogy az austini szombati viadal mind izgalmakban, mind a kilátogató nézők számában elmaradt a várakozásoktól, sajtóhírek szerint több elképzelés is felmerült a sprintek átalakítására: szóba került a fordított rajtrács, a pénzdíj és a különálló sprintbajnokság elgondolása is – ez utóbbi esetében az eredmények nem számítanának bele a „fő” világbajnoki összetettbe.

f1-verstappen-redbull-mexico-day0



A jelenlegi F1-es mezőnyből kétségkívül a regnáló világbajnok, Max Verstappen számít a sprintek fő ellenzőjének. Amikor a Motorsport.com megkérdezte a hollandtól, hogy a reformok változtatnának-e a véleményén, egyértelmű választ adott a Red Bull-os:

„Nem jelent élvezetet számomra egy sprint megnyerése. Átérsz a célvonalon és azt mondod magadnak: ’oké, holnap jön a verseny, a főfutam’. Ez így működik. Mindig azt mondom: miért kell megpróbálnunk feltalálni valamit? Úgy vélem, a termékünk működik, ha elérjük, hogy az autók versenyképesek legyenek és hosszú ideig változatlanok maradjanak.”

„A futballban sem változtatnak a szabályokon, vagy más sportokban is ugyanaz a helyzet már száz éve. Miért kell hirtelen más dolgokkal előállnunk, hogy megpróbáljuk szórakoztatóvá tenni? Szerintem ha jó versenyre van kilátás, mert közel vannak egymáshoz az autók, akkor nincs szükség sprintformátumra vagy sprinthétvégére.”

f1-verstappen-austin-sprint

Az austini kizárások is a sprint miatt történtek

Verstappen arra is rámutatott, hogy a múlt hétvégi Formula-1-es USA Nagydíjon is a sprintlebonyolításnak volt oroszlánrésze abban, hogy a Ferrarin és a Mercedesen is kifogott a hasmagasság pontos beállítása az egyetlen szabadedzés során, ami a huplis austini pályán a kopólemez túlzott elvékonyosádához és ezáltal az ellenőrzéseket követően Lewis Hamilton és Charles Leclerc kizárásához vezetett – előbbi szerint ráadásul többen is így jártak volna, ha megvizsgálják az autóikat.

„Úgy gondolom, egyszerűen csak meg kellene szabadulnunk a sprinthétvégéktől, s akkor mindenki rendesen be tudná állítani az autóját, mert ez nem történt volna meg egy normál versenyhétvégén’ – vélekedett Verstappen. „Ilyenek csak sprinthétvégéken történnek, amikor mindennel kapkodni kell a szabadedzés és az időmérő között, és azt gondolod: ’hmm, talán rendben leszünk’. Ha valamivel félremész, már semmit sem tehetsz, legfeljebb a guminyomást emelheted meg, de akkor meg olyan, mintha lufikon kellene köröznöd.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: