DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 10. péntek
F1

Húszmillióval többet költhetnek a gyengébb csapatok

Módosított költségvetési tervein az FIA, ugyanis a négy leggyengébben szereplő csapatnak extra fejlesztési összeget biztosított.

Az FIA várakozásai szerint a költségvetési limit, amely 2021-ben vált valódi tényezővé az F1-ben, idén kezdi el éreztetni hatását. Ennek valóságtartalmát mindenki döntse el saját maga, az viszont most biztossá vált, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetségnél célt értek a kiscsapatok szavai, akik már korábban is szerettek volna extra kedvezményt kapni az FIA-tól.

Ebben az évben minden istálló egyaránt 45 millió dollárt fordíthatott tőkeberuházásokra, azaz infrastrukturális fejlesztésekre. A Williams részéről érkezett a legfőbb panasz, miszerint már annyira elavultak a különböző létesítményeik és használt eszközeik, hogy költséglimit ide vagy oda, sosem fogják utolérni a többieket.



Ennek is köszönhetően most újragondolta az FIA a beruházásokra fordítható összegek eloszlását, s arra jutottak, hogy 2024-gyel kezdődően három divízióra osztják a csapatokat. A beosztást az elmúlt három szezon eredménye alapján határozza meg minden évben innentől a szövetség.

Top divízió

A három topcsapatnak, név szerint a Red Bullnak, a Mercedesnek és a Ferrarinak eleinte nem is akartak plusz keretet biztosítani, ám végül annak érdekében, hogy keresztül vihessék rajtuk is az elképzeléseiket, kénytelenek voltak 6 millióval emelni az élen lévő trió költségvetésén is, így 45 helyett 51 milliót költhetnek el. Fontos megjegyezni, hogy ez az 51 millió dollár az elmúlt három évre és a 2024-es szezonra vonatkozik, tehát négy szezon alatt költhetnek ennyit a csapatok infrastrukturális fejlesztésekre.

A középmezőny

A következő csoportba a McLaren, az Alpine és az Aston Martin tartozik, akik 58 milliós limitet kötelesek betartani, ami azt jelenti, hogy 7 millióval több áll rendelkezésükre 2024-ben, mint a három topcsapatnak.

A két brit székhelyű csapat szép fejlődést mutatott be idén, igaz, hogy míg a McLaren a szezon eleji gyenge teljesítmény után lépett a Ferrari és a Mercedes nyomába, addig az Aston Martin az év eleji kirobbanó forma után süllyedt vissza a középmezőnybe, míg az Alpine ne igazán tud kitörni onnét.

Plusz 20 millió a mezőny végének

Az elmúlt évek alapján leggyengébb eredményeket elérő csapatoknak már komolyabb kedvezményt biztosít az FIA. Ezek név szerint az AlphaTauri, az Alfa Romeo, a Haas és a Williams, akik extra 20 milliós keretet kaptak annak érdekében, hogy felzárkózhassanak a többiekre, így ez a négy istálló 7 millióval költhet többet a középmezőnynél és összesen 14-gyel, mint az élmezőny.

A Williamsnél nagy az öröm

Miközben a 11. csapat elleni lobby élén a grove-iak állnak, talán nekik a legnagyobb segítség ez az extra 20 millió dollár, hiszen íg modernizálhatják felszereléseiket és létesítményeiket. James Vowles csapatfőnök így fogadta a Nemzetközi Automobil Szövetség döntését:

„Ha nem is akkorákat, mint szeretnénk, de így most már tudunk beruházásokat végezni. Ez határozottan egy lépés a jó irányba a testület részéről.”

A Williams mellett a McLarennél is nagyon örülnek ennek a lépcsőzetes eloszlásnak, azonban a Ferrari csapatfőnöke Frederic Vasseur szerint ezzel veszélyes terepre tévedt a Formula-1.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: