DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. február 28. szerda
F1

Max Verstappen nyerte a szenzációs Holland Nagydíjat és beállította Vettel rekordját

Fernando Alonso és Pierre Gasly a dobogón, Sergio Perez és Carlos Sainz a top ötben, Max Verstappen pedig zsinórban kilencedik győzelmét zsebelte be.

Max Verstappen nyerte az F1-es Holland Nagydíjat, ezzel sorozatban kilencedik futamgyőzelmét aratta idén, amellyel beállította Sebastian Vettel vonatkozó rekordját és tovább növelte előnyét a bajnoki pontversenyben.

A világbajnokot a verseny elejét és a legvégét felforgató eső, a piros zászló és az újraindítás sem gáncsolta el, eleinte bődületes tempót autózva rohant vissza 14 másodperc hátrányból Sergio Perezre, majd a versenytáv nagy részét már ismét az élen, kényelmes helyzetben töltötte, a legvégén leszakadó esőt is kimozogta és az újraindításnál sem adott reális esélyt másoknak.

Az esőben kedvező stratégiát húzó Perez sokáig a második helyen haladt, aztán hibázott az esőben és visszcsúszott harmadiknak, majd bokszutcai sebességtúllépésért ötmásodperces büntetést kapott, így lemaradt a dobogóról.

A második helyre a parádésan autózó Fernando Alonso ért be, aki így Kanada óta először fért be a top háromba, a dobogó alsó fokára pedig az elképesztő nagy futamot teljesítő Pierre Gasly hozta be a bravúreredményt teljesítő Alpine-t.

Charles Leclerc és George Russell nullázott.

f1-max_1



 

Esőkáosz az elején

Gyakorlatilag a felvezető körre érkezett meg az eső az F1-es Holland Nagydíjra: mindenki slickeken jött ki, de közben elkezdett esni, és az első kör végére már leszakadt az ég. Ennek ellenére nem ért össze senki senkivel, Fernando Alonso volt parádés az első kanyarokban, aki Alexander Albon mellett George Russellt is megelőzte, majd a második körben elment Lando Norris mellett is az egyre jobban rákezdő esőben és feljött a második helyre Max Verstappen mögé.

Az első kör végén Perez és Leclerc is a bokszba jött átmeneti gumikért, jött velük Zhou, Tsunoda, Magnussen és a sor végéről rajtoló Lawson is, de a többiek kint maradtak slickeken az egyre vizesebb pályán. Egészen a második körig, amikor Verstappen és Alonso is kijött az első két helyről, így Russell vette át a vezetést, aki megelőzte Norrist – de nem sokáig, mert a harmadik kör végére már a korán cserélő Perez (!) állt az élre, aki a semmiből ugrotta át a többieket azzal, hogy jó időben jött ki cserélni (és nem rontották el a cseréjét úgy, mint a Ferrari Leclerc-nek, aki ott lehetett volna mögötte, de így csak kilencedikként haladt…) – totálisan felfordult a futam az első percekben.

A cserék után szokatlan sorrend állt fel: Perez 12 másodperccel (!) vezetett a második helyezett Zhou előtt, majd Gasly próbálta maga mögött tartani Verstappent, aztán jött Leclerc, Alonso és Sainz – a futamot korábban vezető Norris a 12., Albon a 14., Russell pedig a 16. helyig csúszott vissza a kavarodást követően. A hetedik körre Verstappen átlépte Gaslyt és Zhout, a korábbi 14 másodperces hátrányát pedig 10 alá csökkentette Perezzel szemben, és elindult csapattársa után a futamgyőzelemért.

Az eső közben elállt, a 10. körben már ismét „slickessé” vált a pálya, meg is kezdődtek a visszacserék, a 11. körben már csak a két Red Bull, Gasly és Leclerc olt átmeneti esőgumikon – Verstappen négy kör alatt a 10 másodperces hátrányát 2,5 másodpercesre (!) csökkentette a mexikóival szemben, majd a Red Bull őt hozta ki előbb slickre váltani, amivel el is dőlt a kettejük közötti „csata”. Mire egy körrel később Perez is cserélt, már a világbajnok mögé jött vissza, eddig tartott az előnye – a 13. körben Verstappen bő három másodperccel vezetett csapattársa előtt, a bombaformában vezető és támadó, több parádés előzést bemutató Alonso pedig további két és féllel követte a mexikóit.

A 16. körben aztán jött az újabb fordulat: ugyan közben ismét rákezdett kicsit az eső, de nem ez okozta a problémát, hanem Logan Sargeant, aki 24 órán belül másodszor is falba vágta a Williamst – az időmérő Q3-as szakasza után ezúttal is összetörte az autót, emiatt pedig a versenyirányítás beküldte a biztonsági autót.



 

Megnyugodtak a kedélyek a slick gumikon

A 21. kör végén bekövetkező újraindítás után a két McLaren, a két Mercedes, Leclerc (sérült első szárnnyal) és Stroll is a pontszerző zónán kívül tanyázott, ettől kezdve pedig kicsit megnyugodtak a kedélyek, és egy szokásos száraz futamot láttunk, az eső végül nem jelentett már tényezőt.

Verstappen kényelmes távolságba került Perez előtt, aki leszakította magáról az eleinte még támadó Alonsót, az ötmásodperces büntetéssel autózó Gasly őrizte a negyedik helyet Sainz előtt, Albon feljött hatodiknak, hátulról pedig a két McLaren és Hamilton tudott feljebb kapaszkodni a pontszerző helyekre vagy azok határára. 

A 42. körben a Ferrari úgy döntött, hogy Leclerc versenyéből elég volt, a futam elejétől kezdve technikai hibával, sérüléssel bajlódó monacóit kihívta a bokszba, ő lett a második kieső. 

A kerékcserék második szakaszát aztán borzasztóan elrontotta az Aston: Alonsót késve hívták ki, aki így sok időt veszített a többiekkel szemben, ráadásul nem jött le a bal első kerék, ennek köszönhetően pedig Sainz és Tsunoda (!) is megelőzte, visszaesett az ötödik helyre. A kétszeres világbajnokot viszont nem igazán érdekelte mindez: a japánt azonnal, a ferrarist pedig két körrel később lépte át, így visszaszerezte a harmadik helyet.

Az utolsó bő tíz körre aztán megérkezett még egy zápor, ami eláztatta a pályát – ennek Verstappen, Perez, Alonso, Gasly, Sainz, Albon, Hamilton, Russell, Ocon, Norris pontszerző sorral feszült neki a mezőny.



 

Eső és dráma a végére is

Komolyabb záport jósoltak a hajrára és a 61. körben Perez kezdte meg a kerékcserék sorát, ő tette fel először az inter gumit, de a Red Bull elrontotta a kiállást, ami végül nem ütött vissza a pilóta futamára.

Verstappen, Alonso, Albon és Ocon egy kör késéssel állt ki a többiekhez képest, ők vesztettek is ezzel, de Verstappen és Alonso számára ez belefért, ők megőrizték az első és harmadik helyüket, közöttük Perezzel, főleg hogy a mexikói bőven veszített a lassú cserével.

Perez azonban elrontotta: egy körrel a kiállások után hibázott, kicsúszott az első kanyar féktávján, és pont annyit veszített, hogy Alonso elment mellette és átvette a második helyet tőle. Zhou és Tsunoda kicsúszására a versenyirányítás már virtuális biztonsági autóval reagált és itt jött az újabb fordulat…

Verstappen, majd Perez is kijött extrém esőgumikért, mert azokra volt szükség, de a versenyirányítás közben az autózhatatlan körülmények miatt piros zászlóval megszakította a futamot – Verstappen nem veszített ezzel (csak a hatalmas előnyét), Perez viszont a biztos dobogóról visszacsúszott a hatodik pozícióba Gasly, Sainz és Hamilton mögé. A versenyirányítás azonban a pontos idővonalat visszanézve arra jutott, hogy visszasorolja a harmadik helyre, így „csak” a saját hibájával bukott pozíciót.



 

Öt kör a célig

Az eső elállta után kötelezően intermediate gumikon, gördülőrajttal indították újra a futamot, a biztonsági autó két kört töltött a mezőny előtt, így öt forduló maradt a leintésig arra, hogy eldöntsék a helyezéseket a pilóták.

Alonso próbálta megtámadni Verstappent és a csúszós pályán ott is tudott maradni a világbajnok sarkában, de közben két újabb fordulatot is láthattunk: Perezt ötmásodperces büntetéssel sújtották bokszutcai sebességtúllépésért, míg a támadó Russell hibázott, és visszaesett a mezőny végére, ő lenullázta magát egy Norrisszal történt összeérés során.

A hajrában már nem történt más, Verstappen megnyerte a versenyt és ezzel sorozatban kilencedik futamgyőzelmét aratta, amellyel beállította Sebastian Vettel vonatkozó rekordját. A második helyre Fernando Alonso jött be, Pierre Gasly pedig az Alpine-nak szállított egy újabb dobogós helyezést: a pályán ugyan Perez lett a harmadik, de a büntetés miatt a mexikói végül lemaradt a pódiumról és negyedikként zárt.

A top ötbe befért még Carlos Sainz a Ferrarival, akit a végén nagyon támadott a remek futamot összerakó Lewis Hamilton, de a Mercedes nem tudta megelőzni a spanyolt.



 

A Holland Nagydíj végeredménye:

1. Max Verstappen Red Bull
2. Fernando Alonso Aston Martin
3. Pierre Gasly Alpine
4. Sergio Perez Red Bull
5. Carlos Sainz Ferrari
6. Lewis Hamilton Mercedes
7. Lando Norris McLaren
8. Alexander Albon Williams
9. Oscar Piastri McLaren
10. Esteban Ocon Alpine
11. Lance Stroll Aston Martin
12. Nico Hülkenberg Haas
13. Liam Lawson AlphaTauri
14. Kevin Magnussen Haas
15. Valtteri Bottas Alfa Romeo
16. Yuki Tsunoda AlphaTauri
17. George Russell Mercedes
18. Guanyu Zhou Alfa Romeo
  Charles Leclerc Ferrari
  Logan Sargeant Williams
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: